Päät­tä­jäl­tä: Jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­ma vai leikkauslista?

Tei­jo Liedes.

Hyvin­voin­tia­lu­een val­mis­te­lu on eden­nyt nyt sii­hen pis­tee­seen, että jär­jes­tä­mi­suun­ni­tel­man luon­nos on lähe­tet­ty lausun­nol­le. On tär­ke­ää, että mah­dol­li­sim­man moni asian­omai­nen, eli kan­sa­lai­nen, jär­jes­tö, kun­ta, yri­tys tai yhdis­tys, jak­sa­si­si ja ehti­si pereh­tyä asia­kir­jaan ja antai­si sii­tä lausunnon.

Näin saam­me kat­ta­van näke­myk­sen sii­tä, onko kehi­tyk­sen suun­ta oikea.

Kes­kei­sin tavoi­te suun­ni­tel­mas­sa on hyvin­voin­tia­lu­een stra­te­gian mukai­ses­ti lisä­tä resurs­sia perus­ter­vey­den­huol­toon ja kotiin annet­ta­viin pal­ve­lui­hin. Myös sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­jen integroin­ti on tär­keä, jot­ta sai­sim­me aikaan yhte­näi­set, tehok­kaat ja ihmis­tä pal­ve­le­vat hoi­to­ket­jut. Ja täl­lä taval­la leik­kaus­lis­tak­si­kin par­ja­tus­ta jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­mas­ta tulee aito suun­ni­tel­ma sii­tä, miten pal­ve­lu­tuo­tan­toa muu­te­taan sel­lai­sek­si, että se toteut­taa SOTE-uudis­tuk­sen suu­ria peri­aat­tei­ta: pal­ve­lu­jen tasa­ver­tai­suut­ta ja tas­a­puo­lis­ta saa­ta­vuut­ta kaikille.

Tiuk­ka talous on aiheut­ta­nut sen, että talous­ar­vios­sa arvioi­dus­ta rahan tar­pees­ta pitää pys­tyä tin­ki­mään. Tämä tar­koit­taa sitä, että rahaa ei ole niin pal­jon, kuin tar­vit­tai­siin suo­raan nykyis­ten pal­ve­lu­jen tuot­ta­mi­seen ilman mitään muu­tok­sia, vaik­ka rahaa sinän­sä on käy­tet­tä­vis­sä enem­män kuin vuon­na 2022. Suun­ni­tel­mas­sa asi­aa pyri­tään taklaa­maan siten, että ns. ras­kaam­pia pal­ve­lu­ja muu­te­taan kevyem­mik­si, esim. lai­tos­paik­ko­ja vähen­ne­tään tai muu­te­taan, esim. vuo­deo­sas­tos­ta are­vioin­ti- ja kun­tou­tus­osas­toik­si, ja kotiin annet­ta­via pal­ve­lu­ja lisä­tään. Tämän tulee tapah­tua kui­ten­kin sii­nä jär­jes­tyk­ses­sä, että meil­lä on ensin kun­nos­sa ole­vat kevyem­mät pal­ve­lut, jot­ta vähen­nys­tä voi­daan yli­pää­tään toteut­taa. Ketään ihmis­tä ei voi nimit­täin jät­tää hoi­ta­mat­ta. Haas­tei­ta tämä tuo eten­kin har­vaan asu­tuil­le alueil­le: miten pit­kis­tä väli­mat­kois­ta ja hen­ki­lös­tön saa­ta­vuuson­gel­mis­ta huo­li­mat­ta pave­lut voi­daan hoi­taa hyvin?

Rahoi­tus­ke­hys hyvin­voin­tia­lu­eel­le tulee val­tiol­ta, ja sii­nä ei ole jous­toa. Lisä­mää­rä­ra­ho­ja ei voi edes pyy­tää. Ja lisäk­si val­tio­neu­vos­to on lai­nan­ot­to­val­tuuk­sis­ta päät­täes­sään edel­lyt­tä­nyt Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­ta tiuk­kaa talou­den tasa­pai­no­tus­suun­ni­tel­maa vuo­sil­le 2023–2025. Uuden sai­raa­lan raken­ta­mi­nen on voi­ta­va saat­taa loppuun.

Nyt vaa­di­taan kai­kil­ta osa­puo­lil­ta har­kin­taa ja pereh­ty­mis­tä sii­hen, mis­tä on oikeas­ti kysy­mys. Huo­li pal­ve­luis­ta on ymmär­ret­tä­vä esi­mer­kik­si Iis­sä, jos­sa akuut­tio­sas­ton ja tehos­te­tun pal­ve­lua­su­mi­sen paik­ko­ja ollaan vähen­tä­mäs­sä. Huo­leen on hyvin­voin­tia­lu­een vastattava.

1.1.2023 ei kui­ten­kaan mitään kata­stro­fia tapah­du. Muu­tos läh­tee liik­keel­le vai­heit­tain ja kova tavoi­te on saa­da pal­ve­lut pelaa­maan niin, että ne nime­no­maan muu­tok­sen seu­rauk­se­na para­ne­vat. Tähän on tiu­kan talous­ti­lan­teen takia vai­kea uskoa, mut­taa muu­ta­kaan mah­dol­li­suut­ta meil­lä ei tai­da olla. Kun­nis­sa­kaan ei pidä aja­tel­la, että antaa­pa nyt hyvin­voin­tia­lu­een hoi­taa hom­ma ja kat­so­taan, miten käy. Kun­tien ja hyvin­voin­tia­lu­een yhteis­työl­lä on oikeas­ti tär­keä roo­li sii­nä, miten ennal­taeh­käi­se­vät pal­ve­lut ja ihmis­ten hyvin­voin­ti toteutuvat.

Joka tapauk­ses­sa hyvin­voin­tia­lu­een val­tuus­ton on suun­ni­tel­man mukaan kokouk­ses­saan 17.10.2022 kyet­tä­vä jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­mas­ta päät­tä­mään. Ja val­tuus­ton on kyet­tä­vä kat­so­maan asi­aa koko alu­een näkö­kul­mas­ta. Kun­ta­ra­jo­ja ei enää SOTE-pal­ve­luis­sa ole vuon­na 2023.

Tei­jo Lie­des, Iin kun­nan­hal­li­tuk­sen 1. vpj, Tule­vai­suus­lau­ta­kun­nan jäsen