Alek­si Rais­ki viih­tyy kar­ting-auton ratissa

Kiiminkiläinen Aleksi Raiski on ajanut kartingia viisi vuotta, joista kilpaa jo neljä. Lajin haastavuus ja vauhti ovat pojan mielestä parasta. Uusi auto odottaa kotitallissa tulevaa kisakautta. (Kuva: Teea Tunturi)Kiiminkiläinen Aleksi Raiski on ajanut kartingia viisi vuotta, joista kilpaa jo neljä. Lajin haastavuus ja vauhti ovat pojan mielestä parasta. Uusi auto odottaa kotitallissa tulevaa kisakautta. (Kuva: Teea Tunturi)

Kym­men­vuo­tias kii­min­ki­läi­nen Alek­si Rais­ki oli vii­si­vuo­tias, kun hänel­le ostet­tiin mik­roau­to tyy­dyt­tä­mään ajo­ha­lu­ja. Tätä ennen poi­ka oli koti­tiel­lä onnis­tu­nut saa­maan las­ten mönk­kä­rin nurin ojaan, joten isä Kim­mo Rais­ki ajat­te­li, että nyt riit­tää mönk­kä­ril­lä ajelu.

Alek­si on har­ras­ta­nut kar­tin­gia nyt vii­den vuo­den ajan, ja täl­lä het­kel­lä hän ajaa kil­paa IAME Series Fin­lan­dia sekä North Cupia. Har­ras­tus on isän ja pojan yhtei­nen, mut­ta kul­jet­taa koko per­het­tä Kot­kan ja Rova­nie­men välil­lä pit­kän kesän ajan kil­pai­lu­ka­len­te­rin mukaan. Koti­ra­toi­na ovat OuluZo­ne sekä Ruu­kin rata. Tal­vi­kau­del­la Alek­si käy Rus­kon sisä­ra­dal­la aja­mas­sa noin ker­ran vii­kos­sa. Kar­tin­gin lisäk­si hän käy Kii­min­gin Urhei­li­joi­den pal­loi­lu­ker­hos­sa sekä luis­te­lee paljon.

– Tyk­kään kar­tin­gis­ta, kos­ka sii­nä on haas­tet­ta, vauh­tia ja ihmi­siä. Ajo­ka­ve­rit ovat par­hai­ta kave­rei­ta­ni ja myös esikuviani.

Alek­si äiti, Mari­ka Rais­ki, ker­too­kin, miten mah­ta­vaa on seu­ra­ta kil­pai­lu­pai­koil­la, miten pojat ovat tasa­ver­tai­sia kave­rei­ta huo­li­mat­ta sii­tä, mikä kenen­kin tai­to­ta­so radal­la sat­tuu olemaan.

Täl­lä het­kel­lä Alek­si ajaa ProS­peed Fin­land ‑tal­lis­sa, joka on oulu­lai­nen, mut­ta jol­la on kus­ke­ja eri puo­lil­ta Suomea.

– Tavoit­tee­na­ni on nous­ta tänä vuon­na pal­kin­to­pal­lil­le IAME:ssa. Vai­kein­ta aja­mi­ses­sa on löy­tää oikeat ajo­lin­jat. Vauh­ti ei pelo­ta, vaan teki­si mie­li men­nä aina vain lujem­paa, Alek­si kertoo.

Hänen lem­pi­ra­tan­sa kai­kis­ta kil­pai­lu­ra­dois­ta löy­tyy Sata­kun­nas­ta, Hon­ka­joel­ta, jos­sa eri­tyi­ses­ti pit­kä pää­suo­ra mäen­töm­pä­rei­neen on hie­no. Täl­lä het­kel­lä vai­kut­taa sil­tä, että Alek­si osaa ajaa eri­tyi­sen hyvin sade­ke­lil­lä, jol­loin ajo­lin­jat­kin löy­ty­vät kuin luonnostaan.

Ensi kesä­nä Alek­sin kil­pai­lu­ka­len­te­riin on alus­ta­vas­ti mer­kit­ty jopa 11 kisaa. Kisa­vii­kon­lop­pu alkaa tors­tai­sin ja hui­pen­tuu sun­nun­tai­hin. Ensin aje­taan läm­mit­te­lyt, sit­ten aika-ajot, alkue­rät ja lopul­ta finaalit.

Kim­mo ja Mari­ka Rais­ki myön­tä­vät, että kil­pai­lus­sa hei­tä tai­taa jän­nit­tää enem­män kuin poi­kaa itse­ään. Alek­sin kisa­jän­ni­tys päät­tyy sii­hen, kun läh­tö­käs­ky anne­taan. Kar­tin­gis­sa sat­tuu kola­rei­ta, mut­ta yleen­sä niis­tä sel­vi­ää mus­tel­mil­la, sil­lä suo­ja­va­rus­teet ovat var­sin hyvät. Autoa sen sijaan pitää kor­ja­ta useas­ti­kin tör­mäys­ten jäljiltä.

