Kaikkien täkäläisten tuntemilla Kiimingin Koitelinkoskilla on ollut jo kauan maine hienona luonnon nähtävyytenä ja virkistyspaikkana. Siellä vierailevan yleisöllä on ehkä vähemmän tiedossa, millainen teollinen historia Koitelinkoskella on.
Koitelissa on nimittäin aikanaan toiminut puutavaran vientiä harjoittanut sahalaitos noin sadan vuoden ajan.
Koitelin saha perustettiin ensi kerran vuonna 1786. Tosin, historialähteestä riippuen, sahausta ehkä tehtiin jo 1770-luvun lopusta alkaen. Saharakennus sijaitsi koskien välissä Sahasaaressa, samoin työnjohdon ja työntekijöiden asuintalo. Saharakennus oli hirsirunkoinen ja 2‑kerroksinen. Varsinaiset sahaavat raamit olivat rakennuksen yläkerrassa. Alakerrassa sijaitsivat sahan kantti- ja halkosirkkelit sekä terien kunnossapitoon tarkoitettu ns. viilakamari.
Saha sai käyttövoimansa Koitelin kosken vedestä, jonka pyörittämän vesipyörän voima välitettiin varsin alkeellisen ja osin puisen voimansiirtolaitteiston kautta 2‑raamisen sahankoneiston käyttöön. Voimansiirrossa oli puisia hammasrattaita ja akseleita ja jopa visakoivusta tehtyjä laakereita, joiden voitelu oli kriittisen tärkeää. Voitelemattomana laakeri saattoi nääs syttyä palamaan.
Koitelin saha paloi 1840-luvulla. Palon aiheuttajana oli eräs työmies, joka oli tahallaan vahingoittanut sahan koneistoa sen käydessä. Vahingonteko onnistuikin niin täydellisesti, että saha, koneiston ylikuumetessa, syttyi tuleen ja koko laitos paloi poroksi. Ilkivallan tekijällä kuului olleen tarkoituksenaan saada lisää työansioita sahaa uudelleen rakennettaessa. No, työtä hän ainakin sai, sillä hänet tuomittiin ja lähetettiin Siperiaan kuudeksi vuodeksi. Ei ole tietoa, selvisikö hän tuolta ”komennukseltaan” edes takaisin.
Palon jälkeen saha oli kymmenkunta vuotta raunioina mutta rakennettiin uudelleen, nyt lautaseinäisenä ja valmistuessaan vuonna 1859 se oli toteutettu paremmalla tekniikalla. Se varustettiin kahdella vesiturbiinilla, kahdella leveällä saharaamilla sekä yhdellä kantti- ja yhdellä halkosirkkelillä.
Raamissa meni kaksi tukkia kerrallaan. Tukit eivät siihen aikaan olleet todellakaan pieniä vaan suurimmat olivat tyvestä läpimitaltaan väitetysti yli metrin halkaisijaltaan. Tukkien piti olla vähintään 7 metriä pitkiä ja ohuemman latvapään piti olla halkaisijaltaan vähintään 9 tuumaa eli noin 23 cm! Näistä sahattiin jopa 11 tuumaa (n. 28 cm) leveitä ja 4 tuumaa (n. 10 cm) paksuja lankkuja mutta toki myös pienempää lankkua ja lautaa.
Uudemman sahan tuotanto oli 1800-luvun oloihin katsoen melkoista. Keskimäärin sahattiin noin 400 tukkia vuorokaudessa. Sahalla oli työssä keskimäärin 20 miestä ja työaika oli kello 6:sta aamulla klo 6:een illalla. Ruokatuntia ei ollut olleenkaan, vaan syöminen piti hoitaa hotaisten työtä keskeyttämättä.
Päiväpalkka oli noin 2 markkaa 25 penniä, mikä esimerkiksi vuoden 1870 palkkana vastaa tämän päivän rahassa noin 14 euroa, mikä vaikuttaa tosi pieneltä. Mutta elinkustannuksetkin olivat silloin alemmat. Esimerkiksi kupillisesta kahvia sai tyypillisesti maksaa 5 penniä eli nykyrahassa noin 0,30 euroa.
Sahatun puutavaran siirrot sahalla tehtiin pitkälti miesvoimin, kun nostureita, trukkeja ym. nykyajan apulaitteitta ei ollut käytettävissä. Varsinkin mainittujen isojen lankkujen kantaminen oli hurjaa työtä. Kantoon vielä tottumattomilla olkapäät olivat työvuoron jälkeen vereslihalla ja rakoilla, jotka vammat eivät tietenkään ehtineet parantua seuraavaan päivään mennessä. Olkapäät olivat siis kaiken aikaa auki ja tulehdustilassa. Pikkuhiljaa ne kuitenkin ”känsittyivät” ja vanhoilla lankunkantajilla olkapäät olivat jo niin rustottuneet ja känsäiset, etteivät ne enää vuotaneet.
