174-vuo­tias Kii­min­gin pap­pi­la siir­tyi yksi­tyi­so­mis­tuk­seen – Pap­pi­la­kult­tuu­ri henkitoreissaan

Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä osti pappilan perheelleen tämän vuoden keväällä. Kesän aikana uudet omistajat ovat muun muassa uusineet portaat ja talon edustan kivetyksiä sekä muokanneet pihan kaatoja rakennukselle suotuisammaksi. Kuvat: Teea TunturiKiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä osti pappilan perheelleen tämän vuoden keväällä. Kesän aikana uudet omistajat ovat muun muassa uusineet portaat ja talon edustan kivetyksiä sekä muokanneet pihan kaatoja rakennukselle suotuisammaksi. Kuvat: Teea Tunturi

Ensim­mäi­nen laki pap­pi­loi­den raken­ta­mi­ses­ta Suo­meen annet­tiin jo 1300-luvul­la. Mää­räyk­set piti­vät sisäl­lään yksi­tyis­koh­tia muun muas­sa huo­nei­den luku­mää­räs­tä sekä lisä­ra­ken­nuk­sis­ta. Ne kos­ki­vat luon­nol­li­ses­ti myös kii­min­ki­läi­siä, jot­ka 1781 lopul­la osti­vat Jaa­ra­lan tilan, jol­la sijait­si riit­tä­väs­ti vil­je­lys­maa­ta ja hir­si­nen pää­ra­ken­nus. Tuol­loin seu­ra­kun­ta oli saa­nut lupauk­sen omas­ta papista.

Alku­pe­räis­tä raken­nus­ta kor­jat­tiin, mut­ta vuon­na 1849 pää­dyt­tiin raken­ta­maan alus­ta asti uusi raken­nus, joka muo­dos­taa yhä pää­osan Kii­min­gin pap­pi­las­ta. Vuon­na 1851 val­mis­tu­nut pap­pi­la raken­net­tiin alun perin kap­pa­lai­sen vir­ka-asun­nok­si. Pari­kym­men­tä vuot­ta myö­hem­min, 1870-luvun alus­sa, se laa­jen­net­tiin kirk­ko­her­ro­jen pap­pi­lak­si, mikä edel­lyt­ti perä­ti yhdek­sää huo­net­ta. Samal­la ostet­tiin lisä­maa­ta lähei­sel­tä Jaa­ran tilalta.

Kii­min­gin pap­pi­la siir­tyi tämän vuo­den kevääl­lä seu­ra­kun­nan omis­tuk­ses­ta yksi­tyi­seen omis­tuk­seen, kun Kii­min­gin seu­ra­kun­nan kirk­ko­her­ra Pau­li Nie­me­lä per­hei­neen osti koko­nai­suu­den 1,3 heh­taa­rin joen­ran­ta­tont­tei­neen itsel­leen. Näin alkoi Kii­min­gin pap­pi­lan uusi aikakausi.

– Kii­min­gin pap­pi­la on esi­merk­ki sii­tä, kuin­ka kir­kol­li­nen kult­tuu­ri on muut­tu­nut. Minus­ta on taval­laan surul­lis­ta­kin, että perin­ne sii­tä, että kirk­ko­her­ra asuu pap­pi­las­sa, on kadon­nut. Kii­min­gin pap­pi­la on kui­ten­kin yksi har­vois­ta, jois­sa perin­ne jat­kui näin­kin pit­kään. Olen tie­tääk­se­ni yksi har­vois­ta, ellen ainoa kirk­ko­her­ra poh­joi­sen Suo­men alu­eel­la, joka edel­leen elää pap­pi­las­sa, Nie­me­lä kertoo.

Kii­min­ki­läi­set ovat hänen mukaan­sa kui­ten­kin olleet tyy­ty­väi­siä, että pap­pi­la pää­tyi kirk­ko­her­ran omis­tuk­seen, jol­loin se pysyy edel­leen aina­kin tois­tai­sek­si alku­pe­räi­ses­sä käyttötarkoituksessaan.

– Tulem­me var­mas­ti jär­jes­tä­mään kirk­ko­kah­vei­ta ja vas­taa­via, jot­ta seu­ra­kun­ta­lai­set pää­se­vät edel­leen käy­mään pap­pi­las­sa, Nie­me­lä sanoo.

Pau­li ja Eeva-Kai­ja Nie­me­lä sekä hei­dän lap­sen­sa muut­ti­vat Kii­min­gin pap­pi­laan asu­maan vuon­na 2002. Hei­tä aiem­min pap­pi­la oli toi­mi­nut koti­na yhdek­säl­le kirk­ko­her­ral­le alkaen Robert Mon­ti­nis­ta ja päät­tyen Han­nu Pel­ko­seen sekä Heik­ki Kar­vo­se­no­jaan. Tämän jäl­keen talo oli useam­man vuo­den vuo­krat­tu­na ulko­puo­li­sil­le, ja ennen Nie­me­löi­den aset­tu­mis­ta pap­pi­laan, sii­hen teh­tiin mit­ta­va peruskorjaus.

Pap­pi­la on kirk­ko­her­ran kodin ohel­la toi­mi­nut vuo­si­kym­me­nien aika­na muun muas­sa seu­ra­kun­nan viras­to­na sekä jon­kin aikaa tila­päi­ses­ti päi­vä­ker­hon tiloina.

Piha­pii­riin liit­tyi myös mui­ta raken­nuk­sia, kuten van­ha kirk­ko­pirt­ti, joka toi­mi rip­pi­kou­lu­ti­la­na, joka siir­ret­tiin Suve­laan, jos­sa se tuhou­tui tuli­pa­los­sa 2000-luvun puolivälissä.

