Kuusa­mon­tie paran­ne­taan Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin välil­lä nykyi­sel­le paikalleen

Myös Kuusamontien ja Laivakankaantien liittymä kuuluu suunniteltavaan tieosuuteen. Kuva: Saara-Kaisa Konttori, Sitowise.Myös Kuusamontien ja Laivakankaantien liittymä kuuluu suunniteltavaan tieosuuteen. Kuva: Saara-Kaisa Konttori, Sitowise.

Val­ta­tien 20 eli Kuusa­mon­tien paran­ta­mi­sen suun­nit­te­lua Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin välil­lä jat­ke­taan ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­nis­sa tar­kas­tel­lun vaih­toeh­to 1:n poh­jal­ta. Sii­nä val­ta­tie paran­ne­taan neli­kais­tai­sek­si ja kes­ki­kai­teel­li­sek­si nykyi­sel­le pai­kal­leen. Seu­raa­vak­si vali­tus­ta vaih­toeh­dos­ta laa­di­taan yleissuunnitelma.

Alku­vuo­des­ta 2025 val­mis­tui ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­nin tulok­set kokoa­va YVA-selos­tus, jos­sa tar­kas­tel­tiin val­ta­tien 20 paran­ta­mis­vaih­toeh­to­jen vai­ku­tuk­sia. Arvioin­nin ja sii­tä saa­dun palaut­teen perus­teel­la Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kuk­sen lii­ken­ne­vas­tuu­alue päät­ti, että yleis­suun­ni­tel­ma laa­di­taan vaih­toeh­to 1:n pohjalta.

Myös Oulun kau­pun­ki sekä Poh­jois-Poh­jan­maan liit­to kan­nat­ti­vat valit­tua vaih­toeh­toa. Alu­een asuk­kaat sen sijaan aset­tui­vat jär­jes­te­tyis­sä tilai­suuk­sis­sa pää­osin nii­den vaih­toeh­to­jen taak­se, jot­ka oli­si­vat kier­tä­neet Jää­lin uut­ta ohi­tus­tie­tä pitkin.

Kuusa­mon­tie paran­ne­taan nykyi­sel­le pai­kal­leen neli­kais­tai­sek­si ja kes­ki­kai­teel­li­sek­si tiek­si. Yli­kii­min­gin­tien liit­ty­mä toteu­te­taan eri­ta­so­liit­ty­mä­nä ja muut liit­ty­mät lii­ken­ne­va­lo-ohjat­tui­na tasoliittyminä.

Nopeus­ra­joi­tus on taso­liit­ty­mien koh­dal­la 60 km/h ja muu­al­la 80 km/h. Jalan­kul­ku- ja pyö­räi­ly­verk­koa kehi­te­tään raken­ta­mal­la yhdek­sän uut­ta ali­kul­kua sekä uusi yhteys Tal­lin­rai­tin ja Taku­maan­tien välil­le. Jouk­ko­lii­ken­teen toi­min­tae­del­ly­tyk­siä paran­ne­taan muun muas­sa kehit­tä­mäl­lä pysäk­ke­jä ja pysäkkiyhteyksiä.

Vaih­toeh­to 1:n kat­so­taan tuo­van tar­vit­ta­vat hyö­dyt lii­ken­teen suju­vuu­den ja tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mi­sek­si ja tuke­van alu­een elin­kei­noe­lä­män kehi­tys­tä sekä vähen­tä­vän pai­kal­li­sel­le maan­käy­töl­le aiheu­tu­via hait­to­ja. Vaih­toeh­don 1 avul­la var­mis­te­taan koko­nai­suu­te­na par­hai­ten lii­ken­ne­jär­jes­tel­män toi­mi­vuus, tur­val­li­suus ja kestävyys.

Tar­kas­te­lun mukaan vaih­toeh­to 1 tukee par­hai­ten Oulun kau­pun­gin maan­käy­tön pit­kän aika­vä­lin tavoit­tei­den toteu­tu­mis­ta ja hyö­dyn­tää ole­mas­sa ole­vaa infra­struk­tuu­ria. Se aiheut­taa myös hie­man vähem­män ilmas­to- ja ympä­ris­tö­hait­to­ja kuin ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­nis­sa tar­kas­tel­lut vaih­toeh­dot 2 ja 3, jot­ka edel­lyt­täi­si­vät uuden maas­to­käy­tä­vän rakentamista.

