Toi­mit­ta­jal­ta: Lukijakansaa

Kyl­lä me suo­ma­lai­set olem­me yhä luki­ja­kan­saa, vaik­ka tois­ta välil­lä puhu­taan­kin. Eri­tyi­ses­ti nuor­ten luku­har­ras­tuk­sen vähe­ne­mi­ses­tä ollaan oltu huo­lis­saan. Ja on tot­ta, että kau­no­kir­jal­li­suu­den luke­mi­nen on vähen­ty­nyt nuor­ten piirissä.

Kui­ten­kin tänä syk­sy­nä jul­kais­tun Kan­sal­li­sen Media­tut­ki­muk­sen mukaan perä­ti 95 pro­sent­tia 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta lukee sano­ma­leh­tiä. Se tar­koit­taa 4,1 mil­joo­naa ihmis­tä. Tut­ki­muk­sen mukaan sano­ma­leh­det tavoit­ta­vat eri-ikäi­sis­tä 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta 89–97 prosenttia.

Leh­tiä siis lue­taan, mut­ta se mil­lai­sel­ta alus­tal­ta se teh­dään, on muu­tok­sen tilas­sa. Yhä enem­män luke­mi­nen tapah­tuu digi­taa­li­se­na eli leh­tiä lue­taan tie­to­ko­neel­la, puhe­li­mel­la tai table­til­la. Vain pai­net­tua sano­ma­leh­teä lukee enää 6 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. 65 vuot­ta täyt­tä­neis­tä­kin 80 pro­sent­tia lukee digi­taa­li­sia sano­ma­leh­tiä joko pel­käs­tään tai pape­ri­leh­den ohella.

Ran­ta­poh­jan­kin digi­taa­lis­ten tilaus­ten mää­rä tai pape­ri­leh­den tilaa­jien kir­jaan­tu­mi­set digi­lu­ki­joik­si on ollut kas­vus­sa. Se näkyy jo pel­käs­tään verk­ko-ohjel­mis­ton anta­mien luku­jen avul­la. Moni on myös huo­man­nut sen, että Ran­ta­poh­ja jul­kai­see osan jutuis­taan tilaa­ja-asiak­kail­leen digi­taa­li­ses­ti ennen pape­ri­leh­den ilmes­ty­mis­tä. Vii­kon jak­sol­la Ran­ta­poh­jan sivus­tol­la saat­taa olla yli 100 000 käyntiä.

Toi­nen tut­ki­mus ker­too sii­tä, miten luo­tet­ta­vi­na eri medioi­ta pide­tään. Kär­jes­sä ovat yhä Yle ja sano­ma­leh­det verk­ko­tar­jon­nal­laan. Kol­man­te­na ovat MTV:n digi­taa­li­set palvelut.

Ei ole yllät­tä­vää, että luo­tet­ta­vuu­des­sa hän­tä­pää­hän sijoit­tu­vat eri­lai­set sosi­aa­li­sen median pal­ve­lut. Vaik­ka somea käy­te­tään, ei sitä pide­tä luo­tet­ta­va­na tiedonlähteenä.

Oma tie­ton­sa on se, että 54 pro­sent­tia ker­too ole­van­sa kyl­läs­ty­nyt someen. Siel­lä ole­van mai­non­nan kokee 64 pro­sent­tia ärsyt­tä­väk­si ja perä­ti 46 pro­sent­tia arvioi somen vai­kut­ta­van kiel­tei­ses­ti elämäänsä.