Alem­pi­kin tie­verk­ko tar­vit­see korjaamista

1970- ja 1980-luvuil­la uuti­soi­tiin kar­va­lak­ki­lä­he­tys­töis­tä, joi­ta lähe­tet­tiin maa­kun­nis­ta Hel­sin­kiin polii­tik­ko­jen ja joh­ta­vien vir­ka­mies­ten puheil­le aja­maan alu­eel­le tär­ke­ää asi­aa. Nyky­ään puhut­tai­siin lob­bauk­ses­ta. Aina­kin kuvaan­nol­li­ses­ti isom­mat tai pie­nem­mät lähe­tys­töt kävi­vät lyö­mäs­sä nyrk­kiä päät­tä­jien pöytään.

Ken­ties Kiu­ru­ve­si ja Pie­la­ve­si oli­si­vat­kin saat­ta­neet mat­kaan kar­va­lak­ki­lä­he­tys­tön, jos eläi­sim­me 1970-lukua ja ne haluai­si­vat kiin­nit­tää huo­mio­ta hei­kos­sa kun­nos­sa ole­viin Ylä-Savon tei­hin. Nyt ne ovat kui­ten­kin tyy­ty­neet vetoo­muk­seen, joka on osoi­tet­tu maan hal­li­tuk­sel­le, alu­een kan­san­edus­ta­jil­le ja muil­le päät­tä­vil­le toi­mi­joil­le. Vetoo­muk­ses­sa toi­vo­taan alu­een teil­le nope­aa paran­nus­ta, kos­ka alu­eel­le on tulos­sa suu­ria teol­li­suusin­ves­toin­te­ja. Vetoo­muk­ses­sa tode­taan, että ties­tön on olta­va kun­nos­sa sora­tei­tä myö­ten, jot­ta elin­kei­noe­lä­män kul­je­tus­tar­peet ja ihmis­ten elä­mä hel­pot­tui­si­vat (Yle 1.8.).

Tilan­ne­han on aivan sama tääl­lä poh­joi­sem­mas­sa­kin Suo­mes­sa ja Ran­ta­poh­jan­kin alu­eel­la. Kun Kemin ja Oulun met­sä­teol­li­suusin­ves­toin­nit val­mis­tu­vat, tulee ras­kaan lii­ken­teen mää­rä kas­va­maan myös alem­mal­la tie­ver­kol­la. Ja jokai­nen Ran­ta­poh­jan luki­ja pys­tyy ker­to­maan huo­nos­sa kun­nos­sa ole­vis­ta tie­o­suuk­sis­ta. Nii­den kun­to ei para­ne, kun lii­ken­ne­mää­rät kas­va­vat. Teis­sä on paik­ka pai­kan pääl­lä. Pitäi­si­kö saa­tel­la kar­va­lak­ki­lä­he­tys­tö matkaan?

Suo­men maan­tei­den kor­jaus­vel­ka jat­kaa kas­vu­aan ja se on jo noin 1,7 mil­jar­dia euroa. Samaan aikaan Ete­lä-Suo­meen on poliit­ti­sel­la ohjauk­sel­la kaa­vail­tu mil­jar­di­luo­kan ratain­ves­toin­te­ja, vaik­ka nii­den kan­nat­ta­vuus on kyseenalaista.

Oikeas­ti­han laa­ja ja har­vaa­na­sut­tu Suo­mi kul­kee kui­ten­kin kumi­pyö­ril­lä. Tie­lii­ken­ne kat­taa ehdot­to­mas­ti suu­rim­man osan hen­ki­lö­lii­ken­tees­tä samoin kuin tavaraliikenteestä.