- Haukiputaan lukion opiskelijat Veeti Nevalainen ja Elma Tiri kunnostamassa kutusorakkoa. Kuva: Tomi Jokivirta
- Talkoolaisia ruokatauolla.
- Kari Kaleva lapioimassa soraa talkoolaisten kanssa.
Haukiputaan lukion biologian opiskelijaryhmä osallistui opettajansa Tomi Jokivirran kanssa vesistökunnostustalkoisiin Kylmäojalla elokuisena maanantaina.Talkoista oli sovittu kunnostuksesta vastaavan Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja yhteistyökumppanina toimineen Haukipudas-Onkamonselän yhteismetsän edustajien kanssa. Kunnostuksessa parannettiin kalojen kutupaikkoja lisäämällä soraa virtapaikkoihin.
Talkookohteena ollut Kylmäoja saa alkunsa Pikku-Viitajärvestä ja laskee monen mutkan jälkeen Martimojokeen ja edelleen Iijokeen. Kylmäoja on paikoin potentiaalinen arvokalojen kuten taimenen ja harrin elinympäristö, ja on siksi valikoitunut Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen Helmi-rahoitusohjelman kunnostuskohteeksi.
Haukiputaan lukion valinnainen ”Veden biologiaa ja kemiaa ‑tutkimuskurssi” kuuluu teemaopintoihin, joiden tarkoituksena on tarkastella asioita monitieteellisestä näkökulmasta. Kurssilla tutkitaan lähiympäristön vesistöjen tilaa eri vuodenaikoina analysoimalla vesinäytteitä, perehtymällä erityyppisten vesistöjen lajistoon ja tekemällä vierailuja muun muassa Oulun Veden jätevedenkäsittelylaitokselle sekä tekemällä yhteistyötä Oulun yliopiston ja Metsähallituksen kanssa.
– Kun Kari Kaleva Haukiputaan jakokunnasta ja yhteismetsän edustaja Heikki Aarnipuro kertoivat mahdollisuudesta osallistua paikallisten vesistöjen kunnostustalkoisiin, otimme kutsun mieluusti vastaan, kertoo Haukiputaan lukion biologian ja maantieteen lehtori Tomi Jokivirta.
Jokivirran mukaan oman lähiympäristön ja sen ekologisen tilan ymmärtäminen avaa nuorille konkreettisesti näkemyksiä Suomen luonnon tilasta.
– Tämä on mahdollista vain menemällä ulos luontoon. Tämänkaltaiset projektit antavat opiskelijoille myös kuvan siitä, että pienilläkin teoilla voi olla isoja vaikutuksia.
Veeti Nevalainen kertoi valinneensa kyseisen käytännönläheisen biologian kurssin, koska se laajentaisi ymmärrystä siitä, miten kemiallisia tutkimuksia tehdään luonnossa.
–Talkooreissu laajensi myös tietämystä kalojen elinkaaresta ja miksi oli tärkeää talkoilla niiden elinvoimaisuuden parantamiseksi.
Elma Tiri valitsi kurssin, koska hän on ollut jo pitkään kiinnostunut Suomen vesistöjen tilanteesta ja muutenkin ilmastonmuutoksen vaikutuksesta vesistöön ja sen elämään. Jo menneisyydessä ihmiset ovat tehneet tyhmiä päätöksiä ja tuhonneet luontoa.
– Opin tämän kurssin ja talkooreissun myötä arvostamaan enemmän luontoa, vaikka olen arvostanut sitä aiemminkin jo todella paljon. Rakastan myös biologian ja kemian opintoja koulussa!
Talkoiden alkajaisiksi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen suunnittelija ja töistä vastaava Juhani Aho sekä yhteismetsän hoitokunnan puheenjohtaja Ensio Kropsu ja hoitokunnan jäsen Heikki Aarnipuro toivottivat opiskelijat tervetulleeksi talkoisiin. Juhani Aho kertoi vesistökunnostuskohteen taustoista ja kunnostustöiden tärkeydestä kalaston elinympäristön parantamiseksi.
Yhteismetsän edustajien mukaan hyvässä metsänhoidossa huomioidaan myös pienvesien kunnostus ja nuoria nähdään mielellään mukana kunnostustöissä. Tällä kertaa kunnostus liittyi kalojen lisääntymispaikkojen parantamiseen.
Sää suosi talkoita, sillä aamupäivän sade lähes lakkasi ja mahdollisti työn sujumisen. Paikalle oli tuotu kalojen kutuun sopivaa luonnonsoraa, joka oli tarkoitus siirtää ennalta valittuihin virtapaikkoihin. Maaston vaikeudesta johtuen soraa ei voitu ajaa suoraan kohteeseen, vaan se oli siirrettävä veteen ”ämpäripelillä”. Apuna siirroissa käytettiin mönkijää, jolla soraämpärit kuljetettiin mahdollisimman lähelle kohdetta ja kannettiin siitä perille.
Talkoissa ruokahuolto on tärkeässä asemassa ja siitä vastasivat hyvin Onkamonselän yhteismetsän edustajat Seija ja Erkki Torvela.
Opiskelijavoimin homma hoitui rivakasti ja sorakko saatiin siirrettyä aikataulussa sinne minne pitikin. Työstä vastaavien toimijoiden mukaan lukiolaisten osallistuminen talkoisiin oli positiivinen kokemus. Päivän aikana lukion toisen vuoden opiskelijat pääsivät kokemaan ja osallistumaan tärkeään pienvesistön kunnostuskohteeseen. Biologian oppiaineeseen liittyvä aihe konkretisoitui ja ehkä fyysinen työ myös hieman väsytti matkalla kohti koulua. Erilainen koulupäivä oli päättynyt.