Päät­tä­jäl­tä: Kuusa­mon­tien leven­tä­mi­nen tulee vih­doin toteuttaa

Pek­ka Aittakumpu.

Toi­mi­vat lii­ken­neyh­tey­det ovat äärim­mäi­sen tär­kei­tä Poh­jois-Suo­men yri­tyk­sil­le ja asuk­kail­le. Ran­ta­poh­jan alu­eel­la on usei­ta rahoi­tus­ta odot­ta­via tär­kei­tä hank­kei­ta, kuten Iin ohi­tus­tie ja Kuusa­mon­tien leven­tä­mi­nen Kii­min­kiin asti.

Iso­jen hank­kei­den ohel­la on huo­leh­dit­ta­va alem­pias­tei­sen tie­ver­kon kun­nos­ta. Vali­tet­ta­vas­ti nykyi­nen hal­li­tus leik­ka­si yksi­tyis­tei­den val­tio­na­vus­tuk­sis­ta, ja myös maan­tei­den kor­jaus­vel­ka tulee kasvamaan.

Jätin vii­me loka­kuus­sa edus­kun­nas­sa talous­ar­vio­aloit­teen, jos­sa esi­tin 60 mil­joo­nan euron mää­rä­ra­haa Kuusa­mon­tien leven­tä­mi­sek­si välil­lä Korvenkylä–Kiiminki. Rahaa tähän ja moniin mui­hin hank­kei­siin voi­tai­siin saa­da esi­mer­kik­si luo­pu­mal­la täy­sin tur­hak­si tode­tus­ta Turun tun­nin juna ‑hank­kees­ta. Esi­tyk­se­ni meni täy­sis­tun­toon äänes­tet­tä­väk­si, mut­ta vali­tet­ta­vas­ti se ei saa­nut kan­na­tus­ta yhdel­tä­kään hal­li­tus­puo­luei­den kansanedustajilta.

Kuusa­mon­tie on odot­ta­nut lii­an kau­an leven­tä­mis­tään. Alu­eem­me hank­kei­den edis­tä­mi­sen toi­voi­si ole­van niin kun­tien kuin kaik­kien toi­mi­joi­den asia­lis­tal­la. Kuusa­mon­tie pal­ve­lee työ­mat­ka- ja asioin­ti­lii­ken­net­tä sekä Koil­lis­maal­le suun­tau­tu­vaa mat­kai­lu­lii­ken­net­tä. Oulun pääs­sä se toi­mii Oulun kau­pun­gin sisään­tu­lo­väy­lä­nä. Se on myös suur­ten eri­kois­kul­je­tus­ten reitti.

Kuusa­mon­tiel­lä sen run­sas lii­ken­ne, taso­liit­ty­mät ja 60 km/h nopeus­ra­joi­tuk­set aiheut­ta­vat päi­vit­täin lii­ken­teen ruuh­kau­tu­mis­ta sekä lisää­vät onnet­to­muus­ris­kiä. Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin väli­sen tie­o­suu­den leven­tä­mi­seen onkin usei­ta vah­vo­ja perus­tei­ta. Taan­noin tie raken­net­tiin neli­kais­tai­sek­si välil­lä Kor­ven­ky­lään asti. Jo sil­loin oli sel­vää, että han­ke jäi kesken.

Jätin vii­me kau­del­la myös toi­men­pi­dea­loit­teen sii­tä, että val­ta­tie 20 välil­lä Oulu–Kuusamo lisät­täi­siin pää­väy­lä­ase­tuk­seen. Pää­väy­lä­ver­kon laa­jen­ta­mi­sel­la oli­si suu­ri alu­eel­li­nen mer­ki­tys niin kul­je­tusa­lan ja met­sä­teol­li­suu­den kuin mat­kai­lun ja huol­to­var­muu­den tule­vai­suu­del­le. Alu­een asuk­kail­le ja yri­ty­se­lä­mäl­le on hyvin kiel­tei­nen vies­ti, että tie on jätet­ty pois pää­väy­lä­kar­tal­ta. Vuon­na 2019 voi­maan tul­leel­la pää­väy­lä­ase­tuk­sel­la sää­de­tään maan­tei­den ja rau­ta­tei­den pää­väy­lis­tä ja nii­den palvelutasosta.

On huo­mioi­tava, että Oulus­ta Kuusa­moon ei aina­kaan vie­lä ole rai­deyh­teyt­tä. Tämä koros­taa maan­tei­den mer­ki­tys­tä täl­lä alu­eel­la, jol­la on Suo­men met­sä­ta­lou­des­sa ja mat­kai­lus­sa olen­nai­nen asema.

Koko Poh­jois-Suo­men elin­voi­man takia lii­ken­neyh­tey­det tulee pitää kunnossa.

Pek­ka Ait­ta­kum­pu, Oulun kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, kan­san­edus­ta­ja, Keskusta