Mil­lai­nen on hyvä kaveri?

Olin juu­ri äsken luke­nut Kale­van sivuil­ta kyse­lys­tä , mis­sä sel­vi­tel­tiin kou­lu­kiusaa­mis­ta Oulun kou­luis­sa. Nyt tuli eteen Ran­ta­poh­jan tiis­tain 28.11. leh­des­sä jut­tu Yli-Iin kou­lun tilan­tees­ta. Oli tosi hie­noa lukea että tuol­lai­nen tapah­tu­ma oli saa­tu pie­nen kylän koululle. 

Minua jäi kui­ten­kin mie­ti­tyt­tä­mään jutun osio, jos­sa ker­rot­tiin miten oppi­laat oli­vat teh­neet luo­kas­sa ole­vaan puu­hun koris­tei­ta, jois­sa ker­rot­tiin mil­lai­nen hyvä ystä­vä on, ja joi­ta oli tar­koi­tus myös pai­naa käsi­pyy­he­te­li­nei­siin. Hie­no teh­tä­vä ja aja­tus. On var­mas­ti hyvä välil­lä poh­tia kyseis­tä asiaa. 

MUTTA, minus­ta tun­tuu että lähes­tul­koon jokai­nen kou­lui­käi­nen lap­si tie­dos­taa mil­lai­nen hyvä ystä­vä on ja pys­tyy sen aja­tuk­sen kir­joit­ta­maan. Ja se on se ylei­nen kysy­mys täl­lai­sis­sa tilan­teis­sa. Eri asia on, onko kai­kil­la se hyvä ystä­vä? Sii­hen on tär­ke­ää kiin­nit­tää huomiota.

Olis­ko jär­ke­vää poh­tia ja jopa kir­joit­taa miet­tei­tä sii­tä mil­lai­nen on hyvä ker­ho­ka­ve­ri, hyvä har­ras­tus­ka­ve­ri, hyvä luok­ka­ka­ve­ri, tur­val­li­set aikui­set? Kos­ka, eihän kaik­ki kou­lu­lai­set­kaan ole eikä tar­vi­kaan olla hyviä ystä­viä keskenään. 

Pitäi­si­kö kir­joit­taa sii­tä mil­lai­nen on hyvä yhtei­sö, jos­sa jokai­sel­la on tur­val­lis­ta ja muka­vaa toi­mia, tun­si­pa toi­sen­sa tai ei. Tois­ten aut­ta­mi­ses­ta ja huo­mio­mi­ses­ta eri tilan­teis­sa, oli­pa kysees­sä ystä­vä, kave­ri tai puolituttu. 

Ja tie­tys­ti asias­ta jota var­mas­ti jo käy­dään läpi: Mil­lai­nen on kiusaa­ja, miten kiusaa­ja toi­mii, miten koen kiusaa­mi­sen, olen­ko kiusan­nut, miten haluai­sin aikuis­ten toi­mi­van ym…

Toi­von opet­ta­jil­le ja ohjaa­jil­le tsemp­piä ja voi­mia tämän työn saral­la ope­tus­teh­tä­vien lisäk­si. Toi­von har­taas­ti että päät­tä­jien sil­mät avau­tui­si­vat tämän­kin ongel­man edes­sä. Tar­vi­taan lisää sil­mä­pa­re­ja, lisää käsiä ja tur­val­li­sia aikui­sia, avus­ta­vaa hen­ki­lö­kun­taa las­ten ja nuor­ten tuek­si kouluihin!

Mum­mo