Tavoit­tee­na Kii­min­ki­joen ennal­lis­ta­mi­nen, kun sen aika on

Luonto näŠytti jälleen voimansa kun Kiiminkijoen tilannetta kokoonnuttiin tutkailemaan siltatyšmaalle vesisateessa ja kovassa tuulessa. Vasemmalta Pentti Marttila-Tornio, Timo Pohjamo, Juha Lindstöršm, Esa MeriläŠinen, Riku Eskelinen, Kari Kaleva ja Ari Selin.

Run­saat vesi­sa­teet, syys­myrs­kyt ja veden­pin­nan nousu tul­vak­si asti sekä kovat vir­taa­mat ovat rie­po­tel­leet Kii­min­ki­jo­ki­vart­ta. Vesi on nous­sut eten­kin nelos­tien Alli­kon sil­ta­työ­maan koh­dal­la Joki­ky­läs­sä. Sää­olo­suh­teet ovat haas­ta­neet myös sil­lan­ra­ken­ta­jat. Työ­maal­ta on huuh­tou­tu­nut kiviai­nes­ta ja soraa vir­ran muka­na alem­mak­si jokeen. Vii­me vii­kol­la myös työ­maa­sil­lan lau­dan­kap­pa­lei­ta läh­ti liik­keel­le vir­ran vie­tä­väk­si, mis­tä varoi­tet­tiin vesil­lä liik­ku­via kalastajia.

Kii­min­ki­joen toi­mi­joi­den mukaan kalan­nousu Kii­min­ki­joes­sa on hei­ken­ty­nyt ja vii­me aikoi­na lähes esty­nyt koko­naan sil­ta­työ­maan koh­dal­la: kalat eivät pää­se nouse­maan Alli­kon sil­lan ali kapeis­ta vir­taus­au­kois­ta ylä­juok­sul­le kovan vir­tauk­sen ja suu­ren veden nopeu­den johdosta.

Jouk­ko Kii­min­ki­joen toi­mi­joi­ta kokoon­tui pala­ve­riin maa­nan­tai­aa­mu­na Alli­kon sil­ta­työ­maal­le ja tilan­net­ta käy­tiin tut­kai­le­mas­sa myös sil­lan ala­puo­li­sel­la joki­tör­mäl­lä. Muka­na oli Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kuk­sen asian­tun­ti­joi­ta. Muka­na oli muun muas­sa Hau­ki­pu­taan jako­kun­nan puheen­joh­ta­ja Kari Kale­va, Kii­min­ki­joen kala­ta­lous­a­lu­een toi­min­nan­joh­ta­ja Juha Lind­ström ja puheen­joh­ta­ja Pent­ti Mart­ti­la-Tor­nio, Eco­Ri­ver Oy:n Timo Poh­ja­mo, kalas­tuk­sen­val­vo­ja Esa Meri­läi­nen sekä ELY:stä yli­tar­kas­ta­ja Ari Selin ja vesi­ta­lous­asian­tun­ti­ja Riku Eske­li­nen. Pai­kal­la oli myös sil­ta­työ­maan väkeä.

Pala­ve­rin lop­pu­tu­le­ma oli Kari Kale­van mukaan toi­vei­kas Kii­min­ki­joen tilan­teen suh­teen. Kun vesi las­kee, pääs­tään tar­kem­min sel­vit­tä­mään tilan­net­ta. Vii­meis­tään kesäl­lä sil­ta­hank­keen­kin val­mis­tut­tua voi­daan ryh­tyä inven­toi­maan joen tilaa ja teke­mään suun­ni­tel­maa joen ennal­lis­ta­mi­ses­ta, johon kuu­luu huuh­tou­tu­neen kiviai­nek­sen ja soran pois­ta­mi­nen pai­kois­ta, joi­hin se ei kuu­lu. ELY:n Ari Selin näyt­ti vih­re­ää valoa ennal­lis­ta­mi­sel­le, mut­ta ensik­si on kar­toi­tet­ta­va tilan­ne olo­suh­tei­den sal­lies­sa ja teh­tä­vä suun­ni­tel­mat, ja pal­loa hei­te­tään pai­kal­li­sil­le toimijoille.

Nyt edes­sä ovat vie­lä haas­ta­vat ajat Joki­ky­läs­sä ja koko Kii­min­ki­joel­la. Vesi­mää­rät ovat hyvin suu­ret ja vir­taa­ma yli 100 m³/s aina­kin mar­ras­kuun puo­li­vä­liin asti, eikä tilan­ne hel­po­tu sen­kään jäl­keen, kun sään vii­le­tes­sä joes­sa alkaa liik­kua hyy­de­ve­si, sanoi Riku Eskelinen.

Vir­taa­ma­huip­pu on vii­me päi­vien mit­taan käy­nyt pit­käs­ti yli kah­den sadan. Alku­vii­kos­ta vet­tä tulee tai­vaal­ta kaa­ta­mal­la ja ylä­juok­suil­ta sitä vir­taa lisää.