Sahausta tehtiin joen vesitilanteen määräämissä rajoissa ja yleensä sahauskausi alkoi toukokuun alussa ja päättyi parhaimmillaan vasta loppiaisena eli seuraavan vuoden alussa. Tukit sahalle uitettiin Kiiminkijokea myöten Puolangalta, Utajärveltä ja Ylikiimingistä. Kun muita uittajia ei joessa siihen aikaan ollut, saivat tukit maata vedessä sahan yläpuolella syksyyn saakka, jolloin ne nostetiin maalle talvella sahattavaksi.
Sahatut ”plankut” eli lankut ja laudat kuljettiin Ouluun Toppilan satamaan. Kuljetus tehtiin enimmäkseen hevosrekien avulla talvisaikaan. Kuljetusten alkamisesta ilmoitettiin paikallisissa lehdissä ja samalla ilmoitettiin palkkio, joka maksettiin 3x9 ‑tuumaisen lankun pituuskyynärää kohti. Esimerkiksi vuonna 1870 hinta oli 4 penniä. Muille lankuille ja laudoille sovellettiin samaa kuutiohintaa.
Kuljetus teetettiin lähinnä paikallisilla hevosmiehillä ja se alkoi tyypillisesti loppiaisen aikaan kestäen muutaman viikon. Hämmästyttävältä kuulostaa vanhasta Liitto-lehdestä löytynyt tieto, että parhaimmillaan viisikin sataa rekikuormaa sahatavaraa vietiin vuorokaudessa Toppilaan. Hevosmiehiä tuli ”plankunajoon” jopa Lapualta saakka.
Ajoreitti oli aluksi Kiimingin kirkonkylän kautta mutta myöhemmin käytettiin oikotietä Jäälinjärvelle, jolloin ajomatka lyheni 5 kilometriä. Kelistä ja hevosen voimista riippuen yhden kuorman viemisellä saattoi ansaita viisikin sen aikaista markkaa. Hevosmies päätti itse, millaisen kuorman hän tohti ja/tai raaski hevosensa vedettäväksi lastata. Rekikelin hyvyys tai huonous vaikutti tietenkin kuorman suuruuteen mutta tyypillisesti hevoselle sopiva rekikuorma siihen aikaan oli reilu 700 kg. Ajomatkaa Koitelista Jäälinjärven ja Pyykösjärven kautta Toppilaan kertyi parikymmentä kilometriä.
Muutaman kerran sahatuotteita yritettiin laskea lautallakin Haukiputaalle mutta siinä epäonnistuttiin lauttojen hajotessa Kiiminkijoen alajuoksun koskissa. Toppilasta puutavarat laivattiin moniin Euroopan maihin. Ulkolaiset puutavaran ostajat ym. kiinnostuneet vierailivat Koitelissa sahan toimintaan tutustumassa.
Koitelin sahalla oli historiansa aikana useita omistajia. Kun saha meni konkurssiin vuonna 1887, oli se oululaisten kauppiaiden S.W. ja William Antmannin omistuksessa. Heillä oli silloin omistuksessaan myös Kuivaniemellä sijainnut Ailion 2‑raaminen vesisaha, joka myös myytiin samassa konkurssihuutokaupassa kesällä 1887.
Yhtenä osasyynä kannattomaan toimintaan oli paitsi sahojen huono teho ja riippuvuus vesitilanteesta niin myös puutavaran kuljetuskustannukset, joita rannikolle satamien lähelle perustetuilla suurilla höyrysahoilla ei ollut. Sahaa ei enää käynnistetty ja vuonna 1903 sen silloinen omistaja oululainen Bergbomin kauppahuone purki ja lahjoitti sahan rakennuksen Kiimingin kunnalle kansakoulutoiminnan kuten Huttukylän kansakoulun tarpeisiin, josta lahjoituksesta Kiimingissä oltiin hyvin kiitollisia. Mutta sahan toiminnan loppuminen oli suuri menetys monille köyhyyden vaivaamille perheille, joissa saha oli siihen asti työllistänyt perheen pään.
Kerrotaan, että Koitelin sahan rungon tukeista on tehty myös Kiimingin kirkon lehterin pilarit.
Jarmo Alasiurua
Lähteinä on käytetty Oulun ilmoituslehdessä, Liitto‑, Kaiku-ja Kaleva-lehdissä vuosina 1877–1936 olleita uutisia, ilmoituksia ja kirjoituksia. Karttapohja on maanmittauslaitoksen peruskartasta vuodelta 1957.