Osin 1950-luvul­la raken­net­tu, sit­tem­min laa­jen­net­tu sau­na ja vuon­na 1941 raken­net­tu kuu­den leh­män par­si­na­vet­ta ovat yhä pihapiirissä.

Pap­pi­la pitää sisäl­lään monen­lai­sia tari­noi­ta, jois­ta ken­ties eri­koi­sin sijoit­tuu sota-aikaan. Jat­ko­so­dan lop­pu­vai­heen aika­na pap­pi­la oli het­ken sak­sa­lais­ten käy­tös­sä, kun heil­lä oli esi­kun­ta Ukko­lan talos­sa Kiimingissä.

– Kirk­ko­her­ra V. A. Jun­tu­nen onnis­tui alun perin vii­vyt­te­le­mään pap­pi­lan luo­vu­tus­ta soti­las­käyt­töön, mut­ta jon­kin aikaa sak­sa­lai­set kui­ten­kin tääl­lä oli­vat, Nie­me­lä kertoo.

Pap­pi­lan län­si­pää­ty oli sak­sa­lai­sen esi­kun­nan käy­tös­sä. Pihal­la oli hei­dän telt­to­jaan ja pap­pi­lan rii­hi oli ammus­ten välivarastona.

– Ker­ro­taan myös, että sak­sa­lai­set polt­ti­vat piha­pii­rin savusau­nan, kun eivät osan­neet sitä lämmittää.

Ark­ki­teh­to­ni­ses­ti pap­pi­la on tyy­pil­li­nen hir­si­ra­ken­nus, jon­ka hen­git­tä­vä raken­ne on säi­ly­nyt ter­vee­nä vuosikymmeniä.

Ener­gia­ta­lou­del­li­ses­ti se ei vas­taa nyky­päi­vän vaa­ti­muk­sia, mut­ta tilo­jen ava­ruus ja tun­nel­ma teke­vät sii­tä ainut­laa­tui­sen. Pap­pi­las­sa on noin kym­men­kun­ta huo­ne­ti­laa, jois­ta eri­tyi­ses­ti niin sanot­tu ”piis­pan kama­ri” – varat­tu aika­naan piis­pan yöpy­mis­tä var­ten – on säi­ly­nyt osa­na raken­nuk­sen iden­ti­teet­tiä. Tämä tila toi­mi pit­kään myös Pau­li Nie­me­län työhuoneena.

Ennen kuin pap­pi­la siir­tyi Nie­me­löi­den omis­tuk­seen, sii­hen teh­tiin ulko­ver­houk­sen maa­laus. Tänä kesä­nä Nie­me­lät ovat muun muas­sa uusi­neet por­taat, kive­tyk­siä ja pihan kaa­to­ja raken­nuk­sel­le suo­tui­sam­mak­si. Kas­ve­ja on siir­ret­ty talon sei­nus­tal­ta muu­al­le pihaan. Myös pihan aito­ja ja port­te­ja on kun­nos­tet­tu. Vuo­sien aika­na joki­mai­se­maa on pyrit­ty pitä­mään avoi­me­na esi­mer­kik­si lam­pai­ta laiduntamalla.

Pap­pi­la on edel­leen osit­tain remont­ti­vai­hees­sa, ja samal­la per­he poh­tii eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja raken­nuk­sen käy­töl­le tulevaisuudessa.

Vaik­ka pap­pi­la­kult­tuu­ri seu­ra­kun­tien arjes­sa on hii­pu­nut, Kii­min­gin pap­pi­lan tari­na jat­kuu. Omis­ta­jien tavoit­tee­na on pitää raken­nus asuin­käy­tös­sä mah­dol­li­sim­man pit­kään ja säi­lyt­tää sen his­to­rial­li­nen hen­ki. Samal­la se muis­tut­taa kylä­läi­siä ja vie­rai­li­joi­ta ajas­ta, jol­loin kirk­ko, pap­pi ja pap­pi­la oli­vat seu­ra­kun­nan elä­män keskipiste.

Ran­ta­poh­jan alu­een pappilat

Iin pap­pi­la on edel­leen seu­ra­kun­nan omis­tuk­ses­sa. Pappilassa

kokoon­tuu nuoriso‑, rip­pi­kou­lu- sekä dia­ko­nia­työn ker­ho­ja. Tila on myös vuo­krat­ta­vis­sa pie­niin perhetapahtumiin.

Hau­ki­pu­taan Sal­me­lan pap­pi­la on ollut jo pit­kään yksi­tyi­so­mis­tuk­ses­sa ja asuin­käy­tös­sä. Se on raken­net­tu 1796.

Yli­kii­min­gin vuon­na 1786 raken­net­tu pap­pi­la on yksi­tyi­so­mis­tuk­ses­sa ja nyt jäl­leen myyn­nis­sä. Pää­ra­ken­nuk­sen lahot hirret

on uusit­tu, ja sisä­ti­lat on puret­tu pal­jaal­le hir­si­pin­nal­le. Myy­tä­vään koko­nai­suu­teen kuu­luu myös aittarakennus.

Yli-Iin vuon­na 1952 raken­net­tu pap­pi­la on yksi­tyi­so­mis­tuk­ses­sa ja asuinkäytössä.

Kui­va­nie­men pap­pi­las­sa on nykyi­sin Kui­va­nie­men seurakuntalo.

Läh­teet: Han­nu Pel­ko­nen: Kii­min­gin seu­ra­kun­nan his­to­ria, Eli­na Tah­ko­la: Koti ja koh­taa­mis­paikka