Sii­an­pyyn­nin ja mädin­ke­ruun suh­teen aivan koko­naan peliä ei tänä syk­sy­nä mene­tet­ty, vaik­ka saa­liit ovat jää­neet vähäi­sim­mik­si. Mätiä on saa­tu kerät­ty tal­teen, jos­kin pal­jon vähem­män kuin taval­li­ses­ti. Mäti toi­mi­te­taan Iihin hau­du­tet­ta­vak­si ja kalan­poi­ka­set istu­te­taan aika­naan Kiiminkijokeen.

– Sii­an­lip­pous on ollut haas­ta­vaa. Myös sump­pu­ja läh­te­nyt aje­leh­ti­maan, ker­toi Esa Meriläinen.

Kii­min­ki­joen tila ja kala­ta­lou­den olo­suh­teet halu­taan tur­va­ta jat­kos­sa­kin niin, että sove­liai­ta kutu­paik­ko­ja on riit­tä­väs­ti ja kalan­nousu on tur­vat­tu. Nämä sei­kat tuli­si Kii­min­ki­joen toi­mi­joi­den mukaan huo­mioi­da riit­tä­vän hyvin suun­nit­te­lu­vai­hees­sa Kii­min­ki­jo­keen koh­dis­tu­vis­sa hank­keis­sa kuten sil­ta­koh­teis­sa. Myös asu­tus tuli­si huomioida.

- Nyt käyn­nis­sä ole­val­la sil­ta­työ­maal­la työt on var­mas­ti teh­ty suun­ni­tel­mien mukaan, eikä näil­le yllät­tä­vil­le luon­no­no­lo­suh­teil­le voi mitään, sanoi Kari Kaleva.

Sil­ta­suun­ni­tel­mis­sa ote­taan ELY:n mukaan huo­mioon vesi­mää­rien ja vir­taus­ten vaih­te­lut kai­kis­sa olosuhteissa.

Alli­kon sil­ta­työ­maa käsit­tää sil­lan kan­nen uusi­mi­sen. Lupa­vi­ran­omai­se­na on ELY, pää­ura­koit­si­ja­na Des­tia ja muka­na on monia aliu­ra­koit­si­joi­ta. Han­ket­ta hal­lin­noi Väylävirasto.

Aila-myrs­ky rik­koi sil­ta­työ­maan kupees­sa ole­vaa väliai­kais­ta kier­to­sil­taa, jol­loin 18.9. lii­ken­ne nelos­tiel­tä jou­dut­tiin ohjaa­maan kier­to­tie­tä pit­kin Joki­ky­län kaut­ta. Väli­kai­kais­ta sil­taa kor­ja­taan ja se on tar­koi­tus nos­taa pai­koil­leen kun työ saa­daan val­miik­si ja olo­suh­teet sal­li­vat, jot­ta lii­ken­ne saa­tai­siin ohjat­tua kier­to­tiel­tä Joki­ky­läs­tä takai­sin nelos­tiel­le. Valu­työt var­si­nai­sel­la sil­lal­la ehdit­tiin teh­dä Aila-myrs­kyn jäl­keen “hyvän sään aika­na”. Sil­ta­pen­ger­tä ruo­pat­tiin vii­me vii­kol­la, jot­ta vesi pää­si­si vir­taa­maan paremmin.

Työ­maa­sil­las­ta irron­nei­ta ja vir­ran mukaan liik­keel­le läh­te­nei­tä par­ru­ja kerä­si joes­ta Kivi­nie­men meri­pe­las­tusyh­dis­tys vii­me vii­kon lopul­la. Par­ru­ja saa­tiin kerät­tyä pois usei­ta kym­me­niä kap­pa­lei­ta, osa puu­ta­va­ras­ta on voi­nut ajau­tua rannoille.

Kun var­si­nai­nen sil­ta val­mis­tuu ja ote­taan käyt­töön, väliai­kai­nen kier­to­sil­ta pure­taan. Väy­lä­vi­ras­to on aiem­min ker­to­nut, että sil­ta­työ­maan vii­meis­te­ly­työt ajoit­tu­vat ensi kesälle.

Joki­ky­läs­sä on alka­mas­sa lähi­tu­le­vai­suu­des­sa myös toi­nen iso sil­ta­työ­maa kun Kii­min­ki­joen­tien var­ren Joki­ky­län sil­ta uusi­taan koko­naan. Tämän hank­keen lupa­vi­ran­omai­nen on AVI eli aluehallintovirasto.

 

Alli­kon siltatyöšmaa joen ylŠäjuoksun puo­lel­ta kuvattuna.

Väliai­kais­ta kier­to­sil­taa ei ole vie­lä voi­tu nos­taa pai­koil­leen var­si­nai­sen sil­lan kupeeseen.