- Kiimingin pappilan pihapiiri vuonna 2025. Pappila on aikansa tyypillinen hirsirakennus, jonka hengittävä rakenne on säilynyt terveenä vuosikymmeniä.
- Kiimingin pappila vuonna 1937. Kuva: Finna/Elka
- Pappilan sali henkii historiaa. Arkkitehti Anu Soikkeli oli 2000-luvun alun korjaustöiden suunnittelija. Hän pyrki palauttamaan talon alkuperäistä ilmettä ja henkeä.
- Ihanat portaat nousevat kuistilta talon vintille.
- Vintillä on näkyvissä pappilan upea hirsirunko.
- Pihapiirissä vanhat puut luovat arvokasta tunnelmaa.
- Elina Tahkolan toimittaman kirjan kannessa näkyy Kiimingin Pappilan pihapiiri, Kiiminkijoki sekä naapuritalo piharakennuksineen.
- Kiimingin pappila.
- Pappilan kuistia.
Ensimmäinen laki pappiloiden rakentamisesta Suomeen annettiin jo 1300-luvulla. Määräykset pitivät sisällään yksityiskohtia muun muassa huoneiden lukumäärästä sekä lisärakennuksista. Ne koskivat luonnollisesti myös kiiminkiläisiä, jotka 1781 lopulla ostivat Jaaralan tilan, jolla sijaitsi riittävästi viljelysmaata ja hirsinen päärakennus. Tuolloin seurakunta oli saanut lupauksen omasta papista.
Alkuperäistä rakennusta korjattiin, mutta vuonna 1849 päädyttiin rakentamaan alusta asti uusi rakennus, joka muodostaa yhä pääosan Kiimingin pappilasta. Vuonna 1851 valmistunut pappila rakennettiin alun perin kappalaisen virka-asunnoksi. Parikymmentä vuotta myöhemmin, 1870-luvun alussa, se laajennettiin kirkkoherrojen pappilaksi, mikä edellytti peräti yhdeksää huonetta. Samalla ostettiin lisämaata läheiseltä Jaaran tilalta.
Kiimingin pappila siirtyi tämän vuoden keväällä seurakunnan omistuksesta yksityiseen omistukseen, kun Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä perheineen osti kokonaisuuden 1,3 hehtaarin joenrantatontteineen itselleen. Näin alkoi Kiimingin pappilan uusi aikakausi.
– Kiimingin pappila on esimerkki siitä, kuinka kirkollinen kulttuuri on muuttunut. Minusta on tavallaan surullistakin, että perinne siitä, että kirkkoherra asuu pappilassa, on kadonnut. Kiimingin pappila on kuitenkin yksi harvoista, joissa perinne jatkui näinkin pitkään. Olen tietääkseni yksi harvoista, ellen ainoa kirkkoherra pohjoisen Suomen alueella, joka edelleen elää pappilassa, Niemelä kertoo.
Kiiminkiläiset ovat hänen mukaansa kuitenkin olleet tyytyväisiä, että pappila päätyi kirkkoherran omistukseen, jolloin se pysyy edelleen ainakin toistaiseksi alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan.
– Tulemme varmasti järjestämään kirkkokahveita ja vastaavia, jotta seurakuntalaiset pääsevät edelleen käymään pappilassa, Niemelä sanoo.
Pauli ja Eeva-Kaija Niemelä sekä heidän lapsensa muuttivat Kiimingin pappilaan asumaan vuonna 2002. Heitä aiemmin pappila oli toiminut kotina yhdeksälle kirkkoherralle alkaen Robert Montinista ja päättyen Hannu Pelkoseen sekä Heikki Karvosenojaan. Tämän jälkeen talo oli useamman vuoden vuokrattuna ulkopuolisille, ja ennen Niemelöiden asettumista pappilaan, siihen tehtiin mittava peruskorjaus.
Pappila on kirkkoherran kodin ohella toiminut vuosikymmenien aikana muun muassa seurakunnan virastona sekä jonkin aikaa tilapäisesti päiväkerhon tiloina.
