Jou­lu­miel­tä liikenteeseenkin

Sää­en­nus­te ker­too, että tänään vilk­kaim­man jou­lun meno­lii­ken­teen päi­vä­nä sataa maas­sa monin pai­koin lun­ta. Kuin­ka pal­jon, se jää nähtäväksi.

Kun lun­ta tulee, se mer­kit­see myös sitä, että aura-auto­jen on läh­det­tä­vä liik­keel­le. Jos jou­lu­pu­kin hom­ma on jou­lun ajan kii­tol­li­sin, niin epä­kii­tol­li­sin tai­taa olla tei­den kun­nos­sa­pi­tä­jien. Ran­ta­poh­ja ker­toi tiis­tai­na 21.12. tei­den aurauk­ses­ta ja sii­tä, kuin­ka oikein mikään ei tun­nu sopi­van tei­den käyt­tä­jil­le. Suo­laa pitäi­si käyt­tää enem­män tai ei ollen­kaan. Joku kehot­taa käyt­tä­mään hie­kan sijaan murs­ket­ta. Mut­ta toi­saal­ta murs­ket­ta ei sai­si käyt­tää, kos­ka se voi rik­koa tuu­li­la­se­ja. Aura-autol­le saa­te­taan pui­da nyrkkiä.

Ran­ta­poh­jan jutus­sa alal­la 15 vuot­ta työs­ken­nel­lyt työ­maa­pääl­lik­kö ker­toi, että hän on saa­nut uran­sa aika­na kak­si ker­taa kii­tos­ta työs­tään. En usko, että kii­tos­ten vähäi­nen mää­rä joh­tuu huo­nos­ti teh­dys­tä työs­tä. Kyse on suo­ma­lais­ten autoi­li­joi­den asen­tees­ta: tien kun­nos­sa­pi­to pitäi­si teh­dä juu­ri minun tar­peit­te­ni mukaan.

Kiit­tä­mi­nen on suo­ma­lai­sil­le vai­ke­aa, hauk­ku­mi­nen hel­pom­paa. Monel­la ei käy mie­les­sä, mil­lais­ta sitou­tu­mis­ta tei­den kun­nos­sa­pi­to teki­jöil­tään vaa­tii. Työ­tä ei teh­dä arki­työ­päi­vien tai kont­to­riai­ko­jen, vaan sää­olo­suh­tei­den mukaan.

Polii­si ja Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­ta­vat aina jou­lun alla sii­tä, kuin­ka jou­lu­lii­ken­tee­seen läh­ti­jän kan­nat­taa vara­ta mat­kan­te­koon aikaa ja jou­lu­miel­tä. Kelio­lo­suh­teet kan­nat­taa ottaa huo­mioon, ja tur­va­vä­li on syy­tä pitää tar­peek­si suurena.

Ja jos tänään tulee ennus­teen mukai­ses­ti lun­ta, niin mat­kan­te­ko saat­taa vii­väs­tyä hiu­kan edes­sä aja­van aura-auton takia. Mut­ta kyl­lä se pääs­tää jos­sain koh­ti ohi­kin. Sil­loin on syy­tä hymyil­lä ja peu­kut­taa. Äkäi­ly ei kuu­lu eten­kään jouluun.