Kou­lu­rau­ha julis­te­taan torstaina

Koulurauhan teemana on tänä vuonna Yhdessä rohkeammin.Koulurauhan teemana on tänä vuonna Yhdessä rohkeammin.

Nuo­ret usko­vat tule­vai­suu­teen ja halua­vat osal­lis­tua sen raken­ta­mi­seen. Lap­set ja nuo­ret koros­ta­vat valit­se­mal­laan Kou­lu­rau­han tee­mal­la ”Yhdes­sä roh­keam­min!”, että jokai­sel­la oppi­laal­la on mer­ki­tys­tä ja mah­dol­li­suus vai­kut­taa. He eivät halua jää­dä kat­so­jik­si, vaan itse aktii­vi­ses­ti raken­taa tur­val­lis­ta, oikeu­den­mu­kais­ta ja toi­vei­kas­ta kouluyhteisöä.

Val­ta­kun­nal­li­nen kou­lu­rau­ha julis­te­taan tänä vuon­na Har­ja­val­las­ta tors­tai­na 28.8. Työ­ryh­män oppi­laat ovat val­mis­tel­leet val­ta­kun­nal­lis­ta julis­tus­ta­pah­tu­maa koko luku­vuo­den. He ovat laa­ti­neet kou­luil­le teh­tä­viä, joi­den avul­la muis­tu­te­taan Kou­lu­rau­han sano­mas­ta luku­vuo­den ajan: Jokai­sel­la on oikeus tur­val­li­suu­teen ja pääs­tä mukaan ja olla omanlaisensa.

Jokai­seen kou­lu­vuo­teen kuu­luu vai­kei­ta tilan­tei­ta, mut­ta niis­tä sel­vi­tään, kun ne koh­da­taan yhdes­sä. Kou­lus­sa tulee raken­taa yhtei­söl­li­syyt­tä, jos­sa ketään ei jäte­tä yksin ja jokai­nen tun­tee olon­sa turvalliseksi.

– Ei tar­vit­se olla roh­kea yksin. On tär­ke­ää, että oppi­laat otta­vat kaik­ki mukaan ja uskal­ta­vat yhdes­sä puhua vai­keis­ta­kin asiois­ta. Yhdes­sä meil­lä on voi­maa sel­vi­tä vai­keuk­sis­ta. Yhdes­sä voi olla roh­keam­pi, ja sil­loin jokai­sel­la on tur­val­li­nen olo, kan­nus­ta­vat työ­ryh­män lap­set ja nuoret.

He toi­vo­vat, että kou­lus­sa jär­jes­te­tään enem­män yhtei­siä het­kiä ja tapah­tu­mia, jois­sa opi­taan kuun­te­le­maan, tuke­maan ja jaka­maan. Yhtei­nen roh­keus syn­tyy sii­tä, että ollaan toi­sil­le läsnä.

Tänä vuon­na Kou­lu­rau­han tee­ma koros­taa las­ten ja nuor­ten ään­tä, osal­li­suut­ta ja vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia. Kou­lu on paik­ka, jos­sa opi­taan pait­si mate­ma­tiik­kaa ja kie­liä, myös yhdes­sä teke­mis­tä, tois­ten kuun­te­le­mis­ta ja tule­vai­suu­den rakentamista.

Sit­ran tule­vai­suus­ba­ro­met­rin mukaan nuor­ten (15–24-vuotiaat) tule­vai­suusus­ko on säi­ly­nyt vah­va­na. Nuo­ret suh­tau­tu­vat tule­vai­suu­teen mui­ta ikä­ryh­miä luot­ta­vai­sem­min. He usko­vat omiin mah­dol­li­suuk­siin­sa ja sii­hen, että Suo­mel­la on hyvä tule­vai­suus. Suo­men tule­vai­suu­den suh­teen nuor­ten­kin näke­myk­set ovat kui­ten­kin rajus­ti hei­ken­ty­neet. Saman suun­tai­sia havain­to­ja nuor­ten tule­vai­suusus­kon hei­ken­ty­mi­ses­tä nousee esil­le Nuo­ri­so­ba­ro­met­rin Nuo­ri­so­tut­ki­mus­seu­ran nuor­ten asen­ne tut­ki­muk­ses­sa (2024) sekä Tule­vai­suus­ba­ro­met­rin EVAn arvo- ja asen­ne­tut­ki­muk­ses­sa (2024).