Pihapiiriin liittyi myös muita rakennuksia, kuten vanha kirkkopirtti, joka toimi rippikoulutilana, joka siirrettiin Suvelaan, jossa se tuhoutui tulipalossa 2000-luvun puolivälissä.
Osin 1950-luvulla rakennettu, sittemmin laajennettu sauna ja vuonna 1941 rakennettu kuuden lehmän parsinavetta ovat yhä pihapiirissä.
Pappila pitää sisällään monenlaisia tarinoita, joista kenties erikoisin sijoittuu sota-aikaan. Jatkosodan loppuvaiheen aikana pappila oli hetken saksalaisten käytössä, kun heillä oli esikunta Ukkolan talossa Kiimingissä.
– Kirkkoherra V. A. Juntunen onnistui alun perin viivyttelemään pappilan luovutusta sotilaskäyttöön, mutta jonkin aikaa saksalaiset kuitenkin täällä olivat, Niemelä kertoo.
Pappilan länsipääty oli saksalaisen esikunnan käytössä. Pihalla oli heidän telttojaan ja pappilan riihi oli ammusten välivarastona.
– Kerrotaan myös, että saksalaiset polttivat pihapiirin savusaunan, kun eivät osanneet sitä lämmittää.
Arkkitehtonisesti pappila on tyypillinen hirsirakennus, jonka hengittävä rakenne on säilynyt terveenä vuosikymmeniä.
Energiataloudellisesti se ei vastaa nykypäivän vaatimuksia, mutta tilojen avaruus ja tunnelma tekevät siitä ainutlaatuisen. Pappilassa on noin kymmenkunta huonetilaa, joista erityisesti niin sanottu ”piispan kamari” – varattu aikanaan piispan yöpymistä varten – on säilynyt osana rakennuksen identiteettiä. Tämä tila toimi pitkään myös Pauli Niemelän työhuoneena.
Ennen kuin pappila siirtyi Niemelöiden omistukseen, siihen tehtiin ulkoverhouksen maalaus. Tänä kesänä Niemelät ovat muun muassa uusineet portaat, kivetyksiä ja pihan kaatoja rakennukselle suotuisammaksi. Kasveja on siirretty talon seinustalta muualle pihaan. Myös pihan aitoja ja portteja on kunnostettu. Vuosien aikana jokimaisemaa on pyritty pitämään avoimena esimerkiksi lampaita laiduntamalla.
Pappila on edelleen osittain remonttivaiheessa, ja samalla perhe pohtii erilaisia vaihtoehtoja rakennuksen käytölle tulevaisuudessa.
Vaikka pappilakulttuuri seurakuntien arjessa on hiipunut, Kiimingin pappilan tarina jatkuu. Omistajien tavoitteena on pitää rakennus asuinkäytössä mahdollisimman pitkään ja säilyttää sen historiallinen henki. Samalla se muistuttaa kyläläisiä ja vierailijoita ajasta, jolloin kirkko, pappi ja pappila olivat seurakunnan elämän keskipiste.
Rantapohjan alueen pappilat
Iin pappila on edelleen seurakunnan omistuksessa. Pappilassa
kokoontuu nuoriso‑, rippikoulu- sekä diakoniatyön kerhoja. Tila on myös vuokrattavissa pieniin perhetapahtumiin.
Haukiputaan Salmelan pappila on ollut jo pitkään yksityisomistuksessa ja asuinkäytössä. Se on rakennettu 1796.
Ylikiimingin vuonna 1786 rakennettu pappila on yksityisomistuksessa ja nyt jälleen myynnissä. Päärakennuksen lahot hirret
on uusittu, ja sisätilat on purettu paljaalle hirsipinnalle. Myytävään kokonaisuuteen kuuluu myös aittarakennus.
Yli-Iin vuonna 1952 rakennettu pappila on yksityisomistuksessa ja asuinkäytössä.
Kuivaniemen pappilassa on nykyisin Kuivaniemen seurakuntalo.
Lähteet: Hannu Pelkonen: Kiimingin seurakunnan historia, Elina Tahkola: Koti ja kohtaamispaikka












