Mihin Oulul­la on varaa?

Me päät­tä­jät olem­me jää­neet kesä­lo­mal­le tai aina­kin kesä­tauol­le kau­pun­gin luot­ta­mus­toi­mis­ta. Alku­vuo­den aika­na jou­dut­tiin teke­mään monia vai­kei­ta pää­tök­siä kau­pun­gin talou­den tasa­pai­not­ta­mi­sek­si, ja toi­saal­ta pää­tet­tiin myös mer­kit­tä­vis­tä inves­toin­neis­ta. Lopul­ta nämä ovat kui­ten­kin arvovalintoja. 

Poliit­ti­sen enem­mis­tön pää­tök­sel­lä sääs­tö­koh­teik­si jou­tui­vat muun muas­sa Oulun jouk­ko­lii­ken­ne, kau­pun­gin omis­ta­ma met­sä­omai­suus, katu­ra­ken­ta­mi­nen ja kunnossapito. 

Jouk­ko­lii­ken­ne­pääl­lik­kö esit­ti jouk­ko­lii­ken­teen pal­ve­lu­ta­son paran­ta­mis­ta Hau­ki­pu­taal­la, Jää­lis­sä ja Oulun­sa­los­sa siten, että yhtey­det oli­si­vat tul­leet suju­vik­si sekä Lin­nan­maal­le että Oulun kes­kus­taan vuo­den ympä­ri ja vii­kon jokai­se­na päi­vä­nä. Esi­tyk­ses­sä myös mui­ta bus­si­lin­jo­ja oli­si paran­net­tu mer­kit­tä­väs­ti. Sääs­töä saa­tiin puo­li­tois­ta mil­joo­naa euroa vuo­des­sa siten, että muu­ta­mat toteu­tu­vat lisä­vuo­rot koh­dis­tu­vat Oulun kau­pun­kia­lu­eel­le. Ran­ta­poh­jan alu­eel­la Ii päät­ti par­haas­ta pal­ve­lu­ta­sos­ta, mut­ta muu­al­la on pär­jät­tä­vä tois­tai­sek­si nykyi­sel­lä jouk­ko­lii­ken­teen palvelutasolla. 

Oulun met­sä­omai­suu­des­ta saa­ta­va vuo­tui­nen hak­kuu­tu­lo on ollut puo­len mil­joo­nan luok­kaa. Vir­kis­tys­käy­tön, luon­non­suo­je­lun ja ilmas­ton­muu­tok­sen näkö­kul­mas­ta hak­kui­ta oli­si ollut hyvä vähen­tää. Äänes­tyk­sen jäl­keen pää­tök­sek­si tuli, että met­sis­täm­me tavoi­tel­laan entis­tä isom­pia hak­kuu­tu­lo­ja. Jo muu­ta­man sadan tuhan­nen vähen­nys hak­kuu­tu­loi­hin oli­si tar­koit­ta­nut pel­käs­tään hii­li­nie­lui­hin mil­joo­nien euro­jen arvois­ta lisäystä. 

Infra-lii­ke­lai­tos on hoi­ta­nut Oulus­sa katu­ra­ken­ta­mis­ta ja kun­nos­sa­pi­toa. Kan­ta­kau­pun­gin alue on ollut pää­sään­töi­ses­ti Infral­la ja väl­jem­min raken­ne­tut alu­eet yrit­tä­jien hoi­dos­sa. Kau­pun­gin­val­tuus­tos­sa käy­tiin tiuk­ka äänes­tys, jon­ka päät­teek­si kaik­ki kau­pun­gin oma toi­min­ta myy­dään ja ura­kat tila­taan jat­kos­sa yksi­tyi­sil­tä. Sääs­tö saa­daan laa­tua ja työn­te­ki­jöi­den oikeuk­sia heikentämällä. 

Kau­pun­kim­me katu­ver­kon kor­jaus­vel­ka on vähin­tään kym­me­niä mil­joo­nia euro­ja. Katu­jen perus­pa­ran­nuk­siin esi­tet­ty mil­joo­nan euron lisäys ensi vuo­del­le oli kar­sit­tu pois kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen hyväk­sy­mäs­tä talous­ar­vion suun­nit­te­luoh­jees­ta, vaik­ka mil­joo­na ei oli­si riit­tä­nyt kat­ta­maan edes kas­va­nei­ta kus­tan­nuk­sia. Jat­kos­sa katu­ja kor­ja­taan siis yhä vähem­män ja kor­jaus­vel­ka kas­vaa entisestään. 

Kou­lu­ver­kos­ta en täs­sä kir­joi­ta ollen­kaan. Kou­lut ovat kui­ten­kin muu­toin­kin tiu­koil­la, sil­lä ihan kaik­kien kou­lu­jen toi­min­nas­ta hae­taan jat­ku­vas­ti säästöjä. 

Sääs­tö­jä tar­vit­tiin, jot­ta oli­si varaa inves­toi­da. Har­taan­se­län yli raken­ne­taan asun­to­mes­su­ja var­ten 10 mil­joo­nan euron sil­ta koris­teek­si. Lii­ken­teel­li­ses­ti sitä ei kukaan tar­vit­se. Yksi­tyis­tä sijoit­ta­ja­ve­tois­ta jal­ka­pal­los­ta­dion­han­ket­ta Hei­nä­pääs­sä tue­taan 4,2 mil­joo­nal­la eurol­la. Isoim­pa­na pää­tök­se­nä kau­pun­gin­val­tuus­to päät­ti 50 mil­joo­nan euron sijoi­tuk­ses­ta uuteen elä­my­sa­ree­naan. Yhteis­tä kai­kil­le näil­le on, että niil­lä pyri­tään lisää­mään Oulun kau­pun­ki­kes­kus­tan elin­voi­maa. Omas­ta mie­les­tä­ni tär­kein­tä elin­voi­maa ovat kui­ten­kin jokai­sen oulu­lai­sen tar­vit­se­mat perus­pal­ve­lut. Nii­den yllä­pi­don ja kehit­tä­mi­sen pitäi­si olla vero­ra­ho­jem­me käy­tön ensi­si­jai­nen kohde. 

Esa Aal­to

kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Vihreät