Vil­kut­ta­mal­la suju­voi­te­taan liikennettä

Haukiputaan keskustan liikenneympyröissä saa olla valppaana ja kuvassa lähimpänä olevaan ympyrään liittyvän tulee väistää myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Kuva: Anu Kauppila.Haukiputaan keskustan liikenneympyröissä saa olla valppaana ja kuvassa lähimpänä olevaan ympyrään liittyvän tulee väistää myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Kuva: Anu Kauppila.

Kel­lon lii­ken­neym­py­rä tiis­tai-ilta­päi­vä­nä nel­jän ruuh­kan aikaan. Lii­ken­neym­py­räs­tä kau­pun­gin suun­taan aja­nees­ta sadas­ta ajo­neu­vos­ta 67 käyt­ti vilk­kua pois­tues­saan lii­ken­neym­py­räs­tä. Hau­ki­pu­taan lii­ken­neym­py­räs­sä paria päi­vää aikai­sem­min tulos oli saman­suun­tai­nen, sil­lä aamu­ruuh­kaan aikaan 64 ajo­neu­voa sadas­ta käyt­ti vilk­kua. Eli noin kol­mas­osa jät­ti näyt­tä­mät­tä suuntamerkkiä.

Lii­ken­neym­py­räs­tä eli kier­to­liit­ty­mäs­tä pois­tu­van ajo­neu­von tulee aina vil­kut­taa oikeal­le pois­tues­saan ympy­räs­tä. Isois­sa kak­si­kais­tai­sis­sa lii­ken­neym­py­röis­sä myös kais­taa vaih­det­taes­sa tulee vil­kut­taa. Suun­ta­mer­kin näyt­tä­mi­sel­lä anne­taan tie­toa omas­ta pois­tu­mi­sai­kees­ta muil­le ympy­rään saa­pu­vil­le ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jil­le sekä pyö­räi­li­jöil­le ja jalankulkijoille.

Toi­mi­tus kysyi Ran­ta­poh­jan Ins­ta­gram-tilil­lä ihmis­ten lii­ken­ne­käyt­täy­mi­ses­tä ja mikä lii­ken­tees­sä ärsyt­tää. Kysy­myk­seen vil­ku­tat­ko lii­ken­neym­py­räs­tä pois­tues­sa­si vas­ta­si 107 hen­ki­löä. Vas­tan­neis­ta 93 pro­sent­tia ker­toi vil­kut­ta­van­sa aina ja kuusi pro­sent­tia ker­toi vil­kut­ta­van­sa joskus.

Kysyim­me myös, mis­sä tilan­teis­sa jäte­tään vil­kut­ta­mat­ta. Kak­si kol­mes­ta vas­tan­nees­ta ker­toi vil­kut­ta­mat­to­muu­den syyk­si muun lii­ken­teen puut­teen. Muu­ta­ma ker­toi jät­tä­vän­sä vil­kut­ta­mat­ta yöai­kaan tai kii­reen vuok­si. Kol­mas­osa taas vas­ta­si syyn ole­van jotain muuta.

Kel­los­sa ja Hau­ki­pu­taal­la lii­ken­neym­py­röis­tä pois­tu­via auto­ja seu­ra­tes­sa kävi myös ilmi, että 40 pro­sent­tia heis­tä, jot­ka eivät vil­kut­ta­neet ympy­räs­tä pois­tues­saan, eivät välit­tä­neet myös­kään sii­tä, oli­ko ympy­rän lähei­syy­des­sä muu­ta lii­ken­net­tä. Lii­ken­net­tä seu­ra­tes­sa pys­tyi myös havain­noi­maan, että moni jät­ti vil­kut­ta­mat­ta, mikä­li edes­sä kul­ke­va ajo­neu­vo­kaan ei suun­ta­merk­kiä samaan suun­taan pois­tues­saan näyttänyt.

Lisä­huo­mioi­na tämän ker­tai­ses­sa lii­ken­teen seu­raa­mi­ses­ta voi tode­ta kaik­kien moot­to­ri­pyö­räi­li­jöi­den vil­kut­ta­neen pois­tues­saan ympy­räs­tä, kun taas kysei­se­nä aika­na ympy­räs­sä aja­neis­ta kop­pi­mön­ki­jöis­tä yksi­kään ei näyt­tä­nyt suun­ta­merk­kiä mis­sään kohtaa.

Lii­ken­neym­py­rään aja­va on aina väis­tä­mis­vel­vol­li­nen ja sii­tä on aina ker­to­mas­sa kär­ki­kol­mio. Ympy­rään aja­van tulee siis väis­tää ennen ympy­rää ole­van suo­ja­tien yli kul­ke­via pyö­räi­li­jöi­tä ja jalan­kul­ki­joi­ta sekä ympy­räs­sä jo ole­vaa ajo­neu­vo­lii­ken­net­tä. Eten­kin Hau­ki­pu­taan lii­ken­neym­py­röi­den lävit­se kul­kee usein myös hau­ta­jais­saat­tuei­ta ja nykyi­sin vali­tet­ta­van usein näkee mui­den lii­ken­neym­py­rään aja­vien kat­kai­se­van saattueen.

Hau­ta­jais­saat­tu­een ohit­ta­mis­ta ei kiel­le­tä lais­sa, mut­ta hyvien tapo­jen mukaan saat­tuet­ta ei tuli­si mis­sään tilan­tees­sa kat­kais­ta. Kysyim­me Ins­ta­gra­mis­sa myös väis­tä­vät­kö ihmi­set hau­ta­jais­saat­tuet­ta lii­ken­tees­sä. 86 hen­ki­löä eli 92 pro­sent­tia vas­tan­neis­ta ker­toi tie­ten­kin väis­tä­vän­sä saat­tuet­ta. Loput kah­dek­san pro­sent­tia ker­toi­vat, ettei­vät väis­tä saat­tuet­ta kii­reen tai jon­kun muun syyn vuoksi.

Tie­hal­lin­non 2000-luvun lopul­la teh­dys­tä sel­vi­tyk­ses­tä käy ilmi, että tavan­omais­ten ris­teys­ten muut­ta­mi­nen lii­ken­neym­py­röik­si puo­lit­ti onnet­to­muuk­sien mää­rän. Suu­rin osa lii­ken­neym­py­röis­sä tapah­tu­neis­ta onnet­to­muuk­sis­ta liit­tyy Lii­ken­ne­tur­van tut­ki­mus­ten mukaan juu­ri­kin ympy­räs­tä pois­tu­mi­seen ja lii­an kovaan tilan­ne­no­peu­teen. Lii­an kovas­ta vauh­dis­ta ker­too ken­ties myös se, että noin 20 pro­sent­tia lii­ken­neym­py­röis­sä tapah­tu­viin onnet­to­muuk­siin liit­tyy ajo­neu­von ohjau­tu­mi­nen kes­kel­le ympy­rää. Näi­tä­kin tilan­tei­ta on näh­ty vii­me vuo­sien aika­na Ran­ta­poh­jan alu­eel­la usei­ta kertoja.

Kysyim­me sosi­aa­li­ses­sa medias­sa myös, mit­kä asiat ärsyt­tä­vät lii­ken­tees­sä. 67 pro­sent­tia vas­tan­neis­ta ärsyt­ti ryh­mit­täy­ty­mi­sen puu­te, ali­no­peus sekä vil­kut­ta­mat­to­muus. Pel­käs­tään se, että toi­nen kul­jet­ta­ja jät­tää vil­kut­ta­mat­ta ärsyt­ti 13 pro­sent­tia vas­tan­neis­ta. Muis­te­taan jat­kos­sa vilkuttaa!