Askel taak­se

Hal­li­tus päät­ti vii­me vii­kol­la ottaa opis­ke­li­joi­den koh­dal­la vie­lä yhden ison aske­leen taak­se­päin kaik­kien mui­den leik­kaus­ten ohel­la. Nyt pää­tet­tiin nap­sais­ta muu­ta­ma mil­joo­na toi­sen asteen mak­sut­to­muu­des­ta. Vie­lä ei edes ensim­mäi­nen mak­sut­to­muu­den pii­ris­sä ole­va ikä­luok­ka ole val­mis­tu­nut yli­op­pi­laak­si. On tämä äly­tön­tä touhua. 

Las­ken­nal­li­nen sääs­tö koko hom­mas­ta on val­tiol­le noin 12 mil­joo­naa euroa, ja tämä ei var­mas­ti ole koko totuus, sil­lä monet jou­tu­vat jat­kos­sa hake­maan toi­meen­tu­lo­tu­kea opin­toi­hin­sa. Monel­le opis­ke­li­jal­le ja per­heel­le tämä­kin sääs­tö on todel­la vai­kea paik­ka, var­sin­kin nyt, kun kai­kes­ta muus­ta­kin supis­te­taan ja monet pie­ni­tu­loi­set per­heet jou­tu­vat todel­la ahtaal­le. Kou­lu­kir­jo­jen lisäk­si mak­sut­to­muus on kat­ta­nut esi­mer­kik­si tie­to­ko­neet, työ­vä­li­neet ja ‑vaat­teet, lukion yli­op­pi­las­tut­kin­non vii­si koet­ta sekä koulumatkat.

Miten mak­sut­to­muu­den päät­ty­mi­nen 18 vuo­den ikään on tasa-arvois­ta? Mitä, jos nuo­ri on vaik­ka tuplan­nut jon­kun luo­kan tai käy­nyt tut­kin­toon val­men­ta­van kou­lu­tuk­sen? Entä jos hän päät­tää käy­dä lukion jak­sa­mi­sen vuok­si nel­jään vuo­teen, niin kuin monet tekevätkin?

Minus­sa herät­tää Riik­ka Pur­ran sak­sien lisäk­si eri­tyis­tä kuvo­tus­ta Hel­sin­gin Sano­mien jutus­saan maa­lai­le­ma kuva nel­jäs­tä päät­tä­jä­mie­hes­tä sau­no­mas­sa ja poh­ti­mas­sa sitä, mis­tä vie­lä otet­tai­siin vähän euro­ja pois. Samal­la näh­tä­väs­ti nau­res­kel­tiin nyky­nuo­ri­sol­le ja muis­tel­tiin omaa nuo­ruut­ta tyy­liin: Kyl­lä ennen pär­jät­tiin vähäl­lä, eikä vali­tet­tu mistään.

Edis­te­tään­kö täl­lä pää­tök­sel­lä sitä, että nuo­ret val­mis­tui­si­vat toi­sel­ta asteel­ta? Edis­te­tään­kö täl­lä nuor­ten tai per­hei­den jak­sa­mis­ta? Kuten esil­le on nous­sut, kun­nat voi­vat jat­kos­sa­kin päät­tää itse säi­lyt­tää mak­sut­to­muu­den 20 ikä­vuo­teen saak­ka. Pai­kal­li­sin pää­tök­sin epä­ta­sa-arvo eri alueil­la asu­vien kes­ken kasvaa.