- Särkijärven Pappa nylkee lusalla koivusta tuohinauhaa varoen, jottei sisäkuori eli nila vaurioituisi. Näin toimien koivu ei kuole, vaan tuottaa uuden ulkokuoren jo seitsemässä vuodessa. Pappa opasti korpisotureitamme tuohitöiden teossa Särkijärvellä Karjalankannaksella sotakesänä 1942. Kuva: SA-kuva.
Tiedämme kyllä mitä tarkoittaa, kun kysytään ”onko tuohta” tai jos joku on alkanut ”käärimään” tai ”repimään tuohta”. Mutta mistä juontaa juurensa se, että tuohesta on tullut rahan synonyymi. Tuohen vertautuminen rahaan johtuu ajasta, jolloin tuota tarvittiin valtavat määrät kateaineeksi.
Tuohi oli yksi veronkantovälineistä 1500-luvulta lähtien, kun varsinaista rahaa oli rahvaalla vähänlaisesti. Tuohi oli arvossaan aina pärekattojen ja teollisten materiaalien ajalle asti eli aina 1800-luvun loppuun saakka. Perunkirjoituksissa saatettiin mainita erikseen tuohimetsät, mutta tuohiesineitä ei mainittu. Tuohen arvo perustui raaka-aineeseen, ei valmiisiin esineisiin.
Tuohi oli siis omavaraistalouden aikana arvokas ja moniin tarkoituksiin käytetty materiaali. Se korvasi puuta, nahkaa, peltiä, muovia ja nykyteollisuuden tuottamia rakennusten kateaineita. Se oli myös tärkeä maakaupan artikkeli. Maalaiset toivat kesämarkkinoille tuohta tarjolle. Ostajiin kuului mm. suutareita, jotka lisäsivät tuohta nahkajalkineiden korkoihin ja välipohjiin. Kenkätarpeita todennäköisimmin tuohta ostettiin kate- ja eristysaineeksi.
Koivun tuohi kiskottiin eli nyljettiin ennen heinäntekoa pari viikkoa juhannuksen molemmin puolin, jolloin tuohi irtoaa kuin itsestään. Tuohen keräilyaikaa kutsuttiin tuohikuukaudeksi. Tuohi lähtee hyvin myös syksyllä, jos puu jäätymisen jälkeen sulaa.
Tuohi kiskottiin joko levyinä tai kapeana tuohinauhana eli siisnana, joka irrotettiin kasvavasta puusta spiraalimaisesti kiertäen runkoa. Vähistä työkaluista olivat tärkeimmät puukko ja kovasta kuusenoksasta tehty talttamainen nyljin, lusa, joka saattoi olla myös luuta tai rautaa.
Katteeksi käytettävät tuohilevyt säilyivät suorina, kun ne kiristettiin vitsaksien avulla tiiviiksi pinoksi, joka oli nimeltään kinko. Toreilla ja markkinoilla tuohta myytiin tällaisiin pinkkoihin pakattuna. Reunoistaan siistityt tuohinauhat kierrettiin säilytystä varten reiälliselle kerälle eli sommelolle.
Tuohiesineitä oli kertakäyttöisiä tai pitkäaikaista tarvetta varten tehtyjä. Matalaksi suppiloksi taivutettu, ohueen halkaistuun varpuun pistetty lippi tekaistiin käden käänteessä, kun oli tarvis juoda lähteestä vettä. Taivuttamalla tuohi isoksi suppiloksi syntyi ratti tai maitosiivilä. Marja-astioiksi sekä mämmin paistoa varten tarvittiin suuret määrät tuokkosia eli ropeita, kummastakin päästä varpupuikolla sidottuja rasioita.
Halu ylläpitää perinteitä näkyy nykyisin siitä, että pääsiäismämmiä myydään tuohta jäljittelevissä pahvi ”tuokkosissa”. Sellaisissa astioissa kuin nuuskarasia, kahvi- ja tupakkapurkki, korkeassa tuohitölkissä eli pusussa oli puinen pohja ja kansikin. Tuohilaitaisia olivat puupohjaiset rasiat ja vakat kuten jauho- ja kylvövakka.
Tuohta tarvittiin aikanaan miltei kaikilla talouden aloilla. Voidaan puhua jo tuohikulttuurista. Virsujen osalta se oli vuosisatojen ajan nahkan veroinen raaka-aine. Kalastaja teki tuohesta verkkoonsa sekä kohot että kivekset, jopa köydet nuottaverkkoon. Paimen piti petoeläimet loitolla karjasta töräyttämällä tuohisella torvellaan.
Tuulastaja taivutteli siitä lakkiinsa pitkän lipan silmiensä varjoksi. Työmaalle lähtiessään mies sekä nainen ripusti selkäänsä tuohikontin, kuljetti tuohisessa tupessa puukkoa ja muita teräviä työkaluja. Emäntä kantoi aitasta jauhoja tuohikopassa ja liekutteli tuvassa pientä lastaan tuohisessa kätkyessä.
