Pau­lus Perk­kiö drif­tin­gin Pro-luo­kan Suo­men mes­ta­rik­si Kymiringillä

Paulus Perkkiö aloitti drifting-kilpailemisen vasta parisen vuottta sitten. Kuva: Joni NalliPaulus Perkkiö aloitti drifting-kilpailemisen vasta parisen vuottta sitten. Kuva: Joni Nalli

Kel­lo­lai­nen Pau­lus Perk­kiö ylsi vii­me vii­kon­lop­pu­na drif­tin­gin SM-sar­jan voit­toon. Riku Aute­re joh­ti autour­hei­lun drif­tin­gin SM-sar­jaa ennen per­jan­tai­na ja lau­an­tai­na Iitin Kymi­rin­gil­lä ajet­tua pää­tös­osa­kil­pai­lua. Koi­tok­sen päät­teek­si Aute­re löy­tyi sar­jan nelos­pai­kal­ta, kun Pau­lus Perk­kiö oli nous­sut Suo­men mes­ta­rik­si, Kim Björklund SM-hopeal­le ja Matias Lin­dell SM-pronssille.

Vii­den osa­kil­pai­lun mit­tai­nen Drift SM Koneita.com Pro ‑sar­ja päät­tyi Kou­vo­lan naa­pu­ris­sa, Iitin Kymi­rin­gin moot­to­ri­ra­dal­la. Per­jan­tai­na ajet­tiin lajit­te­lut ja lau­an­tai­na lajit­te­lui­den 32 par­haan kul­jet­ta­jan paria­jo­kaa­vion mer­keis­sä var­si­nai­nen osa­kil­pai­lu, jois­ta kum­mas­ta­kin oli jaos­sa SM-pisteitä.

SM-mita­lien kans­sa koet­tiin lopul­li­set rat­kai­se­vat het­ket lau­an­tain kaa­vion Top4-vai­hees­sa sar­jan kak­kos­pai­kal­la Kymi­rin­gil­le saa­pu­neen Pau­lus Perk­kiön ja sar­ja­vi­to­sen Mika Kes­ki-Kor­ven väli­ses­sä väännössä. 

Suo­men Drif­tin­giin Perk­kiö läh­ti ensim­mäi­seen vetoon joh­ta­va­na auto­na, mut­ta Yli­vies­kan Urhei­luau­toi­li­joi­den Kes­ki-Kor­ven suo­ri­tus seu­raa­va­na auto­na meni pilal­le vasem­man taka­ren­kaan läh­det­tyä van­teel­ta. Kes­ki-Kor­pi käyt­ti sään­tö­jen sal­li­man vii­den minuu­tin huol­toa­jan ennen kak­kos­ve­toa, mut­ta se ei aut­ta­nut. Sään­nöt eivät mah­dol­lis­ta ren­kaan vaih­toa veto­jen välis­sä, eikä Kes­ki-Kor­ven pilt­tuus­sa saa­tu ilmaa pysy­mään van­teel­ta pudon­nees­sa ren­kaas­sa, joten hän ei pääs­syt kak­kos­ve­toon ja pää­tyi paik­kaan prons­si­fi­naa­lis­sa. Perk­kiö ajoi yksin toi­sen Top4-veton­sa ja suun­ta­si sii­tä osa­kil­pai­lun finaaliin.

Näin ollen oli­vat sar­jan mita­lis­tit epä­vi­ral­li­ses­ti sel­vil­lä jo ennen pää­tös­läh­tö­jä. Finaa­lis­sa vas­tak­kain ole­vis­ta Perk­kiö vei­si mes­ta­ruu­den ja Vaa­san Urhei­luau­toi­li­joi­den Kim Björklund ottai­si SM-hope­aa. Top8-vai­hees­sa Björklun­dil­le hävin­nyt, Kok­ko­lan Urhei­luau­toi­li­joi­den Matias Lin­dell kuit­tai­si SM-pronssia.

