Las­ten fyy­si­nen kun­to kehit­ty­nyt myönteisesti

Syk­syn 2025 val­ta­kun­nal­li­ses­sa Move!-tiedonkeruussa rapor­toi­tiin yli 111 000 5.- ja 8.-luokkalaisen mit­taus­tu­lok­set. Mit­taus­ten perus­teel­la las­ten ja nuor­ten fyy­si­sen toi­min­ta­ky­vyn myön­tei­nen kehi­tys on jat­ku­nut, eri­tyi­ses­ti 5.-luokkalaisilla.

Edel­leen kui­ten­kin 37 pro­sen­til­la 5.- ja 8.-luokan oppi­lais­ta fyy­si­nen toi­min­ta­ky­ky on mah­dol­li­ses­ti ter­veyt­tä ja hyvin­voin­tia kulut­ta­val­la tai hait­taa­val­la tasol­la (35 %:lla 5.-luokkalaisista, 40 %:lla 8.-luokkalaisista). Vie­lä kol­me vuot­ta sit­ten vas­taa­va kes­kiar­vo oli noin 40 prosenttia.

Varus­mies­ten kun­to­tes­teis­sä 2025 rapor­toi­tiin noin 20 000 pal­ve­luk­sen­sa aloit­ta­neen tulok­set. Vuon­na 2020 käyn­nis­ty­nyt varus­mies­ten kes­tä­vyys­kun­non nousu on jatkunut.

Vuon­na 2025 varus­mies­ten 12 minuu­tin juok­su­tes­tin kes­kiar­vo oli 2 414 met­riä. Edel­li­sen ker­ran yhtä hyvä tulos­kes­kiar­vo saa­vu­tet­tiin kym­me­nen vuot­ta sitten.

Alle 2 200 met­riä juos­sei­den osuus on pie­nen­ty­nyt 5 pro­sent­tiyk­sik­köä vuo­des­ta 2019. Samaan aikaan vähin­tään 3 000 met­riä juos­sei­den osuus on kas­va­nut yhdel­lä pro­sen­til­la ja 2 600–3 000 met­riä juos­sei­den osuus on kas­va­nut 5 pro­sent­tia. Lihas­kun­nos­sa ei ole tapah­tu­nut mer­kit­tä­vää muu­tos­ta edel­li­seen vuo­teen verrattuna.

Las­ten ja nuor­ten fyy­si­ses­sä toi­min­ta­ky­vys­sä on Move!-mittausten perus­teel­la edel­leen mer­kit­tä­viä alu­eel­li­sia ero­ja, jot­ka koros­tu­vat eri­tyi­ses­ti pojilla.

Maa­seu­tu­mai­sis­sa kun­nis­sa noin 42 pro­sen­til­la 5.-luokkalaisista ja 46 pro­sen­til­la 8.-luokkalaisista oppi­lais­ta fyy­si­nen toi­min­ta­ky­ky on mah­dol­li­ses­ti ter­veyt­tä ja hyvin­voin­tia kulut­ta­val­la tai hait­taa­val­la tasol­la. Kau­pun­ki­mai­sis­sa kun­nis­sa vas­taa­vat osuu­det oli­vat 33 pro­sent­tia ja 38 pro­sent­tia. Erot maa­seu­dun ja kau­pun­kien välil­lä ovat pysy­neet saman­suun­tai­si­na koko noin kym­men­vuo­ti­sen Move!-mittaushistorian ajan.

Myös hyvin­voin­tia­luei­den välil­lä näkyy sel­kei­tä ero­ja las­ten ja nuor­ten toi­min­ta­ky­vys­sä. Oppi­lai­den osuus, joi­den fyy­si­nen toi­min­ta­ky­ky on mah­dol­li­ses­ti ter­veyt­tä ja hyvin­voin­tia kulut­ta­val­la tai hait­taa­val­la tasol­la, vaih­te­lee hyvin­voin­tia­lueit­tain 33–43 pro­sen­tin välil­lä. Pie­nim­piä osuu­det ovat Hel­sin­gin kau­pun­gis­sa (33 %) sekä Poh­jois-Poh­jan­maan (33,9 %) ja Itä- ja Län­si-Uuden­maan hyvin­voin­tia­lueil­la (32,6 ja 33,3 %). Suu­rim­mat osuu­det ovat Lapin (42,7 %), Kai­nuun (43,2 %) ja Sata­kun­nan hyvin­voin­tia­lueil­la (42,6 %).

