Lusa eli nyl­jin tuo­hi­kult­tuu­rin ajalta

Lusa etualalla, takana virsut, kontti ja pullo. Nuottaköyden alla on katkelma vuodelta 1754 olevan verkon yläpaulaa kohoineen ja kiveksineen rinnallaan tuohituppiset puukot.Lusa etualalla, takana virsut, kontti ja pullo. Nuottaköyden alla on katkelma vuodelta 1754 olevan verkon yläpaulaa kohoineen ja kiveksineen rinnallaan tuohituppiset puukot.

Tie­däm­me kyl­lä mitä tar­koit­taa, kun kysy­tään ”onko tuoh­ta” tai jos joku on alka­nut ”kää­ri­mään” tai ”repi­mään tuoh­ta”. Mut­ta mis­tä juon­taa juu­ren­sa se, että tuo­hes­ta on tul­lut rahan syno­nyy­mi. Tuo­hen ver­tau­tu­mi­nen rahaan joh­tuu ajas­ta, jol­loin tuo­ta tar­vit­tiin val­ta­vat mää­rät kateaineeksi.

Tuo­hi oli yksi veron­kan­to­vä­li­neis­tä 1500-luvul­ta läh­tien, kun var­si­nais­ta rahaa oli rah­vaal­la vähän­lai­ses­ti. Tuo­hi oli arvos­saan aina päre­kat­to­jen ja teol­lis­ten mate­ri­aa­lien ajal­le asti eli aina 1800-luvun lop­puun saak­ka. Perun­kir­joi­tuk­sis­sa saa­tet­tiin mai­ni­ta erik­seen tuo­hi­met­sät, mut­ta tuo­hie­si­nei­tä ei mai­nit­tu. Tuo­hen arvo perus­tui raa­ka-ainee­seen, ei val­mii­siin esineisiin.

Tuo­hi oli siis oma­va­rais­ta­lou­den aika­na arvo­kas ja moniin tar­koi­tuk­siin käy­tet­ty mate­ri­aa­li. Se kor­va­si puu­ta, nah­kaa, pel­tiä, muo­via ja nyky­teol­li­suu­den tuot­ta­mia raken­nus­ten kate­ai­nei­ta. Se oli myös tär­keä maa­kau­pan artik­ke­li. Maa­lai­set toi­vat kesä­mark­ki­noil­le tuoh­ta tar­jol­le. Osta­jiin kuu­lui mm. suu­ta­rei­ta, jot­ka lisä­si­vät tuoh­ta nah­ka­jal­ki­nei­den kor­koi­hin ja väli­poh­jiin. Ken­kä­tar­pei­ta toden­nä­köi­sim­min tuoh­ta ostet­tiin kate- ja eristysaineeksi.

Koi­vun tuo­hi kis­kot­tiin eli nyl­jet­tiin ennen hei­nän­te­koa pari viik­koa juhan­nuk­sen molem­min puo­lin, jol­loin tuo­hi irto­aa kuin itses­tään. Tuo­hen keräi­ly­ai­kaa kut­sut­tiin tuo­hi­kuu­kau­dek­si. Tuo­hi läh­tee hyvin myös syk­syl­lä, jos puu jää­ty­mi­sen jäl­keen sulaa.

Tuo­hi kis­kot­tiin joko levyi­nä tai kapea­na tuo­hi­nau­ha­na eli siis­na­na, joka irro­tet­tiin kas­va­vas­ta puus­ta spi­raa­li­mai­ses­ti kier­täen run­koa. Vähis­tä työ­ka­luis­ta oli­vat tär­keim­mät puuk­ko ja kovas­ta kuuse­nok­sas­ta teh­ty talt­ta­mai­nen nyl­jin, lusa, joka saat­toi olla myös luu­ta tai rautaa.

Kat­teek­si käy­tet­tä­vät tuo­hi­le­vyt säi­lyi­vät suo­ri­na, kun ne kiris­tet­tiin vit­sak­sien avul­la tii­viik­si pinok­si, joka oli nimel­tään kin­ko. Toreil­la ja mark­ki­noil­la tuoh­ta myy­tiin täl­lai­siin pink­koi­hin pakat­tu­na. Reu­nois­taan siis­ti­tyt tuo­hi­nau­hat kier­ret­tiin säi­ly­tys­tä var­ten reiäl­li­sel­le keräl­le eli sommelolle.

Tuo­hie­si­nei­tä oli ker­ta­käyt­töi­siä tai pit­kä­ai­kais­ta tar­vet­ta var­ten teh­ty­jä. Mata­lak­si sup­pi­lok­si tai­vu­tet­tu, ohu­een hal­kais­tuun var­puun pis­tet­ty lip­pi tekais­tiin käden kään­tees­sä, kun oli tar­vis juo­da läh­tees­tä vet­tä. Tai­vut­ta­mal­la tuo­hi isok­si sup­pi­lok­si syn­tyi rat­ti tai mai­to­sii­vi­lä. Mar­ja-astioik­si sekä mäm­min pais­toa var­ten tar­vit­tiin suu­ret mää­rät tuok­ko­sia eli ropei­ta, kum­mas­ta­kin pääs­tä var­pu­pui­kol­la sidot­tu­ja rasioita.