Kuukauden esineenä on lusa, tuohen kiskontaan käytetty pieni eläimen sääriluusta tehty taltta. Pituutta on vain 13 cm ja leveyttä 3 cm. Lusan päähän on kaiverrettu vuosiluku 1863 sekä omistajan tiimalasia kuvaava puumerkki. Tätä lusaa on varmaan käytetty myös petun nylkemiseen puunrungoista suurina nälkävuosina 1866–1868.
Tuohi on vahva suomalaiseen luontoon sidottu sana, jota käytetään laajasti sukunimissä ja paikannimissä tarjoten tuulahduksen menneestä, Tuohimaa, Tuohino, Tuohimäki, Tuohioja.
Kiiminki-Seura r.y. aloitti vuoden 2021 syyskuussa Rantapohjassa Kuukauden esine ‑teeman mukaisen juttusarjan. Pääsääntöisesti kuukausittain ilmestyvässä jutussa esitellään vanhoja esineitä ja työkaluja sekä kerrotaan niiden käyttötarkoituksesta. Nyt esittelyssä on Lusa eli nyljin tuohikulttuurin ajalta, joka on samalla 40. Kuukauden esine, jotka on julkaistu.
Syyskuussa 2021 esittelyssä oli Kylänkapula eli oltermanninkapula, lokakuussa Kaulauslauta ja ‑tukki, marraskuussa entisajan teurastajan puukkosetti, joulukuussa Poron länget.
Vuoden 2022 tammikuussa esiteltiin Luuluistimet, helmikuussa Jääsaha, maaliskuussa Hirvenhiihtäjän sukset, huhtikuussa Veteraanin sotamuisto 1808–1809, kesäkuussa Liitupiiput, heinäkuussa Suosukset ja Siipiviikate, marraskuussa Plootulaukku 1768 ja plootu ja joulukuussa Pläkkilyhty.
Vuoden 2023 helmikuussa esiteltiin Tulenkuljettajan pakkula vuodelta 1716, maaliskuussa Rakennuskätkö, ”Kotivakuutus” 1850-luvun tapaan, huhtikuussa Täikampa, toukokuussa Riimukalenterirasia, kesäkuussa Tynnyrisaha, lokakuussa Tuulastusvälineet 1800-luvulta, marraskuussa Ryyppykupit 1700 ja 1800-luvuilta ja joulukuussa Kupparinkoneet.
Vuoden 2024 tammikuussa esiteltiin Susiverkon katkelma 1800-luvulta, helmikuussa Permiluokit 1800-luvulta, maaliskuussa Parireki hevosten aikakaudelta, huhtikuussa Puinen sarvisatula, toukokuussa Paimentytön huilu 1794, kesäkuussa Pesukurikka ja pyykkilauta, syyskuussa Juurisaavi, lokakuussa Palokeksi, marraskuussa Silitysraudat, ”muinaista rautaa”, joulukuussa Kahvimyllyt, kahvikansan historiaa.
Vuoden 2025 tammikuussa esittelyssä oli Kessuhakkurit 1800-luvulta, helmikuussa Sokeriloukku, maaliskuussa Suolapullot ja suolahuhmare tuohikulttuurin ajalta, huhtikuussa Pellavakalpa ja häkilä, toukokuussa Hiirennakki ja kaksi muuta loukkua, kesäkuussa Leipäjuustonpaistolauta, syyskuussa Leimakirveet ja uppopuut Kiiminkijoen uiton ajalta, lokakuussa Ojamiehen työaseet soiden raivaamisen ajalta, marraskuussa Tukkilukko venäläisen sotavangin sellin ovesta.
Kiiminki-Seura on perustettu 1999. Yhdistyksen toimialueena on Oulun kaupungin suuralueet Kiiminki ja Jääli, eli entisen Kiimingin kunnan alue.
Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on mm. kotiseututietouden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden voimistaminen sekä kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen.
– Perinnetietouden ylläpitäminen ja julkaiseminen on Kiiminki-Seuran yksi tärkeä toimintamuoto, kertoo yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Matti Kontio.
Juttusarjan kuukauden esineen esittelee asian harrastaja ja johtokunnan jäsen Eino Mikkonen. Kiiminki-Seuran muut johtokunnan jäsenet ovat Aila Berg, Leena Huhanantti, Eero Huttula, Pertti Kutilainen, Marja-Terttu Mertaniemi, Mirja Mikkonen ja Anu Uusitalo.
Kiiminki-Seuran syyskokous pidetään torstaina 11.12. kello 17 Senioritalon ruokalassa. Tilaisuuden alussa Mirja Aatsinki kertoo uudesta kirjastaan Muutosten kesä.
Lähteet: Rytkönen A: Tuohitorven mailla 1933, Ranta S‑L: Ylimuistoinen TUOHI 2016. Kuukauden esine: Eino Mikkosen yksityiskokoelma




