SKAL ry: Uudel­la val­tuus­to­kau­del­la kat­set­ta maan tasal­le ja tiestöön

Omas­sa somes­sa­ni vili­si alku­ke­säs­tä tut­tu­jen kun­ta­päät­tä­jien päi­vi­tyk­siä uusis­ta nimi­tyk­sis­tä kun­tien hal­li­tuk­siin ja lau­ta­kun­tiin. Kun­nis­sa on uuden val­tuus­to­kau­den alkaes­sa poh­din­nan paik­ka sii­tä, mihin suun­taan kun­taa viedään.

Kun­tien teh­tä­vä­kent­tä on jo ollut mur­rok­ses­sa, mut­ta vas­ta tämä vaa­li­kausi näyt­tää, mil­lai­sen roo­lin kukin kun­ta ottaa. Sote-pal­ve­lui­den siir­ty­mi­nen hyvin­voin­tia­lueil­le ja työl­li­syys­pal­ve­lui­den siir­ty­mi­nen kun­tien vas­tuul­le muut­ta­vat teh­tä­vä­kent­tää. Kym­me­nen vuo­den pääs­tä kun­ta­kent­tä ei ole ennallaan.

Muu­tok­set tuo­vat tilaa poh­tia, mil­lais­ta kun­taa nyt raken­ne­taan. Ener­gi­aa pitäi­si olla käy­tös­sä enem­män kakun kas­vat­ta­mi­seen kuin sen jaka­mi­seen. Kun­tiin liit­ty­väs­sä kes­kus­te­lus­sa tois­te­taan usein samo­ja tut­tu­ja tee­mo­ja vaik­ka­pa kou­luis­ta ja päi­vä­ko­deis­ta. En vähek­sy näi­tä, mut­ta kei­tä ovat ne roh­keat päät­tä­jät, jot­ka alka­vat puhu­maan muis­ta­kin kun­nan teh­tä­vis­tä ja myös kakun kasvattamisesta?

Otan yhden koko­nai­suu­den esi­mer­kik­si. Kuvit­te­le kun­ta, jos­sa tiet rapis­tu­vat, hanois­ta ei tule vet­tä ja jät­teet jää­vät omal­le ton­til­le odot­ta­maan koh­ta­lo­aan. Kuvit­te­le kun­ta, jos­sa ele­tään pai­kal­lis­ta­lou­des­sa, jos­sa raa­ka-aineet eivät lii­ku kun­nan yri­tyk­siin eikä teh­tail­ta läh­de val­mii­ta tuot­tei­ta vien­tiin tai koti­maan mark­ki­noil­le. Kuvit­te­le lisäk­si, että jouk­ko­lii­ken­tees­tä ja tak­seis­ta vain haaveillaan.

Kun­ta ilman kul­je­tus­yri­tyk­siä ei pys­tyi­si vas­taa­maan asuk­kai­den­sa perus­tar­pei­siin tai tar­joa­maan ihmi­sil­le elä­mi­sen edel­ly­tyk­siä. Kul­je­tus­yri­tyk­set ovat usein monia­lay­ri­tyk­siä: ne teke­vät maan­ra­ken­nus­töi­tä, raken­ta­vat vesi­joh­to­ver­kos­to­ja, huo­leh­ti­vat hen­ki­lö­kul­je­tuk­sis­ta, var­mis­ta­vat elin­tar­vik­kei­den saan­nin ja jät­tei­den kul­jet­ta­mi­sen lisäk­si vie­lä käsit­te­le­vät ja kier­rät­tä­vät yhteis­kun­nan tuot­ta­maa jätet­tä uusiokäyttöön.

Jot­ta täs­sä onnis­tu­taan, on kai­ken toi­min­nan edel­ly­tyk­se­nä hyvin yllä­pi­det­ty ties­tö. Edus­kun­nas­sa käsi­tel­lään syys­kau­del­la 12- vuo­tis­ta lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­maa. SKA­Lin Suo­men tiet kun­toon ‑ohjel­ma sisäl­tää esi­tyk­siäm­me tähän koko ties­töm­me kun­toa lin­jaa­vaan asia­kir­jaan. Ties­tö on kul­je­tus- ja logis­tiik­kay­ri­tys­ten, kul­jet­ta­jien ja monen toi­mia­lan työ­paik­ka, joka on syy­tä pitää kunnossa.

Kun­tien kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio­ta entis­tä enem­män sii­hen, että nii­den vas­tuul­la ole­van ties­tön kun­to on myös tär­keä saa­vu­tet­ta­vuus- ja hou­kut­te­le­vuus­te­ki­jä, joka vai­kut­taa ihan kaik­keen. Kun­nat voi­vat osal­taan vai­kut­taa lii­ken­teen suju­vuu­teen ja tur­val­li­suu­teen paran­ta­mal­la katu­ver­kon kun­nos­sa­pi­toa ja vähen­tä­mäl­lä lii­ken­teen pullonkauloja.

Kun­nil­la on myös pal­jon muu­ta vas­tuu­ta kakun kas­vat­ta­mi­ses­sa. Kun­tien hal­lit­se­mat kou­lu­tusor­ga­ni­saa­tiot teke­vät tär­ke­ää työ­tä osaa­van työ­voi­man saa­ta­vuu­den var­mis­ta­mi­sek­si. Toi­sen asteen logis­tiik­ka-alan kou­lu­tuk­seen, jon­ka osaa­jil­le on kysyn­tää myös tule­vai­suu­den työ­mark­ki­noil­la, on var­mis­tet­ta­va riit­tä­vä rahoitus.

Kun­nat ja hyvin­voin­tia­lu­eet teke­vät pal­jon han­kin­to­ja. Tämä kos­kee myös kul­je­tus­pal­ve­lu­ja joi­den han­kin­nas­sa on omia eri­tyis­piir­tei­tä ja ‑vaa­ti­muk­sia. Sen vuok­si SKAL on yhdes­sä Auto­lii­ken­teen Työ­nan­ta­ja­lii­ton (ALT) kans­sa laa­ti­nut oppaan tava­ra­lii­ken­teen kul­je­tus­pal­ve­lu­jen osta­jal­le nimel­lä “Rei­lu kul­je­tus”. Sii­hen kan­nat­taa jokai­sen kun­ta­päät­tä­jän perehtyä.

Ans­si Kujala 

toi­mi­tus­joh­ta­ja

Suo­men Kul­je­tus ja Logis­tiik­ka SKAL ry