Halu yllä­pi­tää perin­tei­tä näkyy nykyi­sin sii­tä, että pää­siäis­mäm­miä myy­dään tuoh­ta jäl­jit­te­le­vis­sä pah­vi ”tuok­ko­sis­sa”. Sel­lai­sis­sa astiois­sa kuin nuus­ka­ra­sia, kah­vi- ja tupak­ka­purk­ki, kor­keas­sa tuo­hi­töl­kis­sä eli pusus­sa oli pui­nen poh­ja ja kan­si­kin. Tuo­hi­lai­tai­sia oli­vat puu­poh­jai­set rasiat ja vakat kuten jau­ho- ja kylvövakka.

Tuoh­ta tar­vit­tiin aika­naan mil­tei kai­kil­la talou­den aloil­la. Voi­daan puhua jo tuo­hi­kult­tuu­ris­ta. Vir­su­jen osal­ta se oli vuo­si­sa­to­jen ajan nah­kan veroi­nen raa­ka-aine. Kalas­ta­ja teki tuo­hes­ta verk­koon­sa sekä kohot että kivek­set, jopa köy­det nuot­ta­verk­koon. Pai­men piti petoe­läi­met loi­tol­la kar­jas­ta töräyt­tä­mäl­lä tuo­hi­sel­la torvellaan.

Tuu­las­ta­ja tai­vut­te­li sii­tä lak­kiin­sa pit­kän lipan sil­mien­sä var­jok­si. Työ­maal­le läh­ties­sään mies sekä nai­nen ripus­ti sel­kään­sä tuo­hi­kon­tin, kul­jet­ti tuo­hi­ses­sa tupes­sa puuk­koa ja mui­ta terä­viä työ­ka­lu­ja. Emän­tä kan­toi aitas­ta jau­ho­ja tuo­hi­ko­pas­sa ja lie­kut­te­li tuvas­sa pien­tä las­taan tuo­hi­ses­sa kätkyessä.

Kuu­kau­den esi­nee­nä on lusa, tuo­hen kis­kon­taan käy­tet­ty pie­ni eläi­men sää­ri­luus­ta teh­ty talt­ta. Pituut­ta on vain 13 cm ja leveyt­tä 3 cm. Lusan pää­hän on kai­ver­ret­tu vuo­si­lu­ku 1863 sekä omis­ta­jan tii­ma­la­sia kuvaa­va puu­merk­ki. Tätä lusaa on var­maan käy­tet­ty myös petun nyl­ke­mi­seen puun­run­gois­ta suu­ri­na näl­kä­vuo­si­na 1866–1868.

Tuo­hi on vah­va suo­ma­lai­seen luon­toon sidot­tu sana, jota käy­te­tään laa­jas­ti suku­ni­mis­sä ja pai­kan­ni­mis­sä tar­jo­ten tuu­lah­duk­sen men­nees­tä, Tuo­hi­maa, Tuo­hi­no, Tuo­hi­mä­ki, Tuohioja.

Kii­min­ki-Seu­ra r.y. aloit­ti vuo­den 2021 syys­kuus­sa Ran­ta­poh­jas­sa Kuu­kau­den esi­ne ‑tee­man mukai­sen jut­tusar­jan. Pää­sään­töi­ses­ti kuu­kausit­tain ilmes­ty­väs­sä jutus­sa esi­tel­lään van­ho­ja esi­nei­tä ja työ­ka­lu­ja sekä ker­ro­taan nii­den käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta. Nyt esit­te­lys­sä on Lusa eli nyl­jin tuo­hi­kult­tuu­rin ajal­ta, joka on samal­la 40. Kuu­kau­den esi­ne, jot­ka on julkaistu.

Syys­kuus­sa 2021 esit­te­lys­sä oli Kylän­ka­pu­la eli olter­man­nin­ka­pu­la, loka­kuus­sa Kau­laus­lau­ta ja ‑tuk­ki, mar­ras­kuus­sa enti­sa­jan teu­ras­ta­jan puuk­ko­set­ti, jou­lu­kuus­sa Poron länget.

Vuo­den 2022 tam­mi­kuus­sa esi­tel­tiin Luu­luis­ti­met, hel­mi­kuus­sa Jää­sa­ha, maa­lis­kuus­sa Hir­ven­hiih­tä­jän suk­set, huh­ti­kuus­sa Vete­raa­nin sota­muis­to 1808–1809, kesä­kuus­sa Lii­tu­pii­put, hei­nä­kuus­sa Suo­suk­set ja Sii­pi­vii­ka­te, mar­ras­kuus­sa Ploo­tu­lauk­ku 1768 ja ploo­tu ja jou­lu­kuus­sa Pläkkilyhty.

