Kau­pun­gin­joh­ta­ja yrit­tä­jien jututettavana

Haukiputaan Yrittäjät ry:n hallituksen jäsenistöä tapasi Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määtän (oikealla) viime torstaina. Keskustelussa tuotiin esiin muun muassa yrittäjien hankaluudet löytää yhteyshenkilöiden nimiä ja yhteystietoja kaupungin nettisivuilta. Kuvassa vasemmalla kaupunginjohtajan erityisavustaja Eija Hämäläinen, Haukiputaan Yrittäjien puheenjohtaja Seppo Pekkala ja sihteeri Jonna Kurvinen sekä hallituksen jäsenet Janne Apukka, Johanna Rahkala ja Helmi Tyykiluoto.

Oulun kau­pun­gin­joh­ta­ja Sep­po Määt­tä pii­pah­ti vii­me vii­kol­la Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jät ry:n hal­li­tuk­sen vie­raa­na kuu­le­mas­sa pai­kal­lis­ten yrit­tä­jien miet­tei­tä ja toi­vei­ta. Yrit­tä­jäyh­dis­tyk­sen puheen­joh­ta­ja Sep­po Pek­ka­lan mukaan yhdis­tyk­ses­sä halut­tiin viri­tel­lä taval­lis­ta asu­ka­sil­taa tii­viim­pää kes­kus­te­lu­yh­teyt­tä kau­pun­gin suun­taan sekä tuo­da yrit­tä­jien näke­myk­siä lähem­min esiin suo­raan kau­pun­gin­joh­ta­jan tie­toi­suu­teen. Mää­tän ohel­la kau­pun­kia edus­ti tilai­suu­des­sa hänen tuo­re eri­tyi­sa­vus­ta­jan­sa, aiem­min Busi­nes­sOu­lun teh­tä­vis­sä toi­mi­nut Eija Hämä­läi­nen.

Tapaa­mi­ses­sa käy­tiin muun muas­sa läpi kau­pun­gin ajan­koh­tai­sim­pia kehit­tä­mis­koh­tei­ta, joi­hin lukeu­tu­vat muun muas­sa Vir­pi­nie­men alue, moni­toi­mia­ree­na, len­to­yh­tey­det ja ase­ma­kes­kus, jon­ka tont­ti on vih­doin saa­tu Senaat­ti-kiin­teis­töil­tä ostet­tua kau­pun­gin haltuun.

– Ase­man­seu­dun osal­ta pää­tök­sen­te­ko on ollut hidas­ta, mut­ta nyt vii­mein pääs­tään sen osal­ta eteen­päin, Sep­po Määt­tä mainitsi.

Myös yrit­tä­jien pii­ris­sä näh­dään Vir­pi­nie­men alu­een kehit­tä­mi­nen erit­täin tär­keäk­si niin vaki­tui­sen asu­mi­sen kuin mat­kai­lun osal­ta. Mui­ta kes­kus­te­luun nous­sei­ta asioi­ta oli­vat Oulun len­to­yh­teyk­sien riit­tä­mät­tö­myys sekä yrit­tä­jien han­ka­lak­si koke­mat yhtey­det kau­pun­gin suuntaan.

Monen yrit­tä­jän koh­dal­la todet­tiin käy­neen niin, ettei kau­pun­gin orga­ni­saa­tios­ta hel­pos­ti löy­dy asian­tun­te­vaa yhteys­hen­ki­löä. Kau­pun­gil­ta saa­tu­jen vas­taus­ten laa­tua on myös pidet­ty tur­han negatiivisena.

– Vuo­sien aika­na on moni hyvä jut­tu pysäh­ty­nyt tai jää­nyt jun­naa­maan. Se ihme­tyt­tää, kun kui­ten­kin on Busi­nes­sOu­lun kal­tai­nen hie­no orga­ni­saa­tio taus­tal­la, kum­mas­te­li Yrit­tä­jien sih­tee­ri Jon­na Kur­vi­nen.

Eija Hämä­läi­sen mukaan kau­pun­gil­la kyl­lä on tar­jol­la pal­ve­lu­ja eri alo­jen yrityksille.

