- Vuoden 2026 alussa jonkin viranomaisen asiointipalveluun tunnistautuminen aktivoi Suomi.fi-viestit. Tunnistautumisen yhteydessä käyttäjää pyydetään antamaan sähköpostiosoite, johon ilmoitukset uusista viesteistä jatkossa tulevat. Kuva: Digi- ja väestötietovirasto
Vuoden 2026 alusta lähtien viranomaisten lähettämä posti saapuu ensisijaisesti sähköisesti Suomi.fi-viestipalvelun kautta. Sähköinen postilaatikko tulee automaattisesti käyttöön kaikille täysi-ikäisille, jotka asioivat viranomaisten kanssa digitaalisesti.
Suomi.fi-viestit on voinut ottaa käyttöön toukokuusta 2025 alkaen. Vuoden 2026 alussa sähköinen postilaatikko tulee käyttöön ilman erillistä suostumusta, kun käyttäjä tunnistautuu ensimmäisen kerran jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun.
Sähköinen postilaatikko korvaa jatkossa viranomaisten lähettämän paperipostin. Muutos ei kuitenkaan koske alaikäisiä, muuten kuin sähköisesti viranomaisten kanssa asioivia, edunvalvonnassa olevia tai niitä, joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus.
Palvelun käyttäjät voivat halutessaan pyytää lähettämään viranomaispostin jatkossakin paperisena. Ilmoitus paperipostista tehdään Suomi.fi-viestien asetuksissa tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun. Ilmoitusta ei kuitenkaan voi tehdä ennakkoon, vaan valinnan voi tehdä vasta vuoden 2026 alussa, kun Suomi.fi-viestit ovat tulleet käyttöön. Lisäksi paperipostin voi tilata vain kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, minkä jälkeen ilmoitus on tehtävä uudelleen.
Suomi.fi-viestejä lähettävät monet julkisen hallinnon asiointipalvelut, kuten kunnat, valtion viranomaiset ja hyvinvointialueet. Viranomaiset voivat lähettää sähköiseen postilaatikkoon muun muassa laskuja, asiakirjoja sekä tietoa päätöksistä ja ajanvarauksista.
Viestejä voi lukea selaimella osoitteessa Suomi.fi tai älypuhelimeen asennettavalla Suomi.fi-sovelluksella. Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.
Vuoden 2026 alussa viranomaisten asiointipalvelut opastavat Suomi.fi-viestien käyttöönottoon. Käyttäjää pyydetään tunnistautumisen yhteydessä antamaan toimiva sähköpostiosoite, johon ilmoitukset viranomaisten lähettämistä uusista Suomi.fi-viestit tulevat. Jos käytössä on Suomi.fi-sovellus, ilmoitukset tulevat myös sen kautta.
Vastuu uusien Suomi.fi-viestien lukemisesta on käyttäjällä. Yllätysten välttämiseksi sähköistä postilaatikkoa kannattaa seurata samalla tavalla kuin tavallistakin postilaatikkoa.
Käyttäjien on otettava huomioon, että osa viranomaisista käyttää Suomi.fi-palvelun lisäksi omia sähköisiä asiointipalveluitaan. Lisätietoa viranomaisten viestinnästä kerrotaan asioinnin yhteydessä ja viranomaisten verkkosivuilla.
Käyttäjien on tarkistettava saamansa sähköposti-ilmoitukset tarkasti, sillä Suomi.fi-palvelun nimissä voi liikkua myös huijausviestejä.
Suomi.fi ei ota yhteyttä tekstiviesteillä tai Whatsappilla. Suomi.fi-palvelun lähettämissä sähköposteissa ei myöskään ole linkkejä, jotka kehottaisivat klikkaamaan tai tunnistautumaan johonkin palveluun. Selaimella asioivien suositellaan kirjoittamaan osoite Suomi.fi hakukoneen sijaan suoraan osoitekenttään.