Kaik­ki tut­ki­tut vaih­toeh­dot sijait­se­vat veden­o­ton kan­nal­ta tär­keäl­lä Lai­va­kan­kaan poh­ja­ve­sia­lu­eel­la. Poh­ja­ve­sien pilaan­tu­mis­ris­ki on pie­nin vaih­toeh­dos­sa 1, kos­ka se sijait­see kauim­pa­na vede­not­ta­mos­ta ja raken­ta­mi­nen tapah­tuu val­miik­si muo­ka­tus­sa ympä­ris­tös­sä. Valit­tu vaih­toeh­to mah­dol­lis­taa par­hai­ten hank­keen vai­heit­tai­sen toteut­ta­mi­sen. Kesäl­lä 2025 alu­eel­la tul­laan suo­rit­ta­maan pohjatutkimuksia.

Melua aiheut­ta­va lii­ken­ne on jat­kos­sa­kin lähel­lä asu­tus­ta, kun val­ta­tie jää nykyi­sel­le pai­kal­leen. Raken­net­ta­vat melues­teet tor­ju­vat kui­ten­kin niin hyvin val­ta­tien aiheut­ta­mia melu- ja pöly­hait­to­ja, että tilan­ne para­nee molem­pien osal­ta nykyisestä.

Melues­tei­tä raken­ne­taan yhteen­sä 6,4 kilo­met­rin mat­kal­la. Raken­ta­mi­sen aika­na Jää­lin­jär­vel­le aiheu­tu­vat samen­tu­mis­ris­ki ja lie­vä rehe­vöi­ty­mis­ris­ki hal­li­taan asian­mu­kai­sil­la suojaustoimilla.

ELY-kes­kus tie­dot­taa, että han­ket­ta esi­tel­lään asuk­kail­le ja muil­le sidos­ryh­mil­le nyt käyn­nis­ty­vän yleis­suun­nit­te­lun aika­na ja suun­ni­tel­ma­rat­kai­sun tar­ken­ta­mi­seen on aito vai­ku­tus­mah­dol­li­suus. Ensi syk­sy­nä jär­jes­te­tään suun­ni­tel­ma­rat­kai­sun tar­ken­ta­mi­seen kes­kit­ty­vä työ­pa­ja ja alku­tal­ves­ta vai­ku­tus­ten koke­mi­seen ja suun­ni­tel­ma­rat­kai­sun vii­meis­te­lyyn liit­ty­vä yleisötilaisuus.

Yleis­suun­ni­tel­ma val­mis­tuu kevääl­lä 2026. Hank­kees­ta laa­di­taan yleis­suun­ni­tel­man jäl­keen vie­lä yksi­tyis­koh­tai­nen tie­suun­ni­tel­ma, johon myös kuu­luu vuo­ro­vai­ku­tus pai­kal­lis­ten kans­sa. Tie­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­nen aloi­te­taan arviol­ta lop­pu­vuo­des­ta 2026.

Raken­ta­mi­sel­le ei ole vie­lä rahoi­tus­ta, eikä raken­ta­mi­sen aika­tau­lus­ta ole tietoa.

Hank­keen ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­ly (YVA) toteu­tet­tiin vuo­si­na 2023–2025. Sii­nä ver­tail­tiin val­ta­tien nel­jän eri paran­nus­vaih­toeh­don vai­ku­tuk­sia. Yksi ver­tail­ta­vis­ta vaih­toeh­dois­ta oli 0+ ‑vaih­toeh­to, joka sisäl­si vain pie­niä lii­ken­net­tä suju­voit­ta­via ja tur­val­li­suut­ta paran­ta­via toi­men­pi­tei­tä. Vaih­toeh­dol­la oli vähäi­set ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­set, mut­ta se ei toteut­ta­nut lii­ken­teel­le ase­tet­tu­ja tavoitteita.

Muut ver­tail­lut kol­me vaih­toeh­toa sisäl­si­vät val­ta­tien paran­ta­mi­sen neli­kais­tai­sek­si ja kes­ki­kai­teel­li­sek­si. Arvioin­nin perus­teel­la kaik­ki kol­me vaih­toeh­toa todet­tiin toteut­ta­mis­kel­poi­sik­si. Vaih­toeh­dot 1, 2 ja 3 vai­kut­ti­vat eri­tyi­sen myön­tei­ses­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen, lii­ken­teen suju­vuu­teen ja pal­ve­lu­ta­soon sekä tuki­vat maan­käy­tön ja yhdys­kun­ta­ra­ken­teen kehit­tä­mis­tä. Kai­kis­sa vaih­toeh­dois­sa lii­ken­teen melu­hai­tat vähe­ni­vät nykytilanteesta.