Toi­mit­ta­jal­ta: Die­se­lin hin­ta puhuttaa

Han­kin die­se­lau­ton joi­ta­kin vuo­sia sit­ten, kun vuo­sit­tain aja­ma­ni kilo­met­ri­mää­rä nousi noin 40 000 kilo­met­riin. Toki halusin uuden auton, mut­ta samal­la tar­koi­tus oli sääs­tää polt­toai­ne­ku­luis­sa. “Niin, että se on silk­kaa tie­nes­tiä hank­kia uusi die­se­lau­to. Mel­kein­hän se mak­saa itse itsen­sä”, seli­tin vai­mol­le­ni­kin. Auton hank­ki­mi­sen perus­te­le­mi­nen talous­sei­koil­la vaa­tii aina sume­aa logiikkaa.

Tiis­tai-ilta­na tank­ka­sin sääs­tö­jä tuo­van auto­ni ja huo­ma­sin saman kuin moni muu­kin die­se­lil­lä aja­va. Autoo­ni sopi­van polt­toai­neen hin­ta on nous­sut vii­me aikoi­na lujas­ti, ja tiis­tai­na käyt­tä­mäl­lä­ni pum­pul­la se oli jo sen­tin kal­liim­paa kuin ysivitonen.

Lii­ken­ne ja autoi­lu ovat aina olleet Suo­men val­tion vero­tu­lo­jen tär­keim­piä läh­tei­tä. Sinun­kin auto­si tuli­si pal­ki­ta val­tion lyp­sy­leh­mä­nä. Val­tio kerä­si lii­ken­tees­tä vii­me vuon­na vero­tu­lo­ja yli 8,3 mil­jar­dia euroa. Sum­ma on perä­ti 15 pro­sent­tia val­tion noin 55 mil­jar­din euron budjetista.

Eni­ten val­tio saa tulo­ja polt­toai­nei­den vero­tuk­ses­ta. Sii­tä ker­tyi vii­me vuon­na val­tion kas­saan varo­ja yli 4 mil­jar­dia euroa. Osan­sa koko­nais­po­tis­ta mak­sa­vat die­se­liä käyt­tä­vät autoi­li­jat, jot­ka mak­sa­vat autoi­lus­taan käyt­tö­voi­ma­ve­roa, joka puo­les­taan on osa ajo­neu­vo­ve­ro­tus­ta. Verot­ta­jan logii­kan mukaan käyt­tö­voi­ma­ve­roa on perit­ty tasaa­maan die­se­lau­ton edul­li­sem­pia käyt­tö­kus­tan­nuk­sia ver­rat­tu­na bensa-autoihin.

Haa­pa­ve­ti­set Tuu­lik­ki ja Hei­no Paa­vo­la sekä Tapio Mäki­nen osui­vat herk­kään paik­kaan teh­des­sään kan­sa­lais­aloit­teen käyt­tö­voi­ma­ve­ron pois­ta­mi­ses­ta. Perus­tee­na on se, että die­se­lau­toi­li­joi­den kulut ovat kas­va­neet ben­sa-autoi­li­joi­ta suu­rem­mik­si joh­tuen die­se­lin hin­nan­ko­ro­tuk­sis­ta. Käyt­tö­voi­ma­ve­ron perus­teet oli­si­vat siten pois­tu­neet. Kan­sa­lais­aloi­te ete­nee luul­ta­vas­ti seu­raa­van edus­kun­nan käsit­te­lyyn. Sil­lä on jo yli 100 000 kan­nat­ta­jaa, kun käsit­te­lyyn­o­ton raja on 50 000.

Näh­tä­väk­si jää puhu­taan­ko haa­pa­ve­tis­ten aloit­teen käsit­te­lyn yhtey­des­sä juu­ri lain­kaan sii­tä, mis­tä oli alun­pe­rin kysy­mys eli vero­tuk­sen oikeu­den­mu­kai­suu­des­ta. Luul­ta­vas­ti kes­kus­te­lu vie­dään ilmas­to­asioi­hin. Ehkä die­se­lin käyt­töä halu­taan jopa rajoittaa.

Mut­ta yksi on var­maa. Verot­ta­ja ottaa osan­sa lii­ken­tees­tä. Niin tär­keä tulo­jen läh­de se on.

Pek­ka Keväjärvi