Hyvin­voin­tia­lu­een kulut­ta­jan oikeudet

Jul­ki­sia pal­ve­lu­ja sää­te­le­vät sel­lai­set perus­oi­keuk­sis­ta nouse­vat tavoit­teet ja peri­aat­teet, esi­mer­kik­si pal­ve­lui­den oikea-aikai­nen saa­ta­vuus (mil­loin pal­ve­lui­den äärel­le pää­see) sekä saa­vu­tet­ta­vuus (miten pal­ve­lui­den äärel­le pää­see) ja hin­noit­te­lus­sa (”ilmai­suus­pe­ri­aa­te”), joi­ta ei suo­raan voi edel­lyt­tää yksi­tyi­sil­lä mark­ki­noil­la toi­mi­vil­ta yri­tyk­sil­tä. Näis­tä peri­aat­teis­ta ei ole syy­tä luo­pua tai tin­kiä jul­ki­sis­sa pal­ve­luis­sa jat­kos­sa­kaan, vaik­ka nii­tä yksi­tyi­sel­lä puo­lel­la ali­han­kin­ta­na tuotettaisiinkin.

Huo­mioi­ta­va on kui­ten­kin, että kulut­ta­ja­kau­pan sään­nök­sis­tä löy­tyy hyviä käy­tän­tö­jä, joi­ta voi­tai­siin sovel­taa myös jul­ki­siin pal­ve­lui­hin. Tämä on perus­tel­tua, kos­ka monet jul­kis­ten pal­ve­lui­den tuo­tan­to­ta­vat muut­ta­vat ne yksi­tyis­ten pal­ve­lu­jen kal­tai­sik­si. Kulut­ta­ja­oi­keu­den hyvät käy­tän­nöt paran­ta­vat asiak­kaan eli poti­laan ase­maa, lisää­vät läpi­nä­ky­vyyt­tä, sel­keyt­tä­vät vas­tuun­ja­koa ja ennal­taeh­käi­se­vät erimielisyyksiä.

Kulut­ta­jan­suo­ja­lais­ta ilme­ne­viä kulut­ta­ja­oi­keu­den peri­aat­tei­ta sovel­le­taan kulut­ta­jien hank­kies­sa mark­ki­noil­ta kulu­tus­ta­va­roi­ta ja –pal­ve­lu­ja. Näi­tä ovat myös yksi­tyi­sen puo­len ter­vey­den­huol­to- ja hyvin­voin­ti­pal­ve­lut. On tär­ke­ää teh­dä kulut­ta­jil­le sel­väk­si, miten osto­pal­ve­lui­na toteu­tet­ta­vien ter­veys­pal­ve­lui­den vas­tuu­ky­sy­myk­set poik­kea­vat jul­ki­sel­la puo­lel­la tuo­te­tuis­ta pal­ve­luis­ta. Lisäk­si on tär­ke­ää huo­mioi­da poti­lai­den ase­ma – onko se eri, jos pal­ve­lu tuo­te­taan jul­ki­sel­la puo­lel­la, kuin jos sama pal­ve­lu ostet­tai­siin yksi­tyi­sel­tä puo­lel­ta. On myös huo­mat­ta­va, että kulut­ta­jan­suo­ja­lain ulko­puo­lel­le jää vapaa­eh­tois­toi­min­ta, jon­ka pii­ris­sä myös tuo­te­taan hyvin­voin­ti­pal­ve­lui­hin rin­nas­tet­ta­via asioi­ta. Yksi­tyi­siä pal­ve­lui­ta voi hyö­dyn­tää tar­vit­taes­sa hoi­to­ta­kuun puit­teis­sa pal­ve­luse­te­lei­tä hyö­dyn­täen. Pal­ve­luse­te­lei­den saa­ta­vuu­des­ta ja käy­tön mah­dol­li­suu­des­ta oli­si tie­do­tet­ta­va ja nii­den käy­tös­sä oli­si opas­tet­ta­va laajemmin.

Kun­nal­li­sis­sa pal­ve­luis­sa – nyt­tem­min alu­eel­li­sis­sa pal­ve­luis­sa — on ollut suun­ta­na lisä­tä kulut­ta­jan valin­nan­va­paut­ta ja kehit­tää pal­ve­lu­jen vaih­toeh­toi­sia tuot­ta­mis­ta­po­ja. Sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­jen asiak­kaan oikeus­a­se­maa tar­kas­tel­taes­sa on huo­mioi­ta­va, että kuluttajat/asiakkaat/potilaat tar­vit­se­vat hyvin­voin­tia­lueil­ta apua ja ohjaus­ta vaih­toeh­to­ja miet­ties­sään. Lisäk­si on perus­tel­tua, että nykyis­ten pal­ve­luse­te­lei­tä kos­ke­vien sään­nös­ten mukaan asia­kas voi myös kiel­täy­tyä pal­ve­luse­te­leis­tä. Tämä tar­koit­taa huo­mion kiin­nit­tä­mis­tä jul­kis­ten pal­ve­lui­den saa­ta­vuu­den ja saa­vu­tet­ta­vuu­den jat­ku­vaan kehittämiseen.

Mirk­ku Val­ko­la, alue­vaa­lieh­do­kas, SDP, Kulut­ta­ja­lii­ton hal­li­tuk­sen jäsen, Poh­jois-Poh­jan­maan kulut­ta­jat ry varapj.