Upo­uusi kar­ting-auto odot­taa tule­vaa kisa­kaut­ta Rais­kien auto­tal­lis­sa. Van­han, vie­lä aivan hyvän auton tilal­le oli ostet­ta­va uusi, kos­ka AKK:n sään­nöt auton run­gon suh­teen muut­tui­vat. Kar­ting ei har­ras­tuk­se­na ole kovin­kaan hal­pa, sil­lä kil­pai­lu­reis­sui­hin ja autoon saa uppoa­maan pal­jon rahaa. Spon­so­rei­ta ei myös­kään ole help­poa löy­tää. Alek­si Rais­kin ensim­mäi­nen spon­so­ri on Kii­min­gin auto­fik­saa­mo, ja per­he toi­voi­si löy­tä­vän­sä uusia spon­so­rei­ta tämän rinnalle.

– Moni jou­tuu lopet­ta­maan har­ras­tuk­sen noin 15 vuo­den iäs­sä, sil­lä rahat har­ras­ta­mi­seen lop­pu­vat, Kim­mo Rais­ki kertoo.

Täl­lä het­kel­lä Ran­ta­poh­jan alu­eel­ta kar­ting-kil­pai­lu­ja kier­tää myös aina­kin hau­ki­pu­taa­lai­nen Tee­mu Toi­vo­nie­mi. Aiem­min kar­ting-radoil­la kil­pai­li nyt ral­li­au­ton rat­tiin siir­ty­nyt jää­li­läi­nen Toni Her­ra­nen sekä ajo­hans­kat nau­laan lait­ta­nut hau­ki­pu­taa­lai­nen Joo­na-Oska­ri Juu­rik­ka. Lähes kaik­ki Suo­men for­mu­la­kul­jet­ta­jat sekä monet mui­den­kin lajien kul­jet­ta­jat ovat­kin aloit­ta­neet uran­sa juu­ri täs­tä lajis­ta. Muun muas­sa Valt­te­ri Bot­tas, Kimi Räik­kö­nen sekä Heik­ki Kova­lai­nen ovat aloit­ta­neet kartingista.

Kar­ting

• Kar­ting on autour­hei­lun suu­rin nuo­ri­so­la­ji, jos­sa luo­daan perus­poh­ja ja teh­dään perus­har­joit­te­lu myö­hem­pää autour­hei­lu-uraa var­ten. Kar­ting on myös aitoa kil­paur­hei­lua, jos­sa voi raken­taa omaa autour­hei­li­jan uraa iäs­tä riip­pu­mat­ta. Kar­tin­gis­sa aja­te­taan FIA:n maa­il­man­mes­ta­ruu­des­ta, ja tämä antaa­kin laa­jat mah­dol­li­suu­det kehit­tää ja luo­da uraa lajin sisällä.

• Kar­ting on tapah­tu­ma­ri­kas, nopea­tem­poi­nen ja haas­ta­va laji, joka tekee sii­tä myös erit­täin mie­len­kiin­toi­sen seu­rat­ta­van kat­so­jil­le. Ulko­ra­to­jen kil­pai­luis­sa kes­ki­tun­ti­no­peu­det nouse­vat usein yli 70 kilo­met­riin tun­nis­sa huip­pu­no­peuk­sien olles­sa jopa 140km/h tasoa.

• Hel­poi­ten lajin pariin pää­see osal­lis­tu­mal­la pai­kal­li­sen autour­hei­luseu­ran jär­jes­tä­mään kar­ting-ajo­kou­lu­tuk­seen, jos­sa ope­tel­laan sään­tö­jä ja har­joi­tel­laan ohja­tus­ti ajamista.

• Kar­ting-auton aja­mi­sen voi aloit­taa jo hyvin nuo­re­na ja ensim­mäi­seen har­ras­te­luok­kaan (Cadett) pää­see jo 6‑vuotiaana, kan­sal­li­siin kil­pai­lui­hin Mini60- ja Raket-luo­kis­sa voi ottaa osaa sinä vuon­na, kun täyt­tää 10 vuot­ta. Pojat ja tytöt aja­vat kar­tin­gis­sa samois­sa luo­kis­sa ja kilpailuissa.

• Myös vart­tu­neem­mil­le kil­pai­lu­hen­ki­sil­le ja vauh­din­näl­käi­sil­le kar­ting tar­jo­aa monia aikuis­har­ras­te­mah­dol­li­suuk­sia esi­mer­kik­si aikuis­har­ras­ta­jien jouk­kue­kil­pai­lu­jen muodossa.

(Läh­de: Autourheilu.fi)