Teräs­ris­tik­ko­sil­to­jen liik­keet Yli-Iis­sä ja Pudasjärvellä

Ran­ta­poh­jas­sa on herän­nyt kiin­nos­tus­ta ‑70 luvul­la tapah­tu­neit­ten sil­to­jen siir­rois­ta. Minut Itse­ni­kin herät­ti tv-doku­ment­ti ”Akat asial­la”, jos­sa ker­rot­tiin mm. Siu­ruan­joel­ta Yli-Iis­tä Isoon­ky­röön siir­re­tys­tä teräs­ris­tik­ko­sil­las­ta. Sil­ta oli kak­sio­sai­nen, Vir­heel­lis­tä tie­tys­ti oli tuo nelos­ties­tä mai­nin­ta, mut­ta komeal­ta­han se kuu­los­ti ”nelos­tie Yli-Iis­sä”. Kyl­lä­hän se toi­nen pää sil­las­ta tääl­tä Isoon­ky­röön siir­ret­tiin, tähän minä­kin pää­dyin omis­sa tie­dus­te­luis­sa­ni. Sil­ta on ris­tit­ty Akkaan Sillaksi.

Yli-Iin Siu­ruan­joen sil­ta oli siis kak­sio­sai­nen ja hiu­kan kapo­nen. Tie­to­läh­tee­ni (sil­loi­sen TVH:n työn­te­ki­jöi­tä) ker­toi, että toi­nen osa sil­las­ta on siir­ret­ty lähet­ty­vil­le, mut­ta ei todel­la­kaan Kii­min­gin Ala­ky­lään kuten nimi­merk­ki L.S. 13.2. kir­joit­ti, vaan Yli­kii­min­kiin Vesa­lan­ky­lään Ait­to­kos­kel­le Kii­min­ki­joen yli­tys­tä varten.

Edel­lä mai­ni­tuis­ta ensin kuu­lem­ma oli­si siir­ret­ty Yli­kii­min­kiin mene­vä osa ja vas­ta muu­ta­man vuo­den jäl­keen siir­to­vuo­ros­sa oli­si ollut Isoon­ky­röön mene­vä sil­lan­osa. Uskon, että tämä osa puret­tiin osiin ennen siir­toa. Sil­loi­set ohi­kul­ki­jat ja pai­kal­li­set oli­vat­kin kum­mas­tel­leet pit­kään lähei­sel­lä pel­lol­la sei­so­vaa sil­taa että ”onpas se Ant­ti­lan Lai­la lait­ta­nut lam­pail­leen kun­non sil­lan ojien yli­tys­tä varten”.

Pudas­jär­ven Kure­nal­ta Iijoen ylit­tä­vä teräs­ris­tik­ko­sil­ta oli myös kak­sio­sai­nen. Sain tie­tää, että se myös on siir­ret­ty noi­hin aikoi­hin muu­al­le, kos­ka tilal­le siel­lä­kin raken­net­tiin tuol­loin ns. teräs­be­to­ni­sil­ta. Ja todel­la­kin, kuten nimi­merk­ki Sil­ta­vah­ti kir­joit­ti 22.2. teks­ta­reis­sa, sil­lan toi­nen osa pal­ve­lee tänä­kin päi­vä­nä Kii­min­gin Ala­ky­läs­sä Kii­min­ki­joen ylit­tä­jiä. Toi­nen osa Kure­nal­ta on tie­dus­te­lun mukaan siir­ret­ty Iijoel­le Pudas­jär­ven Park­ki­lan kylään Sot­ka­jär­vel­le (puhu­taan myös Jon­gus­ta). Nämä Kure­nal­ta siir­re­tyt sil­lan­osat ovat todel­la­kin hie­man leveäm­piä kuin Yli-Iin Siu­ruan­joel­ta siir­re­tyt sil­lan osat ja lisäk­si kuu­le­ma­ni mukaan niis­sä on muka­na kevyen­lii­ken­teen väylä. 

Oli mie­len­kiin­tois­ta kuun­nel­la toi­nen tois­taan uskot­ta­vam­pia ker­to­muk­sia sii­tä, mihin kenen­kin mie­les­tä ”todis­tet­ta­vas­ti” sil­tao­sat on siir­ret­ty. Ehdo­tuk­sia oli aina­kin kuusi eri paikkaa.

Tar­kem­pia tie­to­ja esim. Yli-Iis­sä olleen sil­lan mitois­ta, pai­nos­ta tai vaik­ka­pa siir­to­tek­nii­kas­ta minul­la ei ole, mut­ta ei nuo sil­lan osien lii­kut­te­lut ihan pik­ku­jut­tu ole ollut.

Aatos Man­ni­nen ja M.R., Sil­ta­vah­te­ja molemmat