Viran­omais­ten lähet­tä­mät kir­jeet tule­vat vuo­den 2026 alus­ta läh­tien ensi­si­jai­ses­ti sähköisenä

Suomi.fi-viestien käyttöönotosta tulee vuoden 2026 alussa ilmoitus, kun käyttäjä kirjautuu ensimmäisen kerran johonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Kuva: Digi- ja väestötietovirastoSuomi.fi-viestien käyttöönotosta tulee vuoden 2026 alussa ilmoitus, kun käyttäjä kirjautuu ensimmäisen kerran johonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

Vuo­den 2026 alus­ta läh­tien viran­omais­ten lähet­tä­mä pos­ti saa­puu ensi­si­jai­ses­ti säh­köi­ses­ti Suomi.fi-viestipalvelun kaut­ta. Säh­köi­nen pos­ti­laa­tik­ko tulee auto­maat­ti­ses­ti käyt­töön kai­kil­le täy­si-ikäi­sil­le, jot­ka asioi­vat viran­omais­ten kans­sa digitaalisesti.

Suomi.fi-viestit on voi­nut ottaa käyt­töön tou­ko­kuus­ta 2025 alkaen. Vuo­den 2026 alus­sa säh­köi­nen pos­ti­laa­tik­ko tulee käyt­töön ilman eril­lis­tä suos­tu­mus­ta, kun käyt­tä­jä tun­nis­tau­tuu ensim­mäi­sen ker­ran jon­kin viran­omai­sen säh­köi­seen asiointipalveluun.

Säh­köi­nen pos­ti­laa­tik­ko kor­vaa jat­kos­sa viran­omais­ten lähet­tä­män pape­ri­pos­tin. Muu­tos ei kui­ten­kaan kos­ke alai­käi­siä, muu­ten kuin säh­köi­ses­ti viran­omais­ten kans­sa asioi­via, edun­val­von­nas­sa ole­via tai nii­tä, joil­la on voi­mas­sa ole­va edunvalvontavaltuutus.

Pal­ve­lun käyt­tä­jät voi­vat halu­tes­saan pyy­tää lähet­tä­mään viran­omais­pos­tin jat­kos­sa­kin pape­ri­se­na. Ilmoi­tus pape­ri­pos­tis­ta teh­dään Suomi.fi-viestien ase­tuk­sis­sa tai otta­mal­la yhteyt­tä Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­ras­ton asia­kas­pal­ve­luun. Ilmoi­tus­ta ei kui­ten­kaan voi teh­dä ennak­koon, vaan valin­nan voi teh­dä vas­ta vuo­den 2026 alus­sa, kun Suomi.fi-viestit ovat tul­leet käyt­töön. Lisäk­si pape­ri­pos­tin voi tila­ta vain kuu­dek­si kuu­kau­dek­si ker­ral­laan, min­kä jäl­keen ilmoi­tus on teh­tä­vä uudelleen.

Suomi.fi-viestejä lähet­tä­vät monet jul­ki­sen hal­lin­non asioin­ti­pal­ve­lut, kuten kun­nat, val­tion viran­omai­set ja hyvin­voin­tia­lu­eet. Viran­omai­set voi­vat lähet­tää säh­köi­seen pos­ti­laa­tik­koon muun muas­sa las­ku­ja, asia­kir­jo­ja sekä tie­toa pää­tök­sis­tä ja ajanvarauksista.

Vies­te­jä voi lukea selai­mel­la osoit­tees­sa Suomi.fi tai äly­pu­he­li­meen asen­net­ta­val­la Suomi.fi-sovelluksella. Pal­ve­luun kir­jau­tu­mi­nen vaa­tii vah­van tun­nis­tau­tu­mi­sen pank­ki­tun­nuk­sil­la, mobii­li­var­men­teel­la tai säh­köi­sel­lä henkilökortilla.