Seniorien ei tarvitse jäädä Suomi.fi-uudistuksen kanssa yksin
Suomi.fi-viesteihin siirtyminen on osa valtiovarainministeriön Digi ensin ‑ohjelmaa. Uudistuksen tarkoitus on säästöjen lisäksi sujuvoittaa asiointia niin, että viranomaisten viestit ovat helposti luettavissa ajasta tai paikasta riippumatta. Seniorien digiosallisuutta edistävän SeniorSurf-palvelun vastaavan asiantuntijan Nina Ziesslerin mukaan Suomi.fi-viestien käyttöönotto voi kuitenkin olla monelle sähköisesti asioivalle seniorille iso muutos.
– Vaikka yhä useammat seniorit käyttävät internetiä ja digitaalisia palveluita itse tai avustettuna, moni toivoo viranomaisten tiedonannon tulevan paperisena. Joillekin voi olla vieras ajatus, että viranomaisten viestit tulevat sähköisenä, hän kertoo.
Ziesslerin mukaan nopeasti lähestyvä muutos on herättänyt keskustelua. Monet seniorit ovat nähneet muutoksen hyödyllisenä, sillä sähköisen postilaatikon viestejä voi lukea myös silloin, kun asuu kesäisin toisella paikkakunnalla. Monet ovat kuitenkin olleet huolissaan siitä, että sähköiseen postilaatikkoon tulevat tutkimuskutsut tai päätökset voivat jäädä huomaamatta.
Ziessler kehottaa varmistamaan, että Suomi.fi-viestien käyttöönoton yhteydessä antaa palveluun toimivan sähköpostiosoitteen, johon tieto saapuneesta viestistä lähetetään. Digi- ja väestötietoviraston tiedotteen mukaan sähköistä postilaatikkoa kannattaa myös seurata kuten tavallista postilaatikkoa.
Muutoksesta ei tarvitse myöskään olla huolissaan, jos ei käytä vahvan tunnistautumisen välineitä tai asioi viranomaisten kanssa sähköisesti. Digi- ja väestötietoviraston mukaan nämä asiakkaat saavat jatkossakin postinsa paperisena.
Nina Ziesslerin mukaan uudistuksessa on paljon huomioitavaa. Muutoksen laajuus voi yllättää, jos seniori ei huomaa yhteen viranomaisen asiointipalveluun tunnistautumisen aktivoivan muidenkin viranomaisten lähettämiä Suomi.fi-viestejä. Tällä hetkellä on käytössä myös monia muita viranomaisten sähköisiä asiointikanavia, kuten OmaKanta tai hyvinvointialueiden omat sovellukset.
– Useiden postilaatikoiden ja sovellusten käyttö vaatii osaamista. Toivoisin, että Suomi.fi-viestien ohjeet ottaisivat huomioon, että käyttäjillä voi olla vaikeuksia digitaalisessa asioinnissa. Myös ohjeet paperipostin valitsemiseen pitäisi olla helposti saatavilla, Ziessler painottaa.
Tarkkana kannattaa olla silloin, kun seniori asioi sähköisesti jonkun toisen avustamana. Jos seniori saa apua läheiseltään, mutta käyttää henkilökohtaisia tunnistautumisvälineitään, Suomi.fi-viestit tulevat seniorin käyttöön. Käyttäjät voivat kuitenkin halutessaan antaa toiselle henkilölle Suomi.fi-valtuudet asioida puolestaan erilaisissa asiointipalveluissa. Tällöin käyttäjälle itselleen ei aktivoidu sähköiset Suomi.fi-viestit, vaan hän saa viranomaispostinsa jatkossakin paperipostina.
Ziessler arvelee, että vuodenvaihteen jälkeen Suomi.fi-viestit herättävät lisää kysymyksiä. Siksi eri tahojen on tehtävä yhteistyötä.
– Digitukea tarjoavien viranomaisten, kuntien ja järjestöjen on oltava valmiina auttamaan. Myös seniorien läheiset tarvitsevat tietoa, Ziessler sanoo.
Yleistä digiopastusta omien laitteiden käyttöön voi pyytää esimerkiksi SeniorSurfin senioreille suunnatusta etäopastuspalvelusta. Lisäksi SeniorSurfin sivuilta löytyvään opastuskarttapalveluun on listattu apua tarjoavia paikallisjärjestöjä. Suomi.fi-palvelun käyttöön voi kysyä neuvoja Digi- ja väestötietoviraston kansalaisneuvonta-palvelun kautta.