Hyvin­voin­tia­lueil­la fyy­si­sen toi­min­ta­ky­vyn myön­tei­nen kehi­tys on jat­ku­nut. Val­tao­sal­la alueis­ta nii­den oppi­lai­den osuus, joi­den fyy­si­nen toi­min­ta­ky­ky on mah­dol­li­ses­ti ter­veyt­tä ja hyvin­voin­tia kulut­ta­val­la tai hait­taa­val­la tasol­la, on pie­nen­ty­nyt edel­lis­vuo­teen verrattuna.

Las­ten ja nuor­ten liik­ku­mi­sen vähen­ty­mi­nen on tun­nis­tet­tu yhteis­kun­nal­li­nen haas­te. Asi­aan hae­taan rat­kai­su­ja niin val­ta­kun­nal­li­sel­la kuin pai­kal­li­sel­la tasol­la, ker­ro­taan Val­tion lii­kun­ta­neu­vos­ton tiedotteessa.

– Hal­li­tuk­sen Suo­mi liik­keel­le ‑ohjel­man Liik­ku­va kou­lu ja Move!-avustuksilla tue­taan kulu­val­la luku­kau­del­la 134 kun­nan perus­kou­luis­sa liik­ku­mi­sen edis­tä­mis­työ­tä. Lisäk­si syk­syl­lä 2026 astuu voi­maan perus­o­pe­tus­lain muu­tos, joka edel­lyt­tää lii­kun­nal­li­sen elä­män­ta­van edis­tä­mis­tä kai­kis­sa kou­luis­sa, ker­too liikunta‑, urhei­lu- ja nuo­ri­so­mi­nis­te­ri Mika Pou­ta­la (kd.).

Yksi Suo­mi liik­keel­le ‑ohjel­mas­ta val­tio­na­vus­tus­ta saa­va kun­ta on Kon­ne­ve­si, jos­sa Lapun­mäen kou­lul­la panos­te­taan vah­vas­ti oppi­lai­den liikkumiseen.

Kon­ne­ve­del­lä Liik­ku­va kou­lu ‑toi­min­nas­ta on kir­jauk­set pai­kal­li­sis­sa opetus‑, opis­ke­lu­huol­to- ja luku­vuo­si­suun­ni­tel­mis­sa. Lapun­mäen kou­lul­la on kai­kil­le esi- ja perus­o­pe­tuk­sen oppi­lail­le päi­vit­täi­set pit­kät lii­kun­ta­vä­li­tun­nit. Oppi­laat jär­jes­tä­vät ver­tai­soh­jaa­ji­na lii­kun­taa väli­tun­neil­la. Kou­lul­la yllä­pi­de­tään ja uudis­te­taan liik­ku­mi­sen väli­neis­töä, kuten väli­tun­ti­lii­kun­ta­vä­li­nei­tä. Oppi­tun­neil­le on lisät­ty toi­min­nal­li­suut­ta kou­lut­ta­mal­la opet­ta­jia toi­min­nal­li­sis­ta mene­tel­mis­tä ja nii­den hyödyistä. 

Kou­lul­le on pal­kat­tu myös lii­kun­ta­neu­vo­ja kah­dek­si päi­väk­si vii­kos­sa kou­lu­lii­kut­ta­ja-nimik­keel­lä. Liik­ku­va kou­lu ‑toi­min­nan innoit­ta­ma­na yksi luo­kan­opet­ta­jis­ta alkoi pitä­mään päi­vit­täi­siä lyhyi­tä liik­ku­vuus­jump­pia, joi­den seu­rauk­se­na Move!-mittauksissa liik­ku­vuuso­suuk­sien onnis­tu­mis­pro­sent­ti nousi sataan.