- Driftingissä auto pidetään luisussa kaasun avulla.
- Paulus Perkkiö päihitti Ouluzonen Drift SM Pro ‑kilpailun top 16 vaiheessa Petri Vinkan.
- Savu nousee Perkkiön antaessa autolle kyytiä. Drifting on tällä hetkellä yksi nopeiten kasvavimpia moottoriurheilulajeja.
Auton renkaat savuavat ja moottori mylvii, kun Paulus Perkkiö heittää BMW E36:n sivuluisuun. Perkkiön autossa hevosvoimia on peräti 970, sillä kilpailtaessa driftingin Pro-tasolla, autossa on oltava riittävästi tehoa.
Kellolaisen matka driftingin parissa ei ole kestänyt vielä pitkään. Mies aloitti kilpailemisen vasta kaksi vuotta sitten. Moottorilla varustetut menopelit ovat kuitenkin olleet osa hänen elämäänsä jo pitkään.
– Aina on ollut jotain crossipyöriä ja muita päriseviä vehkeitä. Motocrossissa ajoin nuorempana myös muutaman kilpailunkin, mutta se ei lopulta ottanut tuulta alleen, hän kertoo.
Perkkiön kiinnostus driftingiin lähti harrasteautojen kautta. Hänellä on ollut viritettyjä autoja, joilla hän kävi ratapäivillä ajamassa. Radalla muiden ajaessa poikittain Perkkiö alkoi itsekin kokeilla ajaa luisussa ja innostus lähti siitä hiljalleen.
– Youtubesta on tullut seurattua myös muita kuljettajia siinä samalla. Näiden kautta on sitten ajatellut, että tuo on siistiä ja alkanut itsekin tekemään samaa, Perkkiö sanoo.
Syyt driftingin aloittamiseen muiden autourheilulajien yli ovat selkeät. Perkkiö kertoo, että driftingissä ei ole autojen rakentamisen suhteen varsinaisesti rajoituksia.
– Ja onhan se niin näyttävää ja sillä tavalla on mukava myös ajaa. Pito on niin raju ja saa ajaa tehokkaalla autolla niin se siinä viehättää eniten, hän toteaa.
Pro-luokan drifting autoissa tehoa riittääkin. Perkkiö kertoo vauhdin vaihtelevan ratojen välillä, mutta keskinopeus on lähellä sataa kilometriä tunnissa. Ouluzonessa huippunopeudet ovat hänen mukaansa jopa 130 kilometriä tunnissa.
Suurien hevosvoimien lisäksi hyvä drifting auto on Perkkiön mukaan myös mahdollisimman kevyt ja siinä tulee olla mahdollisimman paljon pitoa. Ennen kaikkea auton tulisi olla luotettava. Alemmalla Pro2-tasolla, missä ajetaan katurenkaalla ei tehoa kuitenkaan tarvita niin paljoa.
– Driftingia voi kuitenkin kuka tahansa ihan vakio takavetoisella autolla käydä kokeilemassa vaikka Ouluzonessa ratapäivillä. Että pienelläkin budjetilla pääsee testailemaan, Perkkiö huomauttaa.
Kahteen vuoteen mahtuu useita kisoja. Mieleenpainuneimmat ovat Chicago Drift, jonka Perkkiö voitti sekä Alahärmän Drift Masters.
– Drift Mastersissa ajaa maailman parhaita kuljettajia, niin oli mahtava juttu päästä sinne mukaan ajamaan.
Toiveissa olisi vielä päästä ajamaan ulkomaillekin. Ratoja on monia, mutta yksi nousee ylitse muiden.
– Latviassa on sellainen legendaarinen rata eli Bikernieku, missä Drift Mastersiakin ajetaan. Sinne on pakko joskus päästä ajamaan, hän sanoo.
Kisoihin valmistautuminen aloitetaan tiimin kanssa kisaviikolla. Lisäksi Perkkiö itse harjoittelee kilpailuja varten simulaattorilla.
– Simulaattori on hyvä siihen, että saa radan tutuksi, siitä oppii ottamaan irti sen hyödyn mitä siitä saa. Se on myös hyvää pariajotreeniä, kun ajaa kavereiden kanssa, Perkkiö kertoo.
Driftingiin voi Perkkiön mukaan käyttää periaatteessa vaikka kaiken ajan. Harjoittelun lisäksi valtavan määrän aikaa vie muun muassa auton korjailut ja kehittäminen. Drifting ei ole kuitenkaan vielä miehen päivätyö, joten aikaa kuluu myös muissa hommissa. Vapaa-aikansa mies käyttää avovaimon ja tyttären kanssa.
– Mulla on tosi hyvä tiimi takana niin jää itsellekin enemmän vapaa-aikaa kun ei tarvitse kaikkea tehdä itse kun yhdessä hommataan.
Drift SM Pro ‑sarjassa Perkkiö on viime viikonlopun Ouluzonen osakilpailun jälkeen neljäntenä. Vielä on jäljellä kaksi osakilpailua ja taistelu mestaruudesta on edelleen tiukkaa. Perkkiöllä on ollut kuitenkin epäonnea matkassa, sillä kaksi viime kisaa on päättynyt keskeytykseen. Ahvenistolla autosta hajosi laturi ja Oulussa kisa päättyi kahdeksan parhaan joukkoon polttoainepumpun hajottua. Hyvän lajittelutuloksen ja top 8 vaiheeseen pääsyn myötä Perkkiö ylsi Oulun kilpailussa kuitenkin 5. sijalle ja paransi täten asemaansa sarjassa.
Ouluzonen Drift SM Pro-kilpailu oli kävijämäärällisesti menestys. Kävijöitä oli noin 3000. Ouluzonen Jarmo Pekkala sanoo odottaneensa noin 1500 katsojaa.
– Viikonloppu on mennyt tosi hyvin. Keli on ollut mahtava, aurinko paistanut ja sateelta on vältytty, Pekkala kertoo.
Pekkala kertoo kilpailijoiden antaneen positiivista palautetta radasta ja paikasta.
– Ovat kehuneet, että rata on hyvä ajaa ja yleisö lähellä. Haluaisivat mielellään ensi vuonna täällä ajaa uudestaan SM Pro-luokkaa.
Kilpailun voitti Drift Mastersista tuttu lajin huippunimi Lauri Heinonen. Drift SM Pro-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan 15.8.–16.8. Lapualla.
OULUZONE DRIFT SM PRO TULOKSIA:
1. Lauri Heinonen Nissan 200X S13
2. Joonas Haaponiemi Nissan 200X S14
3. Ville Kaukonen Nissan 200X S14
4. Riku Autere BMW 125i Coupe
5. Paulus Perkkiö BMW E36