Val­tao­sa nuo­ris­ta halu­aa mopoil­la oikein

Liikenneopettajien näkemys on, että valtaosa nuorista on aidosti motivoitunut oppimaan mopoilua. Kuva: Rantapohjan arkistoLiikenneopettajien näkemys on, että valtaosa nuorista on aidosti motivoitunut oppimaan mopoilua. Kuva: Rantapohjan arkisto

Mopo­jen pöri­nä herät­tää huo­mio­ta ja puhut­taa ympä­ri Ran­ta­poh­jan levik­kia­luet­ta. Eni­ten kes­kus­te­lu­ja on käy­ty asu­tuil­la alueil­la esiin­ty­väs­tä öises­tä päris­te­lys­tä, mut­ta on kum­mia kuu­lu­nut muu­al­ta­kin, sil­lä luva­ton­ta aje­lua on aina­kin Iin seu­dul­la esiin­ty­nyt myös rau­ta­tien varrella.

Kel­lon ja Olha­van välil­lä on meneil­lään ratao­san kan­ta­vuu­den paran­ta­mis­han­ke, jota var­ten radan­var­teen on raken­net­tu tieu­ria. Sin­ne ovat löy­tä­neet myös mopoi­li­jat, joi­ta on liik­ku­nut alu­eel­la ras­kaan lii­ken­teen seas­sa, ja joi­den on näh­ty myös aje­le­van radan ylit­se koh­das­ta, mis­tä taso­ris­teys on pois­tet­tu. Radan ylit­tä­mi­nen sii­tä on siten kiel­let­tyä ja vaa­ral­lis­ta­kin. Lisäk­si junan­kul­jet­ta­jat teke­vät havait­se­mas­taan radal­la oles­ke­lus­ta aina ilmoi­tuk­sen hätä­kes­kuk­seen ja polii­sil­le, vaik­ka vahin­koa ei oli­si­kaan tapahtunut.

Väy­lä­vi­ras­ton tilas­to­jen mukaan luvat­to­mat rau­ta­tie­a­lu­eel­la liik­ku­mi­set lisään­tyi­vät vii­me vuo­den aika­na tämän vuo­si­kym­me­nen aiem­piin vuo­siin ver­rat­tu­na. Suu­rin osa asiat­to­mas­ta liik­ku­mi­ses­ta tapah­tuu tosin kau­pun­kia­lueil­la ja ase­mien lähei­syy­des­sä, mut­ta muu­al­la­kin luva­ton­ta kul­kua on havait­tu. Väy­lä­vi­ras­to halu­aa­kin muis­tut­taa, että nykyi­set junat ovat nopei­ta ja hil­jai­sia, ja nii­den pysäh­ty­mis­mat­ka on lyhim­mil­lään­kin sato­ja met­re­jä. Myös rata­pen­kal­la on vaa­ral­lis­ta liik­kua, kos­ka junien ilma­vir­ta voi kaa­taa kul­ki­jan, jol­loin on ole­mas­sa junan alle suis­tu­mi­sen vaara.

Iis­sä ja Hau­ki­pu­taal­la mopo­kor­tin voi suo­rit­taa muun muas­sa CAP-Auto­kou­lus­sa, jon­ka vies­tin­näs­tä vas­taa­va Nora Evo­ka­ri ker­too nuor­ten ole­van kiin­nos­tu­nei­ta ja kyse­le­vän itse­kin aktii­vi­ses­ti eri aiheis­ta, kuten ajo­neu­von virit­tä­mi­ses­tä ja luval­li­sis­ta ajo­väy­lis­tä. Aiheet nos­te­taan kou­lu­tuk­sen aika­na esiin myös lii­ken­neo­pet­ta­jien toimesta.

– Koros­tam­me nuo­ril­le, että viri­tet­ty ajo­neu­vo on sekä lai­ton että hen­gen­vaa­ral­li­nen. Samoin käy­dään läpi, mis­sä on sal­lit­tua ajaa ja mil­lai­set pai­kat – esi­mer­kik­si työ­maat tai jalan­kul­kua­lu­eet – ovat ehdot­to­mas­ti kiel­let­ty­jä ja vaarallisiakin.

Evo­ka­rin mukaan myös öinen häi­rit­se­vä aje­le­mi­nen on aihe, jos­ta jo kou­lu­tuk­sen aika­na kes­kus­tel­laan. Lii­ken­neo­pet­ta­jien näke­mys on, että val­tao­sa nuo­ris­ta on aidos­ti moti­voi­tu­nut oppi­maan sekä halu­aa ajaa oikein ja turvallisesti.

– Häi­rit­se­vä aje­lu ja sään­tö­jen rik­ko­mi­nen näyt­täy­tyy jul­ki­suu­des­sa her­käs­ti, mut­ta se kos­kee kui­ten­kin vain pien­tä osaa nuo­ris­ta. Haas­tee­na on, että jo pie­ni­kin jouk­ko näkyy ja kuu­luu pal­jon, ja yöl­li­nen päryyt­te­ly vai­kut­taa hel­pos­ti pait­si tur­val­li­suu­teen myös yhtei­sön viihtyvyyteen.

Lii­ken­neo­pet­ta­jat kes­kus­te­le­vat kou­lu­tuk­sen aika­na nuor­ten kans­sa run­saas­ti myös lii­ken­teen peli­sään­nöis­tä ja vas­tuul­li­suu­des­ta. Mopo­kor­tin han­kin­taa var­ten eivät ajo­tun­nit kui­ten­kaan ole pakol­li­sia, ja täl­lä alu­eel­la moni oppi­las ottaa­kin nii­tä vain ne pari, jot­ka käy­te­tään ajo­neu­von käsit­te­ly­ope­tuk­seen. Siten lii­ken­nea­jon har­joit­te­lu jää vähiin.

– Jot­kut nuo­ret otta­vat vapaa­eh­toi­sia ajo­tun­te­ja lisäk­si, mut­ta useim­mil­la ajo­tun­nit rajoit­tu­vat käsit­te­lyyn. Käy­tän­nön lii­ken­nea­jon har­joit­te­lu oli­si sil­ti erit­täin tär­ke­ää tur­val­lis­ten ajo­ta­po­jen omak­su­mi­sek­si, toi­voi­si Evo­ka­ri tule­vien mopoi­li­joi­den huomioivan.