Vuo­den 2026 alus­sa viran­omais­ten asioin­ti­pal­ve­lut opas­ta­vat Suomi.fi-viestien käyt­töön­ot­toon. Käyt­tä­jää pyy­de­tään tun­nis­tau­tu­mi­sen yhtey­des­sä anta­maan toi­mi­va säh­kö­pos­tio­soi­te, johon ilmoi­tuk­set viran­omais­ten lähet­tä­mis­tä uusis­ta Suomi.fi-viestit tule­vat. Jos käy­tös­sä on Suomi.fi-sovellus, ilmoi­tuk­set tule­vat myös sen kautta.

Vas­tuu uusien Suomi.fi-viestien luke­mi­ses­ta on käyt­tä­jäl­lä. Yllä­tys­ten vält­tä­mi­sek­si säh­köis­tä pos­ti­laa­tik­koa kan­nat­taa seu­ra­ta samal­la taval­la kuin taval­lis­ta­kin postilaatikkoa.

Käyt­tä­jien on otet­ta­va huo­mioon, että osa viran­omai­sis­ta käyt­tää Suomi.fi-palvelun lisäk­si omia säh­köi­siä asioin­ti­pal­ve­lui­taan. Lisä­tie­toa viran­omais­ten vies­tin­näs­tä ker­ro­taan asioin­nin yhtey­des­sä ja viran­omais­ten verkkosivuilla.

Käyt­tä­jien on tar­kis­tet­ta­va saa­man­sa säh­kö­pos­ti-ilmoi­tuk­set tar­kas­ti, sil­lä Suomi.fi-palvelun nimis­sä voi liik­kua myös huijausviestejä.

Suomi.fi ei ota yhteyt­tä teks­ti­vies­teil­lä tai What­sap­pil­la. Suomi.fi-palvelun lähet­tä­mis­sä säh­kö­pos­teis­sa ei myös­kään ole link­ke­jä, jot­ka kehot­tai­si­vat klik­kaa­maan tai tun­nis­tau­tu­maan johon­kin pal­ve­luun. Selai­mel­la asioi­vien suo­si­tel­laan kir­joit­ta­maan osoi­te Suomi.fi haku­ko­neen sijaan suo­raan osoitekenttään.

Senio­rien ei tar­vit­se jää­dä Suomi.fi-uudistuksen kans­sa yksin

Suomi.fi-viesteihin siir­ty­mi­nen on osa val­tio­va­rain­mi­nis­te­riön Digi ensin ‑ohjel­maa. Uudis­tuk­sen tar­koi­tus on sääs­tö­jen lisäk­si suju­voit­taa asioin­tia niin, että viran­omais­ten vies­tit ovat hel­pos­ti luet­ta­vis­sa ajas­ta tai pai­kas­ta riip­pu­mat­ta. Senio­rien digio­sal­li­suut­ta edis­tä­vän Senior­Surf-pal­ve­lun vas­taa­van asian­tun­ti­jan Nina Ziess­le­rin mukaan Suomi.fi-viestien käyt­töön­ot­to voi kui­ten­kin olla monel­le säh­köi­ses­ti asioi­val­le senio­ril­le iso muutos.

– Vaik­ka yhä useam­mat senio­rit käyt­tä­vät inter­ne­tiä ja digi­taa­li­sia pal­ve­lui­ta itse tai avus­tet­tu­na, moni toi­voo viran­omais­ten tie­don­an­non tule­van pape­ri­se­na. Joil­le­kin voi olla vie­ras aja­tus, että viran­omais­ten vies­tit tule­vat säh­köi­se­nä, hän kertoo.

Ziess­le­rin mukaan nopeas­ti lähes­ty­vä muu­tos on herät­tä­nyt kes­kus­te­lua. Monet senio­rit ovat näh­neet muu­tok­sen hyö­dyl­li­se­nä, sil­lä säh­köi­sen pos­ti­laa­ti­kon vies­te­jä voi lukea myös sil­loin, kun asuu kesäi­sin toi­sel­la paik­ka­kun­nal­la. Monet ovat kui­ten­kin olleet huo­lis­saan sii­tä, että säh­köi­seen pos­ti­laa­tik­koon tule­vat tut­ki­mus­kut­sut tai pää­tök­set voi­vat jää­dä huomaamatta.

