- Haukiputaan ja Kellon liikenneympyröitä ruuhka-aikana seuratessa selvisi, että joka kolmas jätti käyttämättä vilkkua poistuessaan ympyrästä. Kuva: Anu Kauppila.
Kellon liikenneympyrä tiistai-iltapäivänä neljän ruuhkan aikaan. Liikenneympyrästä kaupungin suuntaan ajaneesta sadasta ajoneuvosta 67 käytti vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä. Haukiputaan liikenneympyrässä paria päivää aikaisemmin tulos oli samansuuntainen, sillä aamuruuhkaan aikaan 64 ajoneuvoa sadasta käytti vilkkua. Eli noin kolmasosa jätti näyttämättä suuntamerkkiä.
Liikenneympyrästä eli kiertoliittymästä poistuvan ajoneuvon tulee aina vilkuttaa oikealle poistuessaan ympyrästä. Isoissa kaksikaistaisissa liikenneympyröissä myös kaistaa vaihdettaessa tulee vilkuttaa. Suuntamerkin näyttämisellä annetaan tietoa omasta poistumisaikeesta muille ympyrään saapuville ajoneuvojen kuljettajille sekä pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Toimitus kysyi Rantapohjan Instagram-tilillä ihmisten liikennekäyttäymisestä ja mikä liikenteessä ärsyttää. Kysymykseen vilkutatko liikenneympyrästä poistuessasi vastasi 107 henkilöä. Vastanneista 93 prosenttia kertoi vilkuttavansa aina ja kuusi prosenttia kertoi vilkuttavansa joskus.
Kysyimme myös, missä tilanteissa jätetään vilkuttamatta. Kaksi kolmesta vastanneesta kertoi vilkuttamattomuuden syyksi muun liikenteen puutteen. Muutama kertoi jättävänsä vilkuttamatta yöaikaan tai kiireen vuoksi. Kolmasosa taas vastasi syyn olevan jotain muuta.
Kellossa ja Haukiputaalla liikenneympyröistä poistuvia autoja seuratessa kävi myös ilmi, että 40 prosenttia heistä, jotka eivät vilkuttaneet ympyrästä poistuessaan, eivät välittäneet myöskään siitä, oliko ympyrän läheisyydessä muuta liikennettä. Liikennettä seuratessa pystyi myös havainnoimaan, että moni jätti vilkuttamatta, mikäli edessä kulkeva ajoneuvokaan ei suuntamerkkiä samaan suuntaan poistuessaan näyttänyt.
Lisähuomioina tämän kertaisessa liikenteen seuraamisesta voi todeta kaikkien moottoripyöräilijöiden vilkuttaneen poistuessaan ympyrästä, kun taas kyseisenä aikana ympyrässä ajaneista koppimönkijöistä yksikään ei näyttänyt suuntamerkkiä missään kohtaa.
Liikenneympyrään ajava on aina väistämisvelvollinen ja siitä on aina kertomassa kärkikolmio. Ympyrään ajavan tulee siis väistää ennen ympyrää olevan suojatien yli kulkevia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita sekä ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Etenkin Haukiputaan liikenneympyröiden lävitse kulkee usein myös hautajaissaattueita ja nykyisin valitettavan usein näkee muiden liikenneympyrään ajavien katkaisevan saattueen.
Hautajaissaattueen ohittamista ei kielletä laissa, mutta hyvien tapojen mukaan saattuetta ei tulisi missään tilanteessa katkaista. Kysyimme Instagramissa myös väistävätkö ihmiset hautajaissaattuetta liikenteessä. 86 henkilöä eli 92 prosenttia vastanneista kertoi tietenkin väistävänsä saattuetta. Loput kahdeksan prosenttia kertoivat, etteivät väistä saattuetta kiireen tai jonkun muun syyn vuoksi.
Tiehallinnon 2000-luvun lopulla tehdystä selvityksestä käy ilmi, että tavanomaisten risteysten muuttaminen liikenneympyröiksi puolitti onnettomuuksien määrän. Suurin osa liikenneympyröissä tapahtuneista onnettomuuksista liittyy Liikenneturvan tutkimusten mukaan juurikin ympyrästä poistumiseen ja liian kovaan tilannenopeuteen. Liian kovasta vauhdista kertoo kenties myös se, että noin 20 prosenttia liikenneympyröissä tapahtuviin onnettomuuksiin liittyy ajoneuvon ohjautuminen keskelle ympyrää. Näitäkin tilanteita on nähty viime vuosien aikana Rantapohjan alueella useita kertoja.
Kysyimme sosiaalisessa mediassa myös, mitkä asiat ärsyttävät liikenteessä. 67 prosenttia vastanneista ärsytti ryhmittäytymisen puute, alinopeus sekä vilkuttamattomuus. Pelkästään se, että toinen kuljettaja jättää vilkuttamatta ärsytti 13 prosenttia vastanneista. Muistetaan jatkossa vilkuttaa!