Kuusa­mon­tien pul­lon­kau­la pahenee

Nyt näyt­tää vah­vas­ti sil­tä että Poik­ki­maan­tie saa rahaa kun­nos­ta­mi­seen la tien leven­tä­mi­seen. Rahoi­tus on kiin­ni Sto­ra Enson inves­toin­tien toteu­tuk­ses­ta. Val­tio takai­si lei­jo­nan­osan 35 mil­joo­naa mak­sa­vas­ta remon­tis­ta. Hie­no asia koko Oulun aluet­ta aja­tel­len. Poik­ki­maan­tien lii­ken­ne monin­ker­tais­tuu ja nopeu­tuu uudis­tuk­sen voi­mas­ta, hienoa.

Toi­nen asia on sit­ten Poik­ki­maan­tien itä­pään ongel­ma. Kuusa­mon­tiel­le tulee muo­dos­tu­maan suu­ri pul­lon­kau­la ja ahdas sel­lai­nen jos Kuusa­mon­tien laa­jen­nus­ta ei saa­da vedet­tyä Jää­liin ja sii­tä aina Kii­min­kiin asti. On var­maa että Poik­ki­maan­tien remon­tin val­mis­tut­tua se vetää autoi­li­jat kier­tä­mään kes­kus­tan työ­maa­lii­ken­tees­sä todel­la suu­rel­la volyymilla.

Nyt alu­een kan­san­edus­ta­jien tah­to­ti­la Oulun kehit­tä­mi­seen mita­taan. Pys­ty­tään­kö koko­nai­seen ja yhte­näi­seen suun­nit­te­luun tie­asiois­sa? Oulu on iso kau­pun­ki ja tar­vit­see arvoi­sen­sa liikenneväylästön.

Mau­ri Moi­la­nen, Oulu