Valtatien 20 eli Kuusamontien parantamisen suunnittelua Korvenkylän ja Kiimingin välillä jatketaan ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellun vaihtoehto 1:n pohjalta. Siinä valtatie parannetaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. Seuraavaksi valitusta vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma.
Alkuvuodesta 2025 valmistui ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kokoava YVA-selostus, jossa tarkasteltiin valtatien 20 parantamisvaihtoehtojen vaikutuksia. Arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue päätti, että yleissuunnitelma laaditaan vaihtoehto 1:n pohjalta.
Myös Oulun kaupunki sekä Pohjois-Pohjanmaan liitto kannattivat valittua vaihtoehtoa. Alueen asukkaat sen sijaan asettuivat järjestetyissä tilaisuuksissa pääosin niiden vaihtoehtojen taakse, jotka olisivat kiertäneet Jäälin uutta ohitustietä pitkin.
Kuusamontie parannetaan nykyiselle paikalleen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi tieksi. Ylikiimingintien liittymä toteutetaan eritasoliittymänä ja muut liittymät liikennevalo-ohjattuina tasoliittyminä.
Nopeusrajoitus on tasoliittymien kohdalla 60 km/h ja muualla 80 km/h. Jalankulku- ja pyöräilyverkkoa kehitetään rakentamalla yhdeksän uutta alikulkua sekä uusi yhteys Tallinraitin ja Takumaantien välille. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan muun muassa kehittämällä pysäkkejä ja pysäkkiyhteyksiä.
Vaihtoehto 1:n katsotaan tuovan tarvittavat hyödyt liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi ja tukevan alueen elinkeinoelämän kehitystä sekä vähentävän paikalliselle maankäytölle aiheutuvia haittoja. Vaihtoehdon 1 avulla varmistetaan kokonaisuutena parhaiten liikennejärjestelmän toimivuus, turvallisuus ja kestävyys.
Tarkastelun mukaan vaihtoehto 1 tukee parhaiten Oulun kaupungin maankäytön pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista ja hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria. Se aiheuttaa myös hieman vähemmän ilmasto- ja ympäristöhaittoja kuin ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellut vaihtoehdot 2 ja 3, jotka edellyttäisivät uuden maastokäytävän rakentamista.
Kaikki tutkitut vaihtoehdot sijaitsevat vedenoton kannalta tärkeällä Laivakankaan pohjavesialueella. Pohjavesien pilaantumisriski on pienin vaihtoehdossa 1, koska se sijaitsee kauimpana vedenottamosta ja rakentaminen tapahtuu valmiiksi muokatussa ympäristössä. Valittu vaihtoehto mahdollistaa parhaiten hankkeen vaiheittaisen toteuttamisen. Kesällä 2025 alueella tullaan suorittamaan pohjatutkimuksia.
Melua aiheuttava liikenne on jatkossakin lähellä asutusta, kun valtatie jää nykyiselle paikalleen. Rakennettavat meluesteet torjuvat kuitenkin niin hyvin valtatien aiheuttamia melu- ja pölyhaittoja, että tilanne paranee molempien osalta nykyisestä.
Meluesteitä rakennetaan yhteensä 6,4 kilometrin matkalla. Rakentamisen aikana Jäälinjärvelle aiheutuvat samentumisriski ja lievä rehevöitymisriski hallitaan asianmukaisilla suojaustoimilla.
ELY-keskus tiedottaa, että hanketta esitellään asukkaille ja muille sidosryhmille nyt käynnistyvän yleissuunnittelun aikana ja suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen on aito vaikutusmahdollisuus. Ensi syksynä järjestetään suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen keskittyvä työpaja ja alkutalvesta vaikutusten kokemiseen ja suunnitelmaratkaisun viimeistelyyn liittyvä yleisötilaisuus.
Yleissuunnitelma valmistuu keväällä 2026. Hankkeesta laaditaan yleissuunnitelman jälkeen vielä yksityiskohtainen tiesuunnitelma, johon myös kuuluu vuorovaikutus paikallisten kanssa. Tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan arviolta loppuvuodesta 2026.
Rakentamiselle ei ole vielä rahoitusta, eikä rakentamisen aikataulusta ole tietoa.
Hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutettiin vuosina 2023–2025. Siinä vertailtiin valtatien neljän eri parannusvaihtoehdon vaikutuksia. Yksi vertailtavista vaihtoehdoista oli 0+ ‑vaihtoehto, joka sisälsi vain pieniä liikennettä sujuvoittavia ja turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Vaihtoehdolla oli vähäiset ympäristövaikutukset, mutta se ei toteuttanut liikenteelle asetettuja tavoitteita.
Muut vertaillut kolme vaihtoehtoa sisälsivät valtatien parantamisen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi. Arvioinnin perusteella kaikki kolme vaihtoehtoa todettiin toteuttamiskelpoisiksi. Vaihtoehdot 1, 2 ja 3 vaikuttivat erityisen myönteisesti liikenneturvallisuuteen, liikenteen sujuvuuteen ja palvelutasoon sekä tukivat maankäytön ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä. Kaikissa vaihtoehdoissa liikenteen meluhaitat vähenivät nykytilanteesta.