Opet­ta­jien ja oppi­lai­den välil­le tasa-arvo!

Onko sinul­le­kin tut­tu tun­ne, kun opet­ta­ja tekee olo­si voi­mat­to­mak­si ja vähä­ar­voi­sek­si? Mones­ti kou­lus­sa käy niin, että opet­ta­ja käyt­tää ase­maan­sa van­hem­pa­na vää­rin eikä anna oppi­laan tuo­da omaa mie­li­pi­det­tään ja suh­tau­tu­mis­taan esil­le. Kou­lus­sa on tär­ke­ää, että oppi­las sekä opet­ta­ja kun­nioit­ta­vat toi­si­aan ja pys­ty­vät kom­mu­ni­koi­maan rei­lus­ta molem­pia kohtaan.

Yleen­sä oppi­las saat­taa jou­tua tilan­tee­seen, jos­sa hän puo­lus­taa omaa näke­mys­tä. Opet­ta­ja saat­taa ottaa asian uhkaa­vas­ti ja lait­taa oppi­laal­le mer­kin­nän “huo­nos­ta” käy­tök­ses­tä, mut­ta oppi­las ei voi arvioi­da opet­ta­jan käy­tös­tä miten­kään, vaik­ka opet­ta­ja oli­si toi­mi­nut epä­kun­nioit­ta­vas­ti. Opet­ta­jat saa­vat myös teh­dä pal­jon asioi­ta, joi­ta oppi­laat eivät. Kuu­los­taa­ko tämä reilulta?

Ongel­man voi­si rat­kais­ta raken­ta­val­la puo­lu­eet­to­mal­la kes­kus­te­lul­la, jos­sa jokai­nen saa tuo­da oman mie­li­pi­teen roh­keas­ti esille.

Anni Sii­po­la ja Emmi Luh­ta­nen, Hau­ki­pu­taan koulu

Jut­tu jul­kais­taan osa­na Ran­ta­poh­jan ja alu­een kou­lu­jen yhteistyötä.