Kellolainen Paulus Perkkiö ylsi viime viikonloppuna driftingin SM-sarjan voittoon. Riku Autere johti autourheilun driftingin SM-sarjaa ennen perjantaina ja lauantaina Iitin Kymiringillä ajettua päätösosakilpailua. Koitoksen päätteeksi Autere löytyi sarjan nelospaikalta, kun Paulus Perkkiö oli noussut Suomen mestariksi, Kim Björklund SM-hopealle ja Matias Lindell SM-pronssille.
Viiden osakilpailun mittainen Drift SM Koneita.com Pro ‑sarja päättyi Kouvolan naapurissa, Iitin Kymiringin moottoriradalla. Perjantaina ajettiin lajittelut ja lauantaina lajitteluiden 32 parhaan kuljettajan pariajokaavion merkeissä varsinainen osakilpailu, joista kummastakin oli jaossa SM-pisteitä.
SM-mitalien kanssa koettiin lopulliset ratkaisevat hetket lauantain kaavion Top4-vaiheessa sarjan kakkospaikalla Kymiringille saapuneen Paulus Perkkiön ja sarjavitosen Mika Keski-Korven välisessä väännössä.
Suomen Driftingiin Perkkiö lähti ensimmäiseen vetoon johtavana autona, mutta Ylivieskan Urheiluautoilijoiden Keski-Korven suoritus seuraavana autona meni pilalle vasemman takarenkaan lähdettyä vanteelta. Keski-Korpi käytti sääntöjen salliman viiden minuutin huoltoajan ennen kakkosvetoa, mutta se ei auttanut. Säännöt eivät mahdollista renkaan vaihtoa vetojen välissä, eikä Keski-Korven pilttuussa saatu ilmaa pysymään vanteelta pudonneessa renkaassa, joten hän ei päässyt kakkosvetoon ja päätyi paikkaan pronssifinaalissa. Perkkiö ajoi yksin toisen Top4-vetonsa ja suuntasi siitä osakilpailun finaaliin.
Näin ollen olivat sarjan mitalistit epävirallisesti selvillä jo ennen päätöslähtöjä. Finaalissa vastakkain olevista Perkkiö veisi mestaruuden ja Vaasan Urheiluautoilijoiden Kim Björklund ottaisi SM-hopeaa. Top8-vaiheessa Björklundille hävinnyt, Kokkolan Urheiluautoilijoiden Matias Lindell kuittaisi SM-pronssia.
Osakilpailun kärkisijojen taistossa Perkkiö kukisti finaalissa Björklundin, ja ennen heitä Keski-Korpi otti pronssifinaalissa kolmospaikan Petteri Joki-Hollantia vastaan. Kannuksen Moottorikerhon Joki-Hollanti oli Kymiringillä mukana villillä kortilla, sillä vain kaksi viikkoa aiemmin hän voitti Pro2-luokan SM-hopeaa. Joki-Hollanti pudotti Autereen jatkosta Top32-vaiheessa.
– Tavoitteeni oli tänä vuonna jatkaa siitä, mihin viime kaudella jäin. Saada oikeasti hyvää ajoa. On tullut aika hyvää ajoa ja välillä huonompaa. Olen tyytyväinen. Homma on ‘skulannut’ ja tiimi on toiminut, viime vuonna FDS-sarjassa (Finnish Drift Series) seitsemänneksi sijoittunut Perkkiö arvioi finaalin jälkeen.
Pro-luokan SM-sarjan lopullisen kärkiviisikon muodostivat siis järjestyksessä Perkkiö, Björkund, Lindell, Autere ja Keski-Korpi.
Kellolaisen Paulus Perkkiön matka driftingin parissa ei ole kestänyt vielä pitkään. Mies aloitti kilpailemisen vasta kaksi vuotta sitten. Moottorilla varustetut menopelit ovat kuitenkin olleet osa hänen elämäänsä jo pitkään.
– Aina on ollut jotain crossipyöriä ja muita päriseviä vehkeitä. Motocrossissa ajoin nuorempana myös muutaman kilpailunkin, mutta se ei lopulta ottanut tuulta alleen, hän kertoi Rantapohjassa elokuussa.
Perkkiön kiinnostus driftingiin lähti harrasteautojen kautta. Hänellä on ollut viritettyjä autoja, joilla hän kävi ratapäivillä ajamassa. Radalla muiden ajaessa poikittain Perkkiö alkoi itsekin kokeilla ajaa luisussa ja innostus lähti siitä hiljalleen.
Syyt driftingin aloittamiseen muiden autourheilulajien yli ovat selkeät. Perkkiö kertoo, että driftingissä ei ole autojen rakentamisen suhteen varsinaisesti rajoituksia.
– Ja onhan se niin näyttävää ja sillä tavalla on mukava myös ajaa. Pito on niin raju ja saa ajaa tehokkaalla autolla niin se siinä viehättää eniten, hän totesi.
Suurien hevosvoimien lisäksi hyvä drifting auto on Perkkiön mukaan myös mahdollisimman kevyt ja siinä tulee olla mahdollisimman paljon pitoa. Ennen kaikkea auton tulisi olla luotettava. Perkkiön ajokki on BMW E36, jossa on peräti 970 hevosvoimaa.
Lähteet: Drift SM Koneita.com Pro ‑tiedotus ja Rantapohja 7.8.2025.