– Kau­pun­ki ei kui­ten­kaan voi pal­vel­la ketään parem­min kuin tois­ta, ja yri­tys­ten kir­jo taas yltää yksi­ny­rit­tä­jis­tä aina sato­ja työl­lis­tä­viin, mikä tekee työs­tä haas­tee­lis­ta. Koko kau­pun­gin yri­tys­pal­ve­lu­mal­lia kehi­te­tään par­hail­laan. Yrit­tä­jien yhtey­den­ot­toa hel­pot­tai­si, jos oli­si esi­mer­kik­si yksi puhe­lin­nu­me­ro, jos­ta neu­vo­taan tai opas­te­taan tar­vit­taes­sa eteenpäin.

Len­to­yh­teyk­sien osal­ta todet­tiin, että nii­tä on aivan lii­an vähän, ja hin­nal­taan­kin ne ovat san­gen kal­lii­ta. Yri­tyk­sil­lä on usein vai­keuk­sia saa­da asiak­kai­taan Ouluun, ja laa­jem­min­kin len­to­jen niuk­kuus vai­kut­taa poh­jois­ten aluei­den kehi­tyk­seen ja investointeihin.

Vir­pi­nie­men aluet­ta kos­ke­tel­tiin tilai­suu­den kes­kus­te­luis­sa laa­jal­ti eri kan­teil­ta sekä nos­tet­tiin esiin alu­een val­ta­va poten­ti­aa­li mat­kai­lun saral­la. Jon­na Kur­vi­nen koros­ti, että aluet­ta tuli­si kehit­tää loma-asu­mi­sen suuntaan.

– Se ei pois­ta vaki­tui­sen asu­mi­sen mah­dol­li­suut­ta mut­ta toi­si loma-asun­to­jen omis­ta­jil­le niin halu­tes­saan mah­dol­li­suu­den vuo­kra­ta loma­ko­te­jaan myös matkailijoille.

Lii­kun­ta­mah­dol­li­suuk­sien osal­ta Vir­pi­nie­meä aio­taan kehit­tää moni­muo­toi­sek­si eri lajien har­ras­tus­pai­kak­si. Ongel­man tois­tai­sek­si muo­dos­taa kui­ten­kin jul­ki­sen lii­ken­teen puut­tu­mi­nen, min­kä vuok­si eten­kin nuor­ten oma­toi­mi­nen pää­se­mi­nen Vir­pi­nie­meen on vai­ke­aa. Yhtä miel­tä kes­kus­te­lus­sa oltiin sii­tä, että Vir­pi­nie­men kehit­tä­mi­nen luo yri­tyk­sil­le hie­no­ja mah­dol­li­suuk­sia, kun­han alu­een kaa­voi­tus on riit­tä­vän jous­ta­vaa. Posi­tii­vis­ta kehi­tys­tä Vir­pi­nie­men usko­taan samal­la tuo­van myös laa­jem­mal­ti koko Hau­ki­pu­taan alueelle.

Tilai­suu­den päät­teek­si yrit­tä­jät esit­te­li­vät kau­pun­gin edus­ta­jil­le työ­tään Hau­ki­pu­das-brän­din hyväk­si. Yrit­tä­jäyh­dis­tys on ryh­ty­nyt työs­tä­mään brän­diä, kos­ka Hau­ki­pu­das ei muu­ten tule esiin koko kau­pun­gin mittakaavassa.

– Logo meil­lä jo on sekä tun­nus “Hau­ki­pu­das — paras pala Oulua”. Tähän olem­me jo sat­san­neet sekä aikaa että rahaa, ja nyt toi­voi­sim­me jo kau­pun­gin­kin otta­van osaa alu­een mark­ki­noin­tiin, jot­ta sai­sim­me esi­mer­kik­si kyl­tit tien­var­teen molem­min puo­lin kylää, Jon­na Kur­vi­nen esit­ti lisä­ten samal­la, että vas­taa­via voi­si lait­taa kau­pun­gin muil­le­kin alueil­le. Yrit­tä­jien pii­ris­sä on kuul­tu myös kom­ment­te­ja, että mat­kai­li­jat pysäh­ty­vät kyl­lä Iis­sä ja Kem­pe­lees­sä, mut­ta Oulun ohi vain men­nä hurau­te­taan suk­ke­las­ti ohi­tus­tie­tä, ja sik­si­kin näky­vyys tien­var­sil­la oli­si tärkeää.