Uusia lin­ja-auto­vuo­ro­ja ja lin­ja­muu­tok­sia — Jää­lis­sä kum­mas­tel­laan kehittämissuunnitelmia

Yhdys­kun­ta- ja ympä­ris­tö­pal­ve­lu­jen jouk­ko­lii­ken­ne­tii­mi esit­tää uusia vuo­ro­ja ja lin­ja­muu­tok­sia muun muas­sa Hau­ki­pu­taal­le ja Jääliin.

Lin­jal­le 20 esi­te­tään lisät­tä­väk­si uusi vuo­ro arki­aa­mui­hin kesä­lii­ken­ne­kau­den tapaan kuu­dek­si töi­hin meneville.

Lin­jal­le 21 esi­te­tään lisät­tä­väk­si uusi vuo­ro­pa­ri sun­nun­tai­aa­muik­si, jot­ta Kivi­nie­mes­tä pää­see Ouluun sun­nun­tai­sin kymmeneksi.

Lin­jal­le 22 esi­te­tään lisät­tä­väk­si uusi vuo­ro OSAO:n Hau­ki­pu­taan yksi­köl­tä Ouluun arki­päi­vi­sin kel­lo 12.

Lin­jas­ta 25 esi­te­tään pois­tet­ta­vak­si kou­lu­päi­vä-mer­kin­tä ja se esi­te­tään lii­ken­nöi­tä­väk­si kaik­ki­na talviarkipäivinä-

Lin­jan 26 aamu­vuo­roon kel­lo 6.50 Oulus­ta Hau­ki­pu­taan Ase­ma­ky­läl­le esi­te­tään muu­tos­ta, jos­sa ajet­ta­va lisä­au­to aloit­taa Kivi­nie­mes­tä lin­ja­na 26B ja ilta­päi­vän vuo­ro aje­taan kaik­ki­na talviarkipäivinä.

Lin­ja 29 esi­te­tään Iin kun­nan aloit­tees­ta muu­tet­ta­vak­si siten, että jat­kos­sa kaik­ki vuo­rot, myös 29M, aje­taan lin­jan 29 perus­reit­tiä Jak­ku­ky­län kautta.

Lin­ja 34 reit­ti esi­te­tään jat­ket­ta­vak­si Jää­lis­tä Kii­min­gin kes­kus­taan. Lin­ja aje­taan esi­tyk­sen mukaan jat­kos­sa arki­sin kel­lo 6–18 ilman päi­vä­tau­koa. Reit­ti Jää­lis­sä menee lin­jas­to­suun­ni­tel­man mukai­ses­ti Lai­va­kan­kaan kaut­ta, mut­ta Jää­lis­tä­Kii­min­kiin saak­ka lii­ken­nöi­dään ajoa­jan nopeut­ta­mi­sek­si Kuusa­mon­tien kautta.

Lin­ja 35/35K/35N esi­te­tään, että lin­jan 35K vuo­rot Jää­lin Kehä­tien kaut­ta aje­taan jat­kos­sa lin­jan 34 lii­ken­nöin­tiai­koi­na suo­raan Kuusa­mon­tie­tä pit­kin Jää­lin ohi lin­ja­na 35. Iltai­sin ja vii­kon­lop­pui­sin 35K ajaa edel­leen Kehä­tien kautta.

Jouk­ko­lii­ken­ne­jaos­to käsit­te­lee asi­aa kokouk­ses­saan keskiviikkona.

Jää­lin asu­ka­syh­dis­tyk­sen kan­nan­ot­to jouk­ko­lii­ken­teen kehittämissuunnitelmiin

Olem­me Jää­lis­sä huo­lis­sam­me sii­tä, että jouk­ko­lii­ken­net­tä suun­ni­tel­taes­sa ei ole huo­mioi­tu alu­een asu­tuk­sen laa­je­ne­mis­ta ja pal­ve­lui­den kes­kit­ty­mis­tä Jää­lin sisäl­lä Laivakankaalle.

Jouk­ko­lii­ken­teen lin­jo­jen tuli­si kul­kea pää­sään­töi­ses­ti Lai­va­kan­kaan kaut­ta, jos­sa on kau­pun­gin pal­ve­lu­lu­kes­kit­ty­mä ensi syk­sys­tä alkaen: yhte­näis­pe­rus­kou­lu, kir­jas­to, nuo­ri­so­ti­la, asuk­kai­den olo­huo­ne, päi­vä­ko­ti, urhei­lu­kent­tä jne.

Asu­tuk­sen pain­opis­te on ollut Kuusa­mon­tien var­res­sa 1970-luvun alus­sa! Eli lin­jan 35K suun­taa­mi­nen Kuusa­mon­tie­tä pit­kin kul­ke­vak­si lin­jan 34 lii­ken­nöi­des­sä on huo­no aja­tus. Jää­lin suur­alu­eel­la asuu yli 5000 ihmis­tä, jot­ka ovat kär­si­neet hei­kois­ta jouk­kio­lii­ken­neyh­teyk­sis­tä vuosikymmenet.

Jää­lin asu­ka­syh­dis­tys ry on teh­nyt asias­ta usei­ta aloit­tei­ta, lisäk­si on jär­jes­tet­tu asu­ka­sil­to­ja jois­sa jouk­kio­lii­ken­ne­suun­nit­te­li­jat ovat kuul­leet asuk­kai­ta ja päinvastoin.

Asuk­kai­den toi­ve oli­si se, että pää­osa lin­jois­ta kul­ki­si Lai­va­kan­kaan reit­tiä ja muut Kehä­tien reit­tiä. Kuusa­mon­tie­tä pit­kin kul­ke­va lin­ja ei edus­ta jouk­ko­lii­ken­ne­pal­ve­lua jääliläisille.

Alla ole­vas­sa esit­te­ly­lis­tan teks­tis­sä ole­va koh­ta “sel­keyt­tää” aika­tau­lua on päin­vas­tai­nen jää­li­läi­sel­le: edel­leen pitää arvuu­tel­la mikä lin­ja mihin­kin aikaan kul­kee mitä­kin reit­tiä. Eri­tyi­sen epä­sel­väk­si tuli­si lin­jan 35K reit­ti eri vuo­ro­kau­den aikoina.

Kom­pro­mis­si­na voi­si olla lin­jan 35/35K/35N ohjaa­mi­nen kul­ke­maan lin­jan 34 reit­tiä sil­loin kuin 34 ei liikennöi.

Nykyi­nen esi­tys on jää­li­läis­ten näkö­kul­mas­ta riit­tä­mä­tön ja seka­va. Esi­tys ei edis­tä toi­ses­ta autos­ta luo­pu­mis­ta ja jouk­ko­lii­ken­teen käyt­tä­jäk­si siir­ty­mis­tä eli näin ollen ei tue ilmas­to­ta­voit­tei­ta alu­eem­me näkö­kul­mas­ta katsottuna.