Jimi Sara­jär­vi kii­tää kar­tin­gis­sa. Rotax MAX Chal­len­gen Suo­men sar­jan junior ‑mes­ta­ruus ava­si tien maailmankisoihin

Jimi Sarajärvi sai tavoitellun kisalipun ja edustuspaikan Bahrainin maailmankisoihin. Saavutusta tuulettamassa tärkeät tukijoukot, vasemmalla pappa Jarmo Taskila, serkku Joni Soini, äiti Janita Taskila ja pikkuveli Jami Sarajärvi.Jimi Sarajärvi sai tavoitellun kisalipun ja edustuspaikan Bahrainin maailmankisoihin. Saavutusta tuulettamassa tärkeät tukijoukot, vasemmalla pappa Jarmo Taskila, serkku Joni Soini, äiti Janita Taskila ja pikkuveli Jami Sarajärvi.

13-vuo­tias kel­lo­lai­nen kar­ting­kul­jet­ta­ja Jimi Sara­jär­vi on voit­ta­nut Suo­mes­sa mes­ta­ruu­den Rotax Max ‑junio­ri­luo­kas­sa. Tuo­re mes­ta­ri läh­tee edus­ta­maan Suo­mea maa­il­man suu­rim­paan kar­ting-kisaan, joka aje­taan Bah­rai­nis­sa marras–joulukuun vaihteessa.

Saa­vu­tus on mer­kit­tä­vä, sil­lä edus­tus­paik­ka maa­il­man finaa­lis­sa on har­vi­nai­nen ja arvos­tet­tu mah­dol­li­suus suo­ma­lai­sel­le, poh­joi­sen nuo­rel­le kul­jet­ta­jal­le. Suo­mes­sa mes­ta­ruus rat­ke­si kym­me­nen osa­kil­pai­lun yhteis­pis­tei­den perusteella.

Bah­rai­nin kunin­gas­kun­ta on ara­bi­maa ja saa­ri­val­tio Per­sian­lah­den lou­nais­osas­sa. Tule­va kil­pai­lu jän­nit­tää luon­nol­li­ses­ti Jimi Sara­jär­veä, ja niin pitää­kin. Rotax MAX Chal­len­gen finaa­li koko­aa yhteen noin 400 kul­jet­ta­jaa yli 60 maas­ta. He kil­pai­le­vat voi­tos­ta omis­sa luokissaan.

Sara­jär­vi on aja­nut kar­tin­gia nyt nel­jät­tä kaut­taan. Kil­pai­lu­kausi alkaa kevääl­lä ja jat­kuu syk­syyn, ja kisat aje­taan eri puo­lil­la Ete­lä-Suo­mea. Tal­vi­kau­del­la har­joi­tel­laan sisä­ra­doil­la. Lähin rata löy­tyy täl­lä het­kel­lä Kemistä.

Nuo­ren kar­ting­kus­kin tie maa­il­man­ki­soi­hin ei ole sat­tu­maa. Tulos­ten perus­teel­la Jimi oli­si saa­nut edus­taa Suo­mea Bah­rai­nis­sa jo vuon­na 2023 nuo­rem­pien luo­kas­sa, mut­ta mat­ka kariu­tui lentolippuongelmiin.

Aiem­min Sara­jär­vi on voit­ta­nut junio­ri­luo­kas­sa muun muas­sa kak­si Poh­jois-Suo­men alue­mes­ta­ruut­ta sekä sijoit­tu­nut nel­jän­nek­si sisä­ra­to­jen SM-kilpailuissa.

Kiin­nos­tus autour­hei­luun ei sekään ole syn­ty­nyt sat­tu­mal­ta, sil­lä veri on vetä­nyt Jimin radoil­le jo suvun kaut­ta. Äiti Jani­ta Tas­ki­la on myös itse aja­nut kar­tin­gia menes­tyk­sek­kääs­ti. Jimin pap­pa Jar­mo Tas­ki­la on aja­nut ral­lia ja on toi­mi­nut mekaa­nik­ko­na sekä pyö­rit­tä­nyt karting-tiimiä.

– Voi siis sanoa, että pojas­ta pol­vi para­nee! nau­rah­taa äiti Janita.

Jimin pää­me­kaa­nik­ko­na toi­mii Jimin serk­ku Joni Soi­ni, jol­la on myös koke­mus­ta ja menes­tys­tä Rotaxin kar­tin­gin sar­jas­sa. Huol­to­tii­miin kuu­luu myös mum­mu Jaa­na Tas­ki­la, joka vas­taa poru­kan kisamuonituksesta.

Uusi mekaa­nik­ko­kin on kas­va­mas­sa hyvää vauh­tia per­he­pii­ris­sä, sil­lä Jimin pik­ku­ve­li, 5‑vuotias Jami on mitä tome­rin pik­ku mekaa­nik­ko tär­keis­sä taus­ta­jou­kois­sa ja on ilmoit­ta­nut aiko­van­sa ryh­tyä iso­na mekaanikoksi!

