Jou­lu­han­kin­nat paikallisesti

Ei ole lain­kaan yhden­te­ke­vää, miten me kulut­ta­jat suun­taam­me jou­lun ajan han­kin­tam­me. Mene­vät­kö rahat ken­ties kan­sain­vä­li­sel­le verk­ko­kau­pal­le vai teh­dään­kö han­kin­nat pai­kal­li­ses­ti. Ran­ta­poh­jan­kin alu­eel­la jou­lun ajan aiheut­ta­ma kulu­tuk­sen lisäys on mil­joo­nia euro­ja. Pai­kal­li­sel­la kulut­ta­mi­sel­la on suu­ri mer­ki­tys aluei­den elin­voi­mal­le ja työ­paik­ko­jen­kin määrään.

Luul­ta­vas­ti jo alka­neen jou­luse­son­gin aiheut­ta­man myyn­nin lisäyk­sen arvioi­mi­nen on kau­pan alal­la tänä vuon­na aiem­paa vai­keam­paa. Kuin­ka jou­lu­myyn­tiin vai­kut­taa hin­to­jen nousu ja maa­il­man epä­var­ma tilan­ne? Suo­ma­lai­sil­le ker­tyi sääs­tö­jä syvim­pä­nä koro­na-aika­na. Onko nyt uskal­lus­ta käyt­tää niitä?

Kau­pan lii­ton mukaan jou­luse­son­gin tuo­ma myyn­nin lisäys oli vii­me jou­lu­kuus­sa noin 798 mil­joo­naa euroa. Se mer­kit­see 175 euron myyn­nin lisäys­tä jokais­ta Suo­mes­sa asu­vaa 15–85-vuotiasta koh­ti ja 285 euroa koti­ta­lout­ta koh­ti. Kun tar­kas­te­lua laa­jen­ne­taan mar­ras­kuun puo­lel­le, oli myyn­nin lisäys 188 euroa jokais­ta 15–85-vuotiasta koh­ti ja 307 euroa jokais­ta koti­ta­lout­ta koh­ti. Mar­ras­kuul­le on syn­ty­nyt uusi myyn­ti­piik­ki, Black Fri­day-ilmiö, joka on osin osa joulusesonkia.

Jou­luse­son­ki on erit­täin mer­kit­tä­vä osal­le kau­pan alois­ta. Kau­pan lii­ton mukaan jou­lu­kau­pan onnis­tu­mi­nen voi olla lähes kriit­tis­tä tava­ra­ta­loil­le ja monil­le eri­kois­kau­pan aloil­le. Jou­lu­kuu on suu­rin myyn­ti­kuu­kausi myös ruokakaupoille.

Tot­ta on, että kaik­kea jou­luk­si toi­vot­tua ei ehkä ole saa­ta­vil­la pai­kal­li­ses­ti, mut­ta lah­jan­han ei tar­vit­se olla aina tava­ra. Lah­jak­si voi hank­kia myös pai­kal­li­sen palvelun.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.