Osa­kil­pai­lun kär­ki­si­jo­jen tais­tos­sa Perk­kiö kukis­ti finaa­lis­sa Björklun­din, ja ennen hei­tä Kes­ki-Kor­pi otti prons­si­fi­naa­lis­sa kol­mos­pai­kan Pet­te­ri Joki-Hol­lan­tia vas­taan. Kan­nuk­sen Moot­to­ri­ker­hon Joki-Hol­lan­ti oli Kymi­rin­gil­lä muka­na vil­lil­lä kor­til­la, sil­lä vain kak­si viik­koa aiem­min hän voit­ti Pro2-luo­kan SM-hope­aa. Joki-Hol­lan­ti pudot­ti Aute­reen jat­kos­ta Top32-vaiheessa.

– Tavoit­tee­ni oli tänä vuon­na jat­kaa sii­tä, mihin vii­me kau­del­la jäin. Saa­da oikeas­ti hyvää ajoa. On tul­lut aika hyvää ajoa ja välil­lä huo­nom­paa. Olen tyy­ty­väi­nen. Hom­ma on ‘sku­lan­nut’ ja tii­mi on toi­mi­nut, vii­me vuon­na FDS-sar­jas­sa (Fin­nish Drift Series) seit­se­män­nek­si sijoit­tu­nut Perk­kiö arvioi finaa­lin jälkeen.

Pro-luo­kan SM-sar­jan lopul­li­sen kär­ki­vii­si­kon muo­dos­ti­vat siis jär­jes­tyk­ses­sä Perk­kiö, Björ­kund, Lin­dell, Aute­re ja Keski-Korpi.

Kel­lo­lai­sen Pau­lus Perk­kiön mat­ka drif­tin­gin paris­sa ei ole kes­tä­nyt vie­lä pit­kään. Mies aloit­ti kil­pai­le­mi­sen vas­ta kak­si vuot­ta sit­ten. Moot­to­ril­la varus­te­tut meno­pe­lit ovat kui­ten­kin olleet osa hänen elä­mään­sä jo pitkään.

– Aina on ollut jotain cros­si­pyö­riä ja mui­ta päri­se­viä veh­kei­tä. Motoc­ros­sis­sa ajoin nuo­rem­pa­na myös muu­ta­man kil­pai­lun­kin, mut­ta se ei lopul­ta otta­nut tuul­ta alleen, hän ker­toi Ran­ta­poh­jas­sa elokuussa.

Perk­kiön kiin­nos­tus drif­tin­giin läh­ti har­ras­teau­to­jen kaut­ta. Hänel­lä on ollut viri­tet­ty­jä auto­ja, joil­la hän kävi rata­päi­vil­lä aja­mas­sa. Radal­la mui­den ajaes­sa poi­kit­tain Perk­kiö alkoi itse­kin kokeil­la ajaa lui­sus­sa ja innos­tus läh­ti sii­tä hiljalleen.

Syyt drif­tin­gin aloit­ta­mi­seen mui­den autour­hei­lu­la­jien yli ovat sel­keät. Perk­kiö ker­too, että drif­tin­gis­sä ei ole auto­jen raken­ta­mi­sen suh­teen var­si­nai­ses­ti rajoituksia.

– Ja onhan se niin näyt­tä­vää ja sil­lä taval­la on muka­va myös ajaa. Pito on niin raju ja saa ajaa tehok­kaal­la autol­la niin se sii­nä vie­hät­tää eni­ten, hän totesi.

Suu­rien hevos­voi­mien lisäk­si hyvä drif­ting auto on Perk­kiön mukaan myös mah­dol­li­sim­man kevyt ja sii­nä tulee olla mah­dol­li­sim­man pal­jon pitoa. Ennen kaik­kea auton tuli­si olla luo­tet­ta­va. Perk­kiön ajok­ki on BMW E36, jos­sa on perä­ti 970 hevosvoimaa.

Läh­teet: Drift SM Koneita.com Pro ‑tie­do­tus ja Ran­ta­poh­ja 7.8.2025.