Nuorten mielenterveyspalvelujen jonoja on purettu onnistuneesti Pohteen alueella. Apuna on ollut digitaalinen arviointityökalu, jota hyödynnetään keskusteluissa nuoren sekä hänen perheensä ja verkostojensa kanssa. Nuoret saavat palveluja tällä hetkellä nopeasti.
Ennen hyvinvointialuetta Pohjois-Pohjanmaalla on ollut hyvin erilaiset henkilöstöresurssit, asiakasvolyymit sekä väestöpohja. Myös toimintatavat ovat olleet erilaisia.
Nyt toimintamalleja pyritään yhteinäistämään. Interventionavigaattori, eli tutummin Nuorten navi on työkalu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään psyykkisesti oireilevia nuoria. Hoitojonoja saatiin purettua jo alkusyksyn 2024 aikana ja tällä hetkellä nuoret saavat apua nopeasti. Nuoret pääsevät palvelujen piiriin myös palveluohjauksen sekä opiskeluhuollon kautta.
Digitaalisesti täytettävän navigaattorin lisäksi arvioinnin keskeinen osa on niin kutsuttu ensijäsenyys. Se syntyy ammattilaisen, nuoren ja hänen lähiverkostonsa yhteistyössä, kun ammattilainen syventää Nuorten navin keräämiä tietoja haastattelun avulla.
Nuoret täyttävät kyselyn yhdessä ammattilaisten kanssa tai itsenäisesti parhaaksi katsomallaan hetkellä. Navigaattorissa on omat osionsa niin nuorille kuin heidän vanhemmilleen. Kouluterveydenhuolto auttaa navigaattorin täyttämisessä. Navigaattori on tarkoitettu 13–19-vuotiaille nuorille.
Nuorten navi voi auttaa nuorta jäsentämään tilannettaan, välttämään ammattilaisten päällekkäisiä arviointiprosesseja sekä nopeuttaa tukitoimien aloittamista. Perheiltä saatu palaute on ollut hyvää.
Ensijäsennystapaamisessa käsitellään navigaattorin tulokset. Hoidon tarpeen arviointiaika on 90 minuuttia. Tapaamisessa tehdään suunnitelma siitä, miten nuoren hoidon suhteen edetään. Uutta arviointiaikaa ei enää tarvita, vaan hoito pyritään aloittamaan mahdollisimman pian.
Ensijäsennyksessä nuori saa määritellä, mistä asioita keskustellaan vanhemman läsnäollessa. Vanhempien kuuluu olla mukana, koska kyse on heidän lapsestaan.
Nuori on tilanteessa keskiössä ja saa itse kertoa kokemuksistaan. Nuorelta myös kysytään, miten hän itse kokee, että häntä voitaisiin auttaa.
Toimiva malli on herättänyt huomiota myös muualla. Hoitotyön johtaja Niko Borén kertoo, että esimerkiksi Helsingin kaupunki on osoittanut kiinnostusta Pohteen mallia kohtaan.