–Huo­mio kiin­nit­tyy hel­pos­ti sii­hen, mikä on pie­les­sä – uuti­set ja arjen huo­let tuo­vat epä­koh­dat lähel­le. Sik­si on tär­ke­ää pysäh­tyä näke­mään myös se, mikä toi­mii. Päi­vä­ko­deis­sa, kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa tapah­tuu joka päi­vä pie­niä teko­ja, jot­ka raken­ta­vat hyvää: moik­kaus käy­tä­väl­lä, hymy ruo­ka­pöy­däs­sä, kan­nus­ta­va sana tun­nil­la tai ystä­väl­li­nen ele kave­ril­le. Ne vah­vis­ta­vat yhteen­kuu­lu­vuut­ta ja tun­net­ta sii­tä, että saan olla oma itse­ni. Kou­lu­rau­ha on par­haim­mil­laan juu­ri tätä, että las­ten ja nuor­ten luot­ta­mus­ta tue­taan ja mah­dol­li­suut­ta vai­kut­taa yhtei­ses­ti tär­kei­siin asioi­hin. Hyvää tule­vai­suut­ta raken­ne­taan arjes­sa, pie­ni teko ker­ral­laan, tote­aa Man­ner­hei­min Las­ten­suo­je­lu­lii­ton las­ten ja nuor­ten osal­li­suu­den kehit­tä­mis­pääl­lik­kö Pau­la Aal­to.

Kou­lu­rau­han julis­tus­ta­pah­tu­man verk­ko­lä­he­tys on näh­tä­vis­sä Yle Aree­nas­sa. Link­ki löy­tyy Kou­lu­rau­han verk­ko­si­vuil­ta www.mll.fi/koulurauha.

Mikä on koulurauha?

Kou­lu­rau­ha-ohjel­ma on vuo­des­ta 1990 toteu­tet­tu, luku­vuo­den ker­ral­laan kes­tä­vä, kou­lu­lais­ten ja kou­lu­yh­tei­sön hyvin­voin­tia edis­tä­vä ohjelma.

Kak­si­kie­li­sen ohjel­man toteut­ta­vat Man­ner­hei­min Las­ten­suo­je­lu­liit­to, Polii­si­hal­li­tus, Ope­tus­hal­li­tus, Folk­häl­san ja Suo­men Vanhempainliitto.

Kou­lu­rau­han tavoit­tee­na on edis­tää hyvää ilma­pii­riä, tur­val­li­suut­ta ja yhdes­sä teke­mis­tä – lisä­tä iloa ja intoa kou­lu­työ­hön kai­kis­sa Suo­men kouluissa.

Tär­kein­tä ohjel­mas­sa on oppi­lai­den itsen­sä osal­lis­tu­mi­nen koulurauhatyöhön.

Suo­mes­sa kehi­tet­ty kou­lu­rau­ha­mal­li on ainut­laa­tui­nen ja sitä on levi­tet­ty myös mui­hin Euroo­pan mai­hin kuten Viroon, Kreik­kaan, Espan­jaan ja Puolaan.

Kou­lu­rau­ha julis­te­taan aina luku­vuo­den alus­sa niin, että tapah­tu­ma­paik­ka ja pilot­ti­kou­lut vaihtuvat.

Kou­lu­rau­ha-ohjel­ma muis­tut­taa, että Kou­lu­rau­ha ei ole vain kou­lu­vuo­den aloit­ta­va julis­tus­ta­pah­tu­ma, vaan tur­val­lis­ta kou­lu­päi­vää ja kou­lu­vuot­ta tulee raken­taa kou­luis­sa ympä­ri lukuvuoden.