Päät­tä­jäl­tä: Kaa­voi­te­taan­ko Suur-Haukipudasta?

Kau­pun­ki on käyn­nis­tä­nyt ase­ma­kaa­van laa­jen­nus­hank­keen Hau­ki­pu­taan Keis­kan kou­lun poh­jois­puo­lel­la Muu­ra­kor­ves­sa. Vas­taa­va ase­ma­kaa­va­han­ke on piak­koin käyn­nis­ty­mäs­sä myös Hau­ki­pu­taan Ase­ma­ky­läl­lä kou­lun poh­jois­puo­li­sel­la met­sä­alu­eel­la. Nämä met­sät aio­taan kaa­voit­taa oma­ko­ti­ta­lo­ton­teik­si moni­puo­lis­ta­maan Hau­ki­pu­taan alu­een tonttitarjontaa.

Kui­ten­kin pitäi­si olla hyvin tie­dos­sa, että Hau­ki­pu­taan asu­kas­lu­ku vähe­nee yli 100 hen­ki­löl­lä vuo­des­sa eikä kehi­tyk­sel­le näy muu­tos­ta. Päin­vas­toin ennus­tei­den mukaan syn­ty­vyys las­kee edel­leen ja väki­lu­vun las­ku on kiih­ty­mään päin. Saman­ai­kai­ses­ti ole­mas­sa ole­vis­sa ase­ma­kaa­vois­sa on hyvin run­saas­ti raken­ta­mat­to­mia tont­te­ja sekä kau­pun­gin että yksi­tyi­ses­sä omistuksessa.

Lisäk­si ole­mas­sa ole­van katu­ver­kon ja kun­nal­lis­tek­nis­ten ver­kos­to­jen var­rel­la on pal­jon raken­ta­mat­to­mia aluei­ta, joi­hin voi­tai­siin pie­nil­lä ase­ma­kaa­voil­la osoit­taa täy­den­nys­ra­ken­ta­mis­ta ilman, että vihe­ra­lue­ver­kos­tot mer­kit­tä­väs­ti kär­si­si­vät. Niit­ty­hol­man alu­eel­la Län­si­tuu­len kou­lun vie­res­sä on laa­ja lähes val­miik­si suun­ni­tel­tu ase­ma­kaa­van laa­jen­nus, jota ei ole vii­meis­tel­ty hyväksyttäväksi.

Herää kysy­mys, mik­si Hau­ki­pu­das­ta halu­taan laa­jen­taa umpi­met­sään? Uuden kun­nal­lis­tek­nii­kan raken­ta­mi­nen on erit­täin kal­lis­ta, ja sil­lä on jat­kos­sa myös vuo­sit­tai­set yllä­pi­to­ku­lut. Rahat eivät kui­ten­kaan tah­do riit­tää edes nykyi­sen katu­ver­kon yllä­pi­toon saa­ti peruskorjauksiin.

Sano­taan, että uudet ton­tit lisää­vät veto­voi­maa, mut­ta voi­si­ko myös ole­mas­sa ole­vien asun­toa­luei­den kehit­tä­mi­nen lisä­tä sitä? Kau­pun­ki saa tuloa tont­tien myyn­nis­tä, mut­ta yhtä lail­la tulo­ja saa­daan ton­teis­ta, jot­ka myy­dään ole­mas­sa ole­vien katu­jen var­sil­ta. Tär­ke­ää oli­si myös huo­leh­tia sii­tä, että yksi­tyi­sil­le taloil­le ja ton­teil­le löy­tyy osta­jat ja uudet asuk­kaat entis­ten muut­taes­sa pois syys­tä tai toisesta.

Keis­kan alu­een kaa­voit­ta­mi­nen on sikä­li­kin eri­kois­ta, että Keis­kan kou­lun lak­kaut­ta­mi­ses­ta on jo pää­tet­ty pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­mas­sa ja ns. Per­laco­nin sääs­tö­lis­tal­la. Epäi­len vah­vas­ti, että kou­lu­verk­ko­pää­tös­tä enää kumot­tai­siin, vaan pikem­min­kin sen toi­meen­pa­noa saa­te­taan kiirehtiä.

Ase­ma­ky­län osal­ta on syy­tä huo­mioi­da, että jo lähi­vuo­si­na Oulun seu­dul­le voi­daan saa­da lähi­ju­na­lii­ken­ne. Se lisäi­si mer­kit­tä­väs­ti ase­man­seu­tu­jen veto­voi­maa edel­lyt­täen, että junat pysäh­ty­vät. Toi­saal­ta lähi­ju­na-ase­man ympä­ris­tös­sä maan­käy­tön tulee olla teho­kas­ta, jot­ta juniin riit­tää käyt­tä­jiä. Oli­si­ko Ase­ma­ky­län kaa­voi­tus­ta siis syy­tä lykä­tä sii­hen asti, että lähi­ju­na­lii­ken­tees­tä saa­daan päätös?

Täs­sä­pä meil­le päät­tä­jil­le poh­dit­ta­vaa. Tär­kein­tä oli­si var­mis­taa tas­a­puo­li­nen kehi­tys kaik­kial­la Oulun seu­dul­la siten, että kun­nal­lis­tek­niik­ka ja pal­ve­lut pys­ty­tään tur­vaa­maan sekä nykyi­sil­le että tule­vil­le asukkaille.

Esa Aal­to, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Vihreät