Kuusa­mon­tie on kan­nat­ta­va hanke

Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin välil­le val­mis­tui vuon­na 2020, ja seu­raa­va vai­he oli­si tie­suun­ni­tel­man teko. Edel­li­nen suun­ni­tel­ma käyn­nis­tyi lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Anne Ber­ne­rin johdolla.

Nyky­hal­li­tus on toi­mi­nut lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Timo Hara­kan ohjauk­ses­sa ja laa­ti­nut 12-vuo­ti­sen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­man. Se panos­taa yhteen­sä noin 15 mil­jar­dia rata­hank­kei­siin pää­kau­pun­ki­seu­dul­le. Hank­kei­ta perus­tel­tiin pääs­tö­vä­hen­nyk­sil­lä. Ne on todet­tu täy­sin kan­nat­ta­mat­to­mik­si ja val­mis­tues­saan yhtiöi­tä pitäi­si rahoit­taa veron­mak­sa­jien rahoil­la. Raken­ta­mi­ses­ta syn­ty­vät pääs­töt kuit­taan­tui­si­vat lii­ken­teen pääs­tö­jen vähe­ne­mi­sen kaut­ta vas­ta 140–330 vuo­den kulues­sa. Vaa­lien jäl­keen tulee uusi minis­te­ri ja hänen vas­tuul­laan on toteut­taa edel­li­set ratahankkeet. 

Mikä sit­ten on Kuusa­mon­tien koh­ta­lo? Lii­ken­ne­mää­rät ovat täl­lä het­kel­lä noin 11 000–18 000 ajo­neu­voa vuo­ro­kau­des­sa. Oulun kau­pun­ki kaa­voit­taa mas­sii­vi­ses­ti tien ympä­ris­töä asun­to­ra­ken­ta­mi­seen. Myös rah­ti- ja mat­kai­lu­lii­ken­ne kas­vaa koko ajan. Sano­taan, että hank­keen saa­mi­nen tule­van vaa­li­kau­den hal­li­tuk­sen bud­jet­tiin vaa­tii poliit­tis­ta tah­toa. On tulos­sa vaa­lit ja ehdok­kaat voi­vat osoit­taa poliit­tis­ta tah­toa, jot­ta han­ke etenee. 

Oulun kau­pun­ki inves­toi lähi­vuo­si­na noin 200 mil­joo­naa euroa/vuosi. Kau­pun­ki ei ole kan­ta­nut mitään vas­tuu­ta Kuusa­mon­tien hank­kees­ta. Se esit­tää vain kak­sois­rai­det­ta Oulu–Liminka-välille. Tuo inves­toin­ti mak­saa noin 130 mil­joo­naa euroa. Kuusa­mon­tien remont­ti mak­sai­si vain rei­lut 50 mil­joo­naa euroa, ja se on var­mas­ti kan­nat­ta­va han­ke. Tar­vi­taan vain sitä poliit­tis­ta tahtoa. 

Val­tiol­la on menos­sa jät­ti­mäi­nen velan­ot­to. Kan­nat­taa­ko haa­veil­la sel­lais­ta, mikä ei kos­kaan toteudu?

Autoi­li­ja