Tark­ka­nä­köi­nen ja lajia hyvin tun­te­va pap­pa Jar­mo Tas­ki­la huo­ma­si Jimin ajo­tai­dot jo var­hain seu­ra­tes­saan tämän ottei­ta eri radoil­la. Nuo­rel­ta kul­jet­ta­jal­ta löy­tyy myös kun­nian­hi­moa ja kil­pai­lu­hen­ki­syyt­tä – omi­nai­suuk­sia, joi­ta menes­ty­mi­nen lajis­sa edellyttää.

Har­va osaa arva­ta, mitä kaik­kea kar­tin­gin har­ras­ta­mi­nen ja kil­pai­le­mi­nen vaa­ti­vat. Tar­vi­taan laa­ja tuki­jouk­ko, puhu­mat­ta­kaan kus­tan­nuk­sis­ta. Jimin kar­tin­gau­to on 125-kuu­tioi­sel­la Rotax-moot­to­ril­la varus­tet­tu meno­pe­li, ja kisa­kau­den aika­na tar­vi­taan useam­pia moot­to­rei­ta ja ren­gas­pa­re­ja har­joi­tuk­siin ja kil­pai­lui­hin. Yhden kau­den kus­tan­nuk­set nouse­vat kym­me­niin tuhan­siin euroi­hin, sisäl­täen kalus­ton ja varus­teet sekä tiimi‑, rata- ja kilpailumaksut.

Jimi kil­pai­lee viro­lai­ses­sa Tal­var Racin­gin tii­mis­sä, jos­ta saa tär­ke­ää apua ja asian­tun­te­mus­ta. Kalus­ton kul­jet­ta­mi­nen kisa­pai­koil­le ja majoi­tus­jär­jes­te­lyt edel­lyt­tä­vät per­heel­tä osal­lis­tu­mis­ta ja työ­tä, ja itse kil­pai­lus­sa tar­vi­taan noin seit­se­män hen­gen tii­min panosta.

Äiti Jani­ta Tas­ki­la ker­too, että ilman van­hem­pien­sa talou­del­lis­ta tukea Jimin kar­tin­gu­ra ei oli­si mah­dol­lis­ta. On kui­ten­kin sano­mat­ta­kin sel­vää, että kar­ting on Jimil­le tär­ke­ää, ja per­he sekä tuki­jou­kot ovat innol­la muka­na tuke­mas­sa pojan kilpaurheilu-uraa.

– Meil­lä on onnek­si ollut myös muu­ta­mia spon­so­rei­ta, jois­ta olem­me erit­täin kii­tol­li­sia, ja toi­vee­na on innos­taa uusia tuki­joi­ta lajin pariin. Nyky­ään spon­so­rien saa­mi­nen ei ole help­poa, sil­lä talou­det ovat tiu­ken­tu­neet niin yksi­tyi­sil­lä kuin yri­tyk­sil­lä­kin. Kiin­nos­tu­neet voi­vat kui­ten­kin olla mei­hin yhtey­des­sä, vink­kaa Jani­ta Taskila.

– Täs­sä vai­hees­sa koko tii­mi kiit­tää todel­la pal­jon kaik­kia tämän kulu­neen kau­den tukijoita.

Jimi Sara­jär­vi käy Kel­lon kou­lun kah­dek­sat­ta luok­kaa. Tule­vai­suu­den opis­ke­lusuun­ni­tel­mia ehtii vie­lä poh­tia, mut­ta kar­tin­gin puo­lel­la hän siir­tyy ensi kau­del­la kil­pai­le­maan ylem­pään Senior Max ‑luok­kaan. Autour­hei­lu ja menes­ty­mi­nen vaa­ti­vat hyvää hen­kis­tä ja fyy­sis­tä kun­toa, jota Jimi har­joit­taa kun­to­sa­lil­la. Kou­lun­käyn­nin, har­joit­te­lun, kiso­jen ja kave­rei­den ohel­la muil­le har­ras­tuk­sil­le ei jää aikaa.

Seu­raa­vak­si näh­dään, mitä koke­muk­sia Bah­rai­nin maa­il­man­ki­sat tuo­vat tul­les­saan. Tie­dos­sa on, että meno on siel­lä kova ja tun­nel­ma tiivis.

Mukaan mat­kaan läh­tee äiti Jani­ta sekä mekaa­ni­kok­si Jimi sai monin­ker­tai­sen Suo­men Rotax ‑sar­jan voit­ta­jan Ant­ti Olli­kai­sen. Hänel­tä löy­tyy tie­toa ja koke­mus­ta Maa­il­man Finaa­li ‑kisois­ta, sil­lä hän on itse aja­nut siel­lä usei­ta ker­to­ja palkintosijoille.

Nyt men­nään kisa ker­ral­laan, ja aika näyt­tää, mitä tule­vai­suus tuo muka­naan. Tot­ta kai jokai­sen nuo­ren kar­ting­kus­kin unel­ma on for­mu­la­kul­jet­ta­jan ura.