Kui­va­joen sil­ta otet­tu käyt­töön puo­li vuot­ta etua­jas­sa, työ­maa­lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt ja nopeus­ra­joi­tuk­set edel­leen voimassa

Kuivajoen uusi silta saatiin käyttöön etuajassa. Kuva: Teppo Juola/Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskusKuivajoen uusi silta saatiin käyttöön etuajassa. Kuva: Teppo Juola/Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Uusi Kui­va­joen sil­ta val­ta­tiel­lä 4 on otet­tu jo käyt­töön, puo­li vuot­ta ennen alku­pe­räis­tä aika­tau­lua. Uusi sil­ta paran­taa lii­ken­teen suju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta yhdel­lä Suo­men tär­keim­mis­tä poh­jois-ete­lä­suun­tai­sis­ta väy­lis­tä, ker­too Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kus. Sil­lal­le on raken­net­tu myös jalan­kul­ku- ja pyö­rä­väy­lä, joka on nyt käytettävissä.

– Olem­me tyy­ty­väi­siä, että sil­ta saa­tiin käyt­töön etua­jas­sa. Aikai­nen val­mis­tu­mi­nen joh­tuu lau­has­ta tal­ves­ta, jol­loin työt voi­tiin aloit­taa hyvis­sä ajoin kevääl­lä, hyvis­tä sil­ta­suun­ni­tel­mis­ta ja ura­koit­si­jan ahke­ras­ta työs­tä. Tämä paran­taa lii­ken­teen suju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta mer­kit­tä­väs­ti, ja jalan­kul­ku- ja pyö­rä­väy­lä tuo lisä­ar­voa alu­een asuk­kail­le, tote­aa pro­jek­ti­pääl­lik­kö Vil­le Kos­ken­kor­va Lapin ELY-keskuksesta.

Uusi sil­ta on edel­tä­jään­sä sel­väs­ti pidem­pi ja leveäm­pi, mikä lisää kapa­si­teet­tia ja mah­dol­lis­taa tule­vai­suu­des­sa neli­kais­tai­sen tien toteut­ta­mi­sen. Jalan­kul­ku- ja pyö­räi­ly­väy­lä paran­taa kevyen lii­ken­teen olo­suh­tei­ta. Hank­keen koko­nais­kus­tan­nuk­set ovat noin 3,5 mil­joo­naa euroa. Van­ha sil­ta oli käyt­töi­kän­sä päässä.

Val­ta­tie 4 on osa Euroo­pan TEN-T-ydin­verk­koa, joten sil­lan kan­ta­vuus ja mitoi­tus piti päi­vit­tää vas­taa­maan kas­va­via lii­ken­ne­mää­riä ja ras­kaan lii­ken­teen vaatimuksia.

Työt sil­ta­pai­kal­la jat­ku­vat vie­lä jou­lu­kuun ajan sekä kevääl­lä lumien sulet­tua. Jou­lu­kuun aika­na pure­taan kier­to­tie­sil­ta. Kevääl­lä pure­taan kier­to­tien pen­kat, teh­dään kai­de­töi­tä, nur­me­tuk­sia ja sil­taym­pä­ris­tön viimeistelytöitä.

Työ­maan koh­dal­la on edel­leen voi­mas­sa työ­maa­lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt ja alen­ne­tut nopeus­ra­joi­tuk­set työn olles­sa käynnissä.