Maan­tei­tä pääl­lys­te­tään vii­me vuot­ta enemmän

Maan­tei­den pääl­lys­tys­mää­rät Poh­jois-Poh­jan­maan ja Kai­nuun alu­eel­la ovat suu­rem­mat kuin usea­na vii­me vuon­na. Tänä vuon­na maan­teil­lä sekä käve­ly- ja pyö­räi­ly­väy­lil­lä pääl­lys­tei­tä uusi­taan tämän­het­ki­sen arvion mukaan 430–470 kilo­met­riä. Tark­ka pääl­lys­tys­mää­rä sel­vi­ää kil­pai­lu­tus­ten myö­tä huh­ti­kuun aika­na, jon­ka jäl­keen koh­teis­ta tie­do­te­taan tarkemmin.

Kohon­neet kus­tan­nuk­set ja käy­tet­tä­vis­sä ole­van rahoi­tuk­sen mää­rä ovat näky­neet vii­me vuo­si­na pääl­lys­tys­mää­ris­sä. Pien­ten pääl­lys­tys­mää­rien vuok­si kor­jaus­vel­ka on kas­va­nut vii­me vuo­si­na mer­kit­tä­väs­ti. Vii­me vuon­na Poh­jois-Poh­jan­maal­la ja Kai­nuus­sa pääl­lys­tet­tiin vain 150 km maan­tei­tä. Mää­rä oli koko 2000-luvun pienin. 

Tämän vuo­den pääl­lys­tys­mää­räl­lä kor­jaus­ve­lan kas­vua saa­daan hil­lit­tyä. Täl­le vuo­del­le Poh­jois-Poh­jan­maal­le ja Kai­nuuseen on saa­tu 33 mil­joo­naa euroa kor­jaus­vel­ka­ra­haa, jon­ka avul­la saam­me toteu­tet­tua mer­kit­tä­väs­ti laa­jem­man päällystysohjelman. 

Vii­me vuo­si­na olem­me pys­ty­neet pääl­lys­tä­mään vain kaik­kein vilk­kain­ta verk­koa, mut­ta tänä vuon­na kor­jaus­vel­ka­ra­hoi­tuk­sen tur­vin saam­me pääl­lys­tet­tyä myös pal­jon kes­ki­vil­kas­ta verk­koa sekä teh­tyä muu­ta­mia raken­teen paran­ta­mis­koh­tei­ta alem­mal­la ver­kol­la. Lisäk­si teem­me pal­jon eri­tyyp­pi­siä koneel­li­sia paik­kauk­sia. Täl­lä tavoin pyrim­me pitä­mään myös vähä­lii­ken­tei­siä maan­tei­tä lii­ken­net­tä tyy­dyt­tä­väs­sä kunnossa.

Var­si­nai­set pääl­lys­tys­työt käyn­nis­ty­vät alu­eel­la tou­ko­kuun lop­pu­puo­lel­la. Paik­kaus­töi­tä teh­dään jat­ku­vas­ti ja koneel­li­set paik­kauk­set alka­vat suu­rem­mis­sa mää­rin huh­ti­kuus­sa alu­een ete­lä­osas­ta alkaen.