Kellon Takkurannalta kotoisin olevan Tapio Rekilän omakustanne “Kellon pohjoisosan maatilojen historiaa” ‑teos on vastikään ilmestynyt ja teoksessa syvennytään muun muassa Perätalon, Raution, Mäkelän, Mäkitakun, Alakiutun, Vainiolan, Suokkosen, Isohookanan ja Pikku-Hookanan tiloihin. Nykyisin Sipoossa asuva Rekilä kertoo idean teokseen syntyneen Tytti Isohookana-Asunmaan toimittaman “Kello merelle soi — Kellon kylän historiaa” ‑teoksen yhteydessä, sillä Rekilä osallistui teoksen kirjoittamiseen.
– Tytti mainitsi tuolloin, että olisi kiva saada myös tilojen historiaa samoihin kansiin. Koko Kellon aluetta kattavaa teosta olisi ollut hankala lähteä tiivistämään ja siitä syystä tämä teos keskittyy Kellon pohjoisosaan, Rekilä kertoo.
Teoksen kokoamisessa Rekilällä kesti kymmenen vuotta. Kirjan kuvat kertovat myös tarinaa ja kartoilla hän halusi lisätä teoksen visuaalisuutta.
– Kyllähän se oli mukava tunne saada vuosien työ valmiiksi ja pitää painosta tuoreena tullutta kirjaa käsissään.
Teosta tehdessään Rekilä kertoi oppineensa myös itse lisää oman sukunsa historiasta.
1600-luvulla, jolloin Suomi oli osa Ruotsia, tilojen arvo määriteltiin Kellossakin mantaaleissa. Tiloilla suoritettiin maakirjakartoituksia, joissa tiloille annettiin mantaaliluku, joka kuvasi tilan tuottavuutta tai kykyä maksaa veroa. Parhaimmat mantaaliluvut omaavat tilat saivat etuuksia, kuten parhaat penkit kirkossa. Tilojen mantaaliluvut on eritelty myös Rekilän teoksessa. Rekilän teoksessa tilojen historiaa tutkitaan aina 1500-luvulle asti.
– 1600-luvun lopun nälkävuosien aikana monet tilat sortuivat ja joutuivat kruunulle, mikäli maaverot oli maksamatta kolmelta vuodelta. Kellossa suurin osa tiloista otettiin haltuun ja vain harva säilyi isovihan jälkeen.
Isovihan (1713–1721) jälkeen Kellossa oli yhteensä 48 tilaa, joista 14 oli isoja perhetiloja.
Tuohon aikaan myös Kellossa tilojen omistamat pellot ja niityt olivat levällään pitkin pitäjää. 1700-luvun puolivälin jälkeen alkaneessa isojaossa omistukset järjestettiin uusiksi siten, että pellot ja niityt olisivat lähellä tilaa. Rekilän teoksessa käsitellään jokaisen tilan omistuksia ja asukkaiden kohtaloita omissa luvuissaan. Löytyypä teoksesta myös tilojen viralliset puumerkit ja oikeuteen asti menneitä riitoja muun muassa tulitikkujen kauppaamisesta. Osasta asukkaista on löytynyt paljonkin tietoa ja esimerkiksi nykyisen Vainion suvun historiasta löytyy 1700-luvun loppupuolella syntynyt ja elänyt Vaniola-tilan Antti Antinpoika, joka oli tuohon aikaan yksi alueen harvoista asukkaista, joka osasi kirjoittaa ja lukea.
– Hän oli syvästi uskonnollinen henkilö ja hän kirjoitti muun muassa perukirjoja ja runoja. Monessakaan talossa ei ollu tuohon aikaan kuin raamattu ja suomenkielinen virsikirja, joten on erikoista, että tavallinen talonpoika oppi kirjoittamaan ja lukemaan.
Antinpojan runoja on tarkoitus julkaista tulevaisuudessa omana kirjasena.
Rekilä on tutkinut tilojen historiaa niin pitkälle taaksepäin kuin tietoa on vain löytynyt. Hän on tehnyt ison työn selvittääkseen tilojen historiaa, sillä ennakkotietoja ei juurikaan ollut. Tietoja hän etsi veroluetteloista, maakirjoista, tuomiokirjoista ja kotiseutujulkaisuista, joiden lisäksi apua löytyi Suomen kirjallisuusseurasta ja Oulun sukututkimusseurasta.
– Tuomiokirjat olivat tärkeä osa henkilötutkimuksen osalta ja sieltä löytyi myös oikeusjuttuja alueelta.
Vanhat tekstit ovat käsin kirjoitettu ja siksikin vaikeasti tulkittavia, minkä lisäksi osa vanhoista teksteistä oli ruotsiksi. Rekilä nauraa joutuneensa opettelemaan taustatyötä varten inhokki kouluaineensa ruotsinkielen uudelleen.
– Ruotsalaisten naisdekkaristien kirjoja lukiessa opin paljon, sillä he käyttävät paljon kuvailevaa kieltä. Tiedon alkulähteille hakeutuminen on myös tullut tutuksi ja ajoittain taustatyö on tuntunut salapoliisityöltä. Ahaa-elämyksiä on tullut useita, kun on löytänyt jotain pitkään etsinnässä ollutta tietoa, Rekilä hymyilee.
Isovihan ajalta on vain vähän tietoa, sillä vero- ja kirkonkirjoja puuttuu paljon Suomen ollessa Venäjän vallan alla. Tietoa on löytynyt kuitenkin henkikirjojen ohella rippikirjoista. Vuonna 1731 rippikirjoihin alettiin merkitsemään tilojen asukkaat ja syntymäajat.
– Kirjoihin merkittiin myös tuohon aikaan kuka osasi kirkon tekstit ja kuinka paljon kukin on käynyt ehtoollisella.
1800-luvulla omistukset löystyivät siten, että maata pystyi myymään ja pilkkomaan. Alkoi vallaton myyntiruljanssi, jonka perässä oli vaikea pysyä.
Jokaisen tilan oman kappaleen lopusta löytyy tilan halkomiskartta ja henkilöt, jotka ovat olleet halkomista tekemässä. Henkikirjoja on nähtäville vuoteen 1923 asti, eli teoksesta löytyy tilojen asukkaat kyseiseen vuoteen saakka.