- Anja Karvonen-Kälkäjä luovutti 500 allekirjoitusta ja sata kommenttia keränneen adressin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Lauri Nikulalle.
- Merja Kirjavainen, Anja Karvonen-Kälkäjä ja Kaisa Hökkä olivat viemässä Oulun päättäjille viestiä palveuliikenteen tärkeydestä Yli-Iin alueen asukkaille.
Mikäli oululaispäättäjien tahto toteutuu, loppuu Onni-palveluliikenne Yli-Iistä jo syyskuun 1. päivä. Se on ainoa julkinen liikennemuoto Yli-Iin ja Kiimingin välillä, ja sen kautta on myös liikenneyhteys Ouluun.
Yli-iiläisten edustajisto kävi maanantaina luovuttamassa kaupungille adressin, jossa vaaditaan, että 1.9. lähtien kaupungin on turvattava erityisesti toisen asteen opiskelijoille kulkumahdollisuus Yli-Iin ja Kiimingin välillä.
– Yhteyden katkaiseminen kokonaan on perustuslain yhdenvertaisuussäännösten vastaista, ja se jättää Yli-Iin asukkaat täysin eriarvoiseen asemaan muihin oululaisiin nähden, toteaa Yli-Iin kuntalaisyhdistyksen hallituksen jäsen Virpi Räisänen.
Yli-iiläiset toivovat, että kaupunki käy päätöksestä vakavaa keskustelua Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen kanssa, sillä myös sillä on osansa vastuusta siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asukkaiden tavoitettavissa.
Erityinen huoli Yli-Iissä on noussut autottomien ikäihmisten palveluiden ääreen pääsystä, mutta myös lukiolaisista, jotka kulkevat Yli-Iistä Kiimingin lukioon. Lukiolaisten osalta päätös on erityisen haitallinen, sillä koulumatka Iin ja Haukiputaan kautta Kiiminkiin kestää 2–3 tuntia suuntaansa Onnin puolen tunnin sijaan.
Yli-Iissä ihmetellään, onko kaupungin tahtotila se, että kaupungin omat nuoret halutaan opiskelemaan naapurikuntien oppilaitoksiin, kun joukkoliikenne ajetaan alas.
– Päätös ja sen toimeenpaneminen tapahtui niin nopeasti lukuvuoden alussa, että perheet eivät ehtineet mitenkään reagoida. Huoli on suuri. Lakkauttaminen myös eristää Yli-Iin asukkaat saavuttamasta keskeisiä palveluita, toteaa Virpi Räisänen.
Onni Palveluliikenteen yhteyden lakkauttamista Yli-Iistä perustellaan matkustajien vähyydellä. Joukkoliikenteelle on valtuustotasolta asetettu vuosille 2025–2027 lähes viiden miljoonan euron säästöt.
– Tämä tarkoittaa väistämättä joukkoliikenteen heikennystä monille alueille. Selvitysten kautta heikennyksiä joudutaan tekemään usein käyttöasteiden perusteella. Ruuhkaisille linjoille on kova paine lisätä autoja, kun ihmiset mahdu aamuisin autojen kyytiin mennessään kouluun tai töihin. Samaan aikaan joiltakin alueilta joudutaan vähentämään, päätöstä joukkoliikennejaostossa tekemässä ollut jääliläinen Joni Meriläinen kertoo.
– Yli-Iin Onni-palveluliikenteen linjan lakkautus oli yksi ikävistä päätöksistä. Perustelu tälle oli se yksinkertainen tosiasia, että matkustajia oli tammi–heinäkuun aikana 1–4 per päivä, Meriläinen jatkaa.
Yli-iiläisten mukaan vähäistä käyttöä selittää osaltaan se, että Onni Palveluliikenteen aikataulut ja käyttö eivät ole avautuneet kunnolla monille käyttäjille. Myös viestintää linjasta pidetään heikkona, eivätkä monet tienneet lainkaan, että linja oli käytössä myös kesällä.
– Ikäihmiset eivät ymmärrä, miten palveluliikenne toimii ja miten sitä voisi käyttää. Aikataulut olisi jotenkin pitänyt saada paremmin selviksi, yli-iiläinen Kaisa Hökkä kertoo.
Joni Meriläinen kertoo olevansa erittäin huolestunut siitä, että erityisesti kauempana asuvat häviävät joukkoliikenteen leikkauksista.
– Varoitin tästä asiasta useita puolueita talousarvion käsittelyn yhteydessä, ja esitin lisäystä joukkoliikenteen rahoitukseen, mutta se ei saanut enemmistön kannatusta.
Meriläinen toivoo, että kuljetus lukiolaisille järjestyy mahdollisimman pian.
– Olen ollut mukana nyt tässä tilanteessa vetoamassa kaupunkiin, että lukiolaisille turvataan sivistyspalveluiden kautta inhimillinen kuljetus Yli-Iistä Kiiminkiin. Maksuton toinen aste ei velvoita kuntaa järjestämään näitä kuljetuksia, mutta mielestäni tämä on enemmän inhimillisyys kysymys.
Myös Meriläinen nostaa esiin sen, että Pohteen pitäisi ottaa koppia Onni Palveluliikenteen kustannuksista, jotta asukkaille turvataan saavutettavat palvelut.
Adressia olivat kaupungintalolla vastaanottamassa kaupunginjohtaja Ari Alatossava, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jarmo Husso, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Lauri Nikula sekä Oulun keskustan valtuustoryhmän yli-iiläispuheenjohtaja Risto Päkkilä.
Miehet suhtautuivat vakavasti yli-iiläisten huoleen sekä palveluiden, että joukkoliikenteen kaikkoamiseen alueelta.
– Voin sanoa, että viesti on jo aiemminkin otettu tosissaan, sillä tämä palvelu ja elämänlanka on merkittävä Yli-Iille. Se otetaan tosissaan, ja pohditaan nyt huolella, millä tavalla Yli-Iin asukkaiden yhdenvertaisuus pystytään turvaamaan niissä rajoissa, kuin se on mahdollista, Nikula kiteytti.
Toisen asteen opiskelijat saavat koulumatkatukea, eikä kunta ole velvollinen kyytiä järjestämään.
– Julkinen yhteys toki pitäisi pystyä turvaamaan, jossa tuota koulumatkatukea voisi hyödyntää. Voisiko se olla vaikka taksi aamua iltaa, pohtii Nikula.
Adressi sisältöineen menee tiedoksi valtuustoryhmien puheenjohtajille ja ryhmille sekä kaupungin virkajohdolle. Se, mikä taho Yli-Iin palveluliiketeen asiaan seuraavaksi kaupungilla ottaa virallisesti kantaa, on vielä avoinna.