Vuo­den 2023 hel­mi­kuus­sa esi­tel­tiin Tulen­kul­jet­ta­jan pak­ku­la vuo­del­ta 1716, maa­lis­kuus­sa Raken­nus­kät­kö, ”Koti­va­kuu­tus” 1850-luvun tapaan, huh­ti­kuus­sa Täi­kam­pa, tou­ko­kuus­sa Rii­mu­ka­len­te­ri­ra­sia, kesä­kuus­sa Tyn­ny­ri­sa­ha, loka­kuus­sa Tuu­las­tus­vä­li­neet 1800-luvul­ta, mar­ras­kuus­sa Ryyp­py­ku­pit 1700 ja 1800-luvuil­ta ja jou­lu­kuus­sa Kupparinkoneet.

Vuo­den 2024 tam­mi­kuus­sa esi­tel­tiin Susi­ver­kon kat­kel­ma 1800-luvul­ta, hel­mi­kuus­sa Per­mi­luo­kit 1800-luvul­ta, maa­lis­kuus­sa Pari­re­ki hevos­ten aika­kau­del­ta, huh­ti­kuus­sa Pui­nen sar­vi­sa­tu­la, tou­ko­kuus­sa Pai­men­ty­tön hui­lu 1794, kesä­kuus­sa Pesu­ku­rik­ka ja pyyk­ki­lau­ta, syys­kuus­sa Juu­ri­saa­vi, loka­kuus­sa Palo­kek­si, mar­ras­kuus­sa Sili­tys­rau­dat, ”mui­nais­ta rau­taa”, jou­lu­kuus­sa Kah­vi­myl­lyt, kah­vi­kan­san historiaa.

Vuo­den 2025 tam­mi­kuus­sa esit­te­lys­sä oli Kes­su­hak­ku­rit 1800-luvul­ta, hel­mi­kuus­sa Soke­ri­louk­ku, maa­lis­kuus­sa Suo­la­pul­lot ja suo­la­huh­ma­re tuo­hi­kult­tuu­rin ajal­ta, huh­ti­kuus­sa Pel­la­va­kal­pa ja häki­lä, tou­ko­kuus­sa Hii­ren­nak­ki ja kak­si muu­ta louk­kua, kesä­kuus­sa Lei­pä­juus­ton­pais­to­lau­ta, syys­kuus­sa Lei­ma­kir­veet ja uppo­puut Kii­min­ki­joen uiton ajal­ta, loka­kuus­sa Oja­mie­hen työ­aseet soi­den rai­vaa­mi­sen ajal­ta, mar­ras­kuus­sa Tuk­ki­luk­ko venä­läi­sen sota­van­gin sel­lin ovesta.

Kii­min­ki-Seu­ra on perus­tet­tu 1999. Yhdis­tyk­sen toi­mia­lu­ee­na on Oulun kau­pun­gin suur­alu­eet Kii­min­ki ja Jää­li, eli enti­sen Kii­min­gin kun­nan alue.

Yhdis­tyk­sen toi­min­nan tar­koi­tuk­se­na on mm. koti­seu­tu­tie­tou­den lisää­mi­nen, koti­seu­tu­hen­gen yllä­pi­tä­mi­nen ja oma­toi­mi­suu­den voi­mis­ta­mi­nen sekä koti­seu­dun kult­tuu­rien vaa­li­mi­nen ja edistäminen.

– Perin­ne­tie­tou­den yllä­pi­tä­mi­nen ja jul­kai­se­mi­nen on Kii­min­ki-Seu­ran yksi tär­keä toi­min­ta­muo­to, ker­too yhdis­tyk­sen joh­to­kun­nan puheen­joh­ta­ja Mat­ti Kon­tio.

Jut­tusar­jan kuu­kau­den esi­neen esit­te­lee asian har­ras­ta­ja ja joh­to­kun­nan jäsen Eino Mik­ko­nen. Kii­min­ki-Seu­ran muut joh­to­kun­nan jäse­net ovat Aila Berg, Lee­na Huha­nant­ti, Eero Hut­tu­la, Pert­ti Kuti­lai­nen, Mar­ja-Tert­tu Mer­ta­nie­mi, Mir­ja Mik­ko­nen ja Anu Uusi­ta­lo.

Kii­min­ki-Seu­ran syys­ko­kous pide­tään tors­tai­na 11.12. kel­lo 17 Senio­ri­ta­lon ruo­ka­las­sa. Tilai­suu­den alus­sa Mir­ja Aat­sin­ki ker­too uudes­ta kir­jas­taan Muu­tos­ten kesä.

Läh­teet: Ryt­kö­nen A: Tuo­hi­tor­ven mail­la 1933, Ran­ta S‑L: Yli­muis­toi­nen TUOHI 2016. Kuu­kau­den esi­ne: Eino Mik­ko­sen yksi­tyis­ko­koelma