Iin Energia on viime päivinä saanut asiakkailtaan yhteydenottoja, jossa kerrotaan valtakunnallisen sähköyhtiön esittävän myyntipuheluissaan virheellisiä väitteitä.
– Puheluissa on väitetty, että Iin Energia olisi nostanut tai olisi nostamassa sähkön hintaa datakeskuksen vuoksi. Lisäksi on kerrottu, että olisimme itse kehottaneet asiakkaitamme kilpailuttamaan sähkösopimuksia muilla yhtiöillä, kertoo Iin Energian toimitusjohtaja Joni Jääskeläinen.
Väitteet eivät pidä Jääskeläisen mukaan paikkaansa.
– Emme ole tehneet emmekä suunnittele hinnankorotuksia datakeskushankkeen vuoksi. Emme myöskään ole kehottaneet asiakkaita kilpailuttamaan sopimuksia muilla yhtiöillä. Olemme kertoneen ja aiomme jatkossakin kertoa mahdollisista muutoksista aina avoimesti ja hyvissä ajoin.
Jääskeläinen toteaa, ettei tavallisten ihmisten tarvitse olla perillä sähkönmyyntimarkkinoista, joten myyjillä pitäisi olla erityinen vastuu pysyä totuudessa. Kyseiseen yhtiöön on oltu Iin Energiasta yhteydessä ja pyydetty heitä korjaamaan myyntinsä sisältöä.
– Valitettavasti tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun joudumme puuttumaan heidän myyntinsä harhaanjohtaviin toimintatapoihin, Jääskeläinen sanoo.
Iin Energiassa uskotaan, että paikallisella ja sitkeällä energiayhtiöllä on edelleen tärkeä rooli suomalaisessa energiakentässä.
– Kilpailemme samoilla markkinoilla suurten valtakunnallisten yhtiöiden kanssa. Pidämme tervettä kilpailua hyvänä asiana, mutta kilpailun on oltava reilua. Reilu kilpailu pitää hinnat kurissa ja kannustaa jokaista yhtiötä tekemään parhaansa asiakkaidensa eteen.
Jääskeläinen sanoo, että avoimuus, rehellisyys ja asiakkaiden kunnioittaminen ovat Iin Energialle periaatteita, joista se ei tingi.
– Emme koskaan tule tavoittelemaan asiakkaita virheellisillä väitteillä tai esiintymällä toisen yhtiön edustajana.


