Kou­lu­ja jäl­leen lakkautuslistalla

Pari kol­me sanaa. Pal­ve­lu­verk­ko­sel­vi­tys, pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­ma, väestösuunnite.

Lähes yhtä var­mas­ti kuin vuo­de­na­jat vaih­tu­vat ilmes­tyy Oulun kau­pun­gil­ta sään­nöl­li­ses­ti pyr­ki­mys lak­kaut­taa kou­lu­ja. Pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­man tai ‑sel­vi­tyk­sen nimi voi­si olla oikeas­taan sääs­tö­suun­ni­tel­ma. Ja vai­kut­taa sil­tä, että sääs­tö­jä pyri­tään toteut­ta­maan juu­ri kun­ta­lii­to­sa­lueil­la. Täl­lä ker­taa lii­pa­si­mel­la tun­tu­vat ole­van aina­kin Hau­ki­pu­taan Keis­kan kou­lu ja Tirin­ky­län sekä Yli­ky­län kou­lut Kii­min­gin puo­lel­la. Mon­taa vuot­ta ei ole sii­tä, kun pyr­ki­myk­se­nä oli lopet­taa lukiot Hau­ki­pu­taal­ta ja Kiimingistä.

Lak­kaut­ta­mis­suun­ni­tel­mia voi­daan perus­tel­la esi­mer­kik­si väes­tö­suun­nit­teel­la. Tilas­to­kes­kus mää­rit­te­lee sen seu­raa­val­la taval­la: “Väes­tö­suun­nit­teet ovat pää­tet­tyi­hin tai suun­ni­tel­tui­hin yhteis­kun­ta­po­liit­ti­siin toi­min­ta­lin­joi­hin perus­tu­via väes­tön­ke­hi­tyk­sen las­kel­mia, jot­ka toi­mi­vat mitoi­tus­oh­jei­na yksi­tyis­koh­tai­sem­mas­ta suun­nit­te­lus­ta vas­taa­vil­le viranomaisille.”

Eli mitä se voi­si tar­koit­taa. Ikä­vim­mäs­sä tapauk­ses­sa vaik­ka­pa sitä­kin, että ensin pää­te­tään, mikä kou­lu lak­kau­te­taan ja sit­ten etsi­tään sil­le perus­teet ja kei­not. Keis­kan kou­lun osal­ta esi­mer­kik­si oppi­laak­siot­toa­lue on mää­ri­tel­ty var­sin pie­nek­si. Lisäk­si lähei­sen Muu­ra­kor­ven alu­een kaa­voi­tus on kes­key­tet­ty. Uudet asuk­kaat alu­eel­la oli­si­vat vah­vis­ta­neet Keis­kan kou­lun asemaa.

Myös Tirin kou­lun lak­kaut­ta­mis­ta perus­tel­laan las­ke­val­la lap­si­mää­räl­lä. Alu­een asuk­kai­den mukaan kou­lu on kui­ten­kin ääri­ään myö­ten täyn­nä eikä oppi­las­mää­räs­sä ole juu­ri ollut muutoksia.

Ran­ta­poh­jan alu­eel­la on lak­kau­tet­tu vuo­sien mit­taan lukui­sa mää­rä pie­niä kou­lu­ja ja se on nii­den lähia­luei­den asuk­kail­le aina huo­no koke­mus. Kysees­sä on kova isku kylien elin­voi­mal­le ja tule­vai­suu­den­nä­ky­mil­le. Kun kou­lua ei enää ole, ei ole myös­kään juu­ri toi­vei­ta sii­tä, että lap­si­per­hei­tä muut­tai­si alu­eel­le. Jos kou­lu­ver­kos­ta päät­tä­vä kun­ta taas on valin­nut lin­jak­seen asu­tuk­sen tii­vis­tä­mi­sen ja kes­kit­tä­mi­sen, kylä­kou­lun lak­kaut­ta­mi­nen on sii­hen teho­kas ohjauskeino.