Ziess­ler kehot­taa var­mis­ta­maan, että Suomi.fi-viestien käyt­töön­o­ton yhtey­des­sä antaa pal­ve­luun toi­mi­van säh­kö­pos­tio­soit­teen, johon tie­to saa­pu­nees­ta vies­tis­tä lähe­te­tään. Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­ras­ton tie­dot­teen mukaan säh­köis­tä pos­ti­laa­tik­koa kan­nat­taa myös seu­ra­ta kuten taval­lis­ta postilaatikkoa.

Muu­tok­ses­ta ei tar­vit­se myös­kään olla huo­lis­saan, jos ei käy­tä vah­van tun­nis­tau­tu­mi­sen väli­nei­tä tai asioi viran­omais­ten kans­sa säh­köi­ses­ti. Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­ras­ton mukaan nämä asiak­kaat saa­vat jat­kos­sa­kin pos­tin­sa paperisena.

Nina Ziess­le­rin mukaan uudis­tuk­ses­sa on pal­jon huo­mioi­ta­vaa. Muu­tok­sen laa­juus voi yllät­tää, jos senio­ri ei huo­maa yhteen viran­omai­sen asioin­ti­pal­ve­luun tun­nis­tau­tu­mi­sen akti­voi­van mui­den­kin viran­omais­ten lähet­tä­miä Suomi.fi-viestejä. Täl­lä het­kel­lä on käy­tös­sä myös monia mui­ta viran­omais­ten säh­köi­siä asioin­ti­ka­na­via, kuten Oma­Kan­ta tai hyvin­voin­tia­luei­den omat sovellukset.

– Usei­den pos­ti­laa­ti­koi­den ja sovel­lus­ten käyt­tö vaa­tii osaa­mis­ta. Toi­voi­sin, että Suomi.fi-viestien ohjeet ottai­si­vat huo­mioon, että käyt­tä­jil­lä voi olla vai­keuk­sia digi­taa­li­ses­sa asioin­nis­sa. Myös ohjeet pape­ri­pos­tin valit­se­mi­seen pitäi­si olla hel­pos­ti saa­ta­vil­la, Ziess­ler painottaa.

Tark­ka­na kan­nat­taa olla sil­loin, kun senio­ri asioi säh­köi­ses­ti jon­kun toi­sen avus­ta­ma­na. Jos senio­ri saa apua lähei­sel­tään, mut­ta käyt­tää hen­ki­lö­koh­tai­sia tun­nis­tau­tu­mis­vä­li­nei­tään, Suomi.fi-viestit tule­vat senio­rin käyt­töön. Käyt­tä­jät voi­vat kui­ten­kin halu­tes­saan antaa toi­sel­le hen­ki­löl­le Suomi.fi-valtuudet asioi­da puo­les­taan eri­lai­sis­sa asioin­ti­pal­ve­luis­sa. Täl­löin käyt­tä­jäl­le itsel­leen ei akti­voi­du säh­köi­set Suomi.fi-viestit, vaan hän saa viran­omais­pos­tin­sa jat­kos­sa­kin paperipostina.

Ziess­ler arve­lee, että vuo­den­vaih­teen jäl­keen Suomi.fi-viestit herät­tä­vät lisää kysy­myk­siä. Sik­si eri taho­jen on teh­tä­vä yhteistyötä.

– Digi­tu­kea tar­joa­vien viran­omais­ten, kun­tien ja jär­jes­tö­jen on olta­va val­mii­na aut­ta­maan. Myös senio­rien lähei­set tar­vit­se­vat tie­toa, Ziess­ler sanoo.

Yleis­tä digio­pas­tus­ta omien lait­tei­den käyt­töön voi pyy­tää esi­mer­kik­si Senior­Sur­fin senio­reil­le suun­na­tus­ta etä­opas­tus­pal­ve­lus­ta. Lisäk­si Senior­Sur­fin sivuil­ta löy­ty­vään opas­tus­kart­ta­pal­ve­luun on lis­tat­tu apua tar­joa­via pai­kal­lis­jär­jes­tö­jä. Suomi.fi-palvelun käyt­töön voi kysyä neu­vo­ja Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­ras­ton kan­sa­lais­neu­von­ta-pal­ve­lun kautta.