Toi­mit­ta­jal­ta: Pureu­du­taan­pa paikallisiin

Kävin tut­ki­mas­sa verk­ko-osoit­tees­sa www.paikallislehdet.fi sitä, kuin­ka moni pai­kal­lis­leh­ti on muka­na tänä vuon­na Uutis­me­dian lii­ton jär­jes­tä­mäs­sä Pureu­du pai­kal­li­siin ‑kam­pan­jas­sa. Lis­tal­ta löy­tyi eilen 75 lehteä.

Idea­na kam­pan­jas­sa on tuo­da esiin pai­kal­lis­leh­tiä ja nii­den jour­na­lis­mia eri puo­lil­la Suo­mea. Kam­pan­jan kes­to on 8.–14.9. Kam­pan­jaan ilmoit­tau­tu­neet leh­det tar­joa­vat sen aika­na ver­kos­sa vapaan pää­syn aina­kin osaan sisäl­löis­tään. Ensi maa­nan­tais­ta läh­tien pää­see siis kat­so­maan, mis­tä asiois­ta ker­ro­taan vaik­ka­pa Var­si­nais-Suo­mes­sa tai esi­mer­kik­si Kes­ki-Suo­mes­sa aivan pai­kal­lis­ta­sol­la. Myös Ran­ta­poh­ja on muka­na kampanjassa.

Pai­kal­lis­leh­tiä on Suo­mes­sa yhä pit­käl­ti tois­ta­sa­taa. Voi sanoa, että ne ovat sit­keä­hen­ki­siä, sil­lä toi­min­ta­mah­dol­li­suu­det ovat vii­me aikoi­na käy­neet yhä vai­keam­mik­si. Monien kulu­jen nousu ja levik­kien las­ku kurit­ta­vat pai­kal­lis­leh­tiä­kin. Eri­tyi­ses­ti Pos­tin hin­nan­ko­ro­tuk­set ja jake­lun hei­ken­ty­mi­nen vai­keut­ta­vat pai­kal­lis­ten leh­tien toi­min­taa, mut­ta myös pai­na­tuk­sen kulut ovat nous­seet. Pai­kal­lis­leh­det halu­taan kotei­hin yhä enim­mäk­seen pape­ri­muo­toi­si­na. Monen leh­den digi­siir­ty­mä tapah­tuu­kin hyvin lyhyin hypyin. Ja digi­ke­hit­tä­mi­nen­kin maksaa.

Pai­kal­lis­leh­tien jou­kos­sa on yli sata­kin vuot­ta van­ho­ja jul­kai­su­ja, mut­ta tyy­pil­li­sim­mil­lään ne on perus­tet­tu 1960–1970-luvuilla. Noi­na aikoi­na kun­nal­li­se­lä­mä akti­voi­tui Suo­mes­sa ja se vai­kut­ti myön­tei­ses­ti myös pai­kal­li­siin talous­a­luei­siin. Ran­ta­poh­jan ensim­mäi­nen nume­ro ilmes­tyi syk­syl­lä 1969 ja leh­ti koet­tiin heti tarpeelliseksi.

Monis­sa osis­sa Suo­mea pai­kal­lis­leh­tien omis­tus on siir­ty­nyt esi­mer­kik­si maa­kun­ta­leh­teä kus­tan­ta­val­le yhtiöl­le, mut­ta pal­jon on yhä myös itse­näi­si­nä toi­mi­via leh­tiä. Täl­lai­nen on esi­mer­kik­si Rantapohja.

Pai­kal­lis­leh­tien vah­vuus on sii­nä, että ne tar­joa­vat sisäl­töä, jota ei ole tar­jol­la mis­sään muu­al­la. Sama kos­kee ilmoi­tuk­sia. Pai­kal­lis­leh­tien aiheet ovat mer­ki­tyk­sel­li­siä pai­kal­li­sil­le ihmi­sil­le, mut­ta ne voi­vat olla lii­an pie­niä maa­kun­nal­li­sel­le jul­kai­sul­le, ja val­ta­kun­nan medioi­ta ne eivät kiin­nos­ta lainkaan.