Elämme tiukkaa aikaa, voi päätellä, kun lukee 13.8.2025 klo 15 pidetyn joukkoliikennejaoston kokouspöytäkirjaa. Pöytäkirjasta ilmenee, että kaupungin alijäämiä/taloutta on ryhdytty korjaamaan Onni palveluliikenteen palveluja karsimalla. Osansa saa niin Ylikiiminki kuin Oulunsalokin puhumattakaan Haukiputaan Onkamosta ja Yli-Iistä, joista ei supisteta, vaan lakkautetaan koko linja 1.9.2025 alkaen. Toki olen kuullut perustelut vähäisestä asiakasmääristä, mutta mielestäni toisen asteen opintoihin ja sosiaali- ja terveyspalveluihin pitää olla mahdollisuus kulkea myös julkisella kulkuneuvolla.
Asia ihmetyttää, kun normaali bussiliikenne lakkautettiin aiemmin ja tilalle perustettiin Onni-palvelulinja, joka kuulemma palvelisi paremmin Yli-Iin alueen asukkaita, koska sen pystyi tilaamaan jopa kotiovelta hakemaan. Todellisuudessa bussiliikenne kulki tiheämmin ja palveli siten paremmin yli-iiläisiä kuin Onni- palvelulinja. Onni-palvelulinjahan liikennöi vain aamulla siten, että mm. lukiolaiset pääsivät Kiiminkiin opinahjoonsa ja illalla takaisin kotiin eli meno aamulla ja paluu illansuussa takaisin.
Liekö hyvää hallintotapaa se, miten asiasta on tiedotettu. Lukiolaiset saivat tiedon noin kaksi viikkoa aiemmin omasta koulustaan, että heidän kulkemisensa Onni-palvelulinjalla loppuu 1.9.2025. Mitään ennakkotietoa ei aiemmin ole edes keskusteluissa ollut, että lukiolaiset olisivat voineet harkita kenties muuta opinahjoa.
Keskusteltuani asiasta viranhaltijan kanssa sain ohjeen, että voivat kulkea Iin kautta Haukiputaalle ja sieltä Kiiminkiin, joka ei ole edes mahdollista nykyisillä linjoilla. Ohje oli myös, että voivat hakeutua Iin lukioon tai Haukiputaalle. Uskomatonta ohjeistusta!
Valitettavasti viidensadan henkilön allekirjoittama adressikaan ei saanut valtuustoryhmien puheenjohtajiakaan puuttumaan asiaan, ja näin Yli-Iistä ei kulje minkäänlaista julkista liikennettä Kiiminkiin.
Säästöt ovat saamani tiedon mukaa Yli-Iin linjan osalta 22 000 €. En tiedä onko unohtunut viranhaltijoilla ja päätöksentekijöillä, että Yli-Iissä asuvatkin maksavat ansiotulo- ja kiinteistöveroja siinä kuin muutkin kaupunkilaiset ja osallistuvat siten yhteisvastuullisesti myös joukkoliikenteen tukemiseen n. 24 milj. eurolla.
Pohdin tässäkin asioiden oikeudenmukaisuutta ja mittasuhteita.
Yli-Iissä sijaitseva voimalaitokset tuottavat n. 2,5 milj. € kiinteistöveroa sekä maapohjasta n. 4,5 milj.€.
Lisäksi Yli-Iihin on suunnitteilla seudullisesti merkittäviä tuulivoimapuistoja useita, jotka ovat maakuntakaavaan hyväksytty. Toki kaava taitaa olla valituksen kohteena. Mielestäni seudullisesti merkittävät hankkeet ovat kannatettavia. Tarvitsemme puhdasta energiaa.
Haasteellista on lukuisien alle yhdeksän tuulimyllyn puistojen hankkeet, joita näyttäisi olevan kehitteillä sinne ja tänne, siis lukuisia! Mielestäni, näiden pienten hankkeiden toteutuksessa tulee kuulla alueen asukkaita ja jos hanketta vastustaa alueen enemmistö, ei hanketta tule toteuttaa kuten nyt yhdyskuntalautakunnan päätöksellä pöydätyt IsoRytisuo, Kotaselkä ja Järvenpäänkangas.
Jos Yli-Iin alueelle toteutuisivat kaikki tuulivoimahankkeet, jota toki en toivo, koska vastustus Yli-Iissä on suuri, niin toteutuessaan tuulivoimalat toisivat kaupungin kassaan kiinteistöveroja Yli-Iin alueelta arviolta 2,5–3 milj.€.
Mieleen väistämättä tulee, että Yli-Iin suuralue nähdään Oulun kaupungin energiareservaattina, josta halutaan pumpata ainoastaan tuloja ja tehdä ihmisten asuminen alueella hankalaksi. Tässäkö on tulos paljon puhutuista ”Oulun laajoista hartioista”?
Puhupa sitten positiivisesti Oulun kaupungista kuten valtuustokoulutuksissa on toivottu!
Risto Päkkilä, Oulun kaupunginvaltuutettu, Keskusta