Ikäpoikkeuslupa ajokortin hankkimiselle on hyvä idea, kun sen tekee oikein. On olemassa nuoria, jotka asuvat syrjässä ja joiden tarvitsee päästä toisen asteen koulutukseen, eikä julkista liikennettä ole saatavilla. Mutta silloin, kun säädökset ovat liian vapaita, liikenneturvallisuus vaarantuu.
Liikenneturvan mukaan ikäpoikkeusluvalla ensimmäistä vuotta ajavilla on noin kolminkertainen riski joutua onnettomuuteen verrattuna vanhempiin ajajiin, joten minun mielestäni ikäpoikkeusluvan ja ajokortin hankkimiselle pitäisi olla jotain rajoitteita. Ajokortin hankinnan ikäpoikkeuslupa oli tarkoitettu erikoistilanteisiin, joissa nuoren, jolla ei ole mahdollisuuksia joukkoliikenteen käyttöön, pitää päästä esimerkiksi kouluun tai harrastamaan. Kuten Saska Saarikoski kirjoittaa pääkirjoituksessaan (Helsingin Sanomat, 8.4.2025) Eduskunta hyväksyi nuorille hengenvaarallisen lain: ”Lakiin olisi pitänyt kirjata rajoituksia nuorten ajamiseen.”
Nuorten ajamiselle tällä hetkellä ei ole juuri mitään rajoitteita, paitsi se, että nuoret eivät saa ajaa ulkomailla.
Saarikoski kirjoittaa: ”Nyt liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan poikkeuslupien myöntöperusteiden kiristämistä, nuorten yöajamisen kieltämistä sekä kyydittävien määrien rajoittamista.”
Olen samaa mieltä myöntöperusteiden kiristämisestä, mutta yöajaminen voi olla pakollista joillekin, jos heillä on todella pitkä matka esimerkiksi lukioon ja heillä pitää päästä kotiin viikonlopuiksi. Kyydittävien määrää voisi hieman rajoittaa, mutta ei kovin paljon, koska kimppakyydit säästävät rahaa ja luontoa verrattuna siihen, että kaikki ajaisivat erikseen. Nuorten ajamista voitaisiin myös rajoittaa esimerkiksi siten, että he eivät voi ajaa muuta kuin oikean syyn takia, kuten kouluun meno tai asuntolasta kotiin ajaminen.
Nuorille pitäisi myös laittaa rankempia vaatimuksia kortin hankinnalle, kuten pakollisen ajo-opetuksen lisääminen ja aiemman ajokokemuksen vaatiminen. Tämä saattaisi totuttaa nuorta liikenteeseen ja antaisi hänelle paremmat mahdollisuudet olla joutumatta onnettomuuteen.
Kuten Saarikoski kirjoittaa, nuorten kaahailukulttuuria pitäisi myös yrittää hillitä. Minun mielestäni tämän voisi saada aikaan sillä, että ajokoulussa varoitettaisiin nuoria kaahailun vaaroista paremmin kuin nykyään.
Kaiken kaikkiaan, alle 18-vuotiailla on liikaa ajokortteja, ja heitä ei ole opetettu ajamaan riittävän hyvin. Heidän ajamistaan pitäisi rajoittaa ja ajo-opetusta pitäisi lisätä.
Yhdeksäsluokkalainen Yli-Iistä


