- Autokoulussa korostetaan nuorille, että viritetty ajoneuvo on sekä laiton että hengenvaarallinen. Kuva: Tuija Järvelä-Uusitalo
Mopojen pörinä herättää huomiota ja puhuttaa ympäri Rantapohjan levikkialuetta. Eniten keskusteluja on käyty asutuilla alueilla esiintyvästä öisestä päristelystä, mutta on kummia kuulunut muualtakin, sillä luvatonta ajelua on ainakin Iin seudulla esiintynyt myös rautatien varrella.
Kellon ja Olhavan välillä on meneillään rataosan kantavuuden parantamishanke, jota varten radanvarteen on rakennettu tieuria. Sinne ovat löytäneet myös mopoilijat, joita on liikkunut alueella raskaan liikenteen seassa, ja joiden on nähty myös ajelevan radan ylitse kohdasta, mistä tasoristeys on poistettu. Radan ylittäminen siitä on siten kiellettyä ja vaarallistakin. Lisäksi junankuljettajat tekevät havaitsemastaan radalla oleskelusta aina ilmoituksen hätäkeskukseen ja poliisille, vaikka vahinkoa ei olisikaan tapahtunut.
Väyläviraston tilastojen mukaan luvattomat rautatiealueella liikkumiset lisääntyivät viime vuoden aikana tämän vuosikymmenen aiempiin vuosiin verrattuna. Suurin osa asiattomasta liikkumisesta tapahtuu tosin kaupunkialueilla ja asemien läheisyydessä, mutta muuallakin luvatonta kulkua on havaittu. Väylävirasto haluaakin muistuttaa, että nykyiset junat ovat nopeita ja hiljaisia, ja niiden pysähtymismatka on lyhimmilläänkin satoja metrejä. Myös ratapenkalla on vaarallista liikkua, koska junien ilmavirta voi kaataa kulkijan, jolloin on olemassa junan alle suistumisen vaara.
Iissä ja Haukiputaalla mopokortin voi suorittaa muun muassa CAP-Autokoulussa, jonka viestinnästä vastaava Nora Evokari kertoo nuorten olevan kiinnostuneita ja kyselevän itsekin aktiivisesti eri aiheista, kuten ajoneuvon virittämisestä ja luvallisista ajoväylistä. Aiheet nostetaan koulutuksen aikana esiin myös liikenneopettajien toimesta.
– Korostamme nuorille, että viritetty ajoneuvo on sekä laiton että hengenvaarallinen. Samoin käydään läpi, missä on sallittua ajaa ja millaiset paikat – esimerkiksi työmaat tai jalankulkualueet – ovat ehdottomasti kiellettyjä ja vaarallisiakin.
Evokarin mukaan myös öinen häiritsevä ajeleminen on aihe, josta jo koulutuksen aikana keskustellaan. Liikenneopettajien näkemys on, että valtaosa nuorista on aidosti motivoitunut oppimaan sekä haluaa ajaa oikein ja turvallisesti.
– Häiritsevä ajelu ja sääntöjen rikkominen näyttäytyy julkisuudessa herkästi, mutta se koskee kuitenkin vain pientä osaa nuorista. Haasteena on, että jo pienikin joukko näkyy ja kuuluu paljon, ja yöllinen päryyttely vaikuttaa helposti paitsi turvallisuuteen myös yhteisön viihtyvyyteen.
Liikenneopettajat keskustelevat koulutuksen aikana nuorten kanssa runsaasti myös liikenteen pelisäännöistä ja vastuullisuudesta. Mopokortin hankintaa varten eivät ajotunnit kuitenkaan ole pakollisia, ja tällä alueella moni oppilas ottaakin niitä vain ne pari, jotka käytetään ajoneuvon käsittelyopetukseen. Siten liikenneajon harjoittelu jää vähiin.
– Jotkut nuoret ottavat vapaaehtoisia ajotunteja lisäksi, mutta useimmilla ajotunnit rajoittuvat käsittelyyn. Käytännön liikenneajon harjoittelu olisi silti erittäin tärkeää turvallisten ajotapojen omaksumiseksi, toivoisi Evokari tulevien mopoilijoiden huomioivan.