YK:n kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta. Uutismedian liitto järjestää teemapäivän ympärillä kampanjan, jossa kannustetaan nuoria lukemaan lisää – erityisesti uutisia ja muita journalistisia sisältöjä.
Nuorten lukemisen vähyydestä puhutaan paljon. Lukutaitopäivän kampanjassa keskitytään huolipuheen sijasta siihen, mitä kaikkea nuoret somearjessaan jo lukevat – ehkä huomaamattaan.
Kampanjassa tehdään usein puhelimalla tapahtuvaa lukemista eri tavoin näkyväksi ja nostamme esiin sitä, miten lyhyidenkin tekstien säännöllinen lukeminen vahvistaa lukutaitoa.
Lukutaitopäivänä käynnistyy uusi kouluille suunnattu lukuhaaste Uutisjahti. Se innostaa lukemaan uutisia ja auttaa samalla löytämään oman, ehkä vähän kadoksissa olleen lukukipinän. Uutismedian liiton järjestämä jahti on suunnattu kaikenikäisille lapsille ja nuorille eskarista toisen asteen loppuun saakka.
