Kulut­ta­ja mark­ki­na­ta­lou­den uhrilampaana

Pöly­pil­ven tii­vis­tyt­tyä Säh­kö­pörs­sin alku­rä­jäh­dyk­sen ympä­ril­tä voim­me ryh­tyä tar­kas­te­le­maan uut­ta ilmiö­tä sel­vä­jär­ki­ses­ti. Marxi­lai­sen talous­a­jat­te­lun mukai­ses­ti se joh­taa mark­ki­noi­den kes­kit­ty­mi­seen niin, että kulut­ta­ja jou­tuu enti­ses­tä säh­köyh­tiön omis­ta­jas­ta mark­ki­noi­den uhri­lam­paan ase­maan. Näin­hän on käy­nyt mm. elin­tar­vi­ke­mark­ki­noil­la. Kau­pan kol­me jät­ti­lais­tä (oli­garc­hia => oli­go­po­li) hal­lit­se­vat niin alku­tuot­ta­jia, elin­tar­vi­ke­teol­li­suut­ta kuin myös kulut­ta­jia ja näi­nä­kin aikoi­na teke­vät jät­ti­mäi­siä voittoja.

Vain Tilaa­jil­le

Haluai­sit­ko jat­kaa lukemista?

Kir­jau­du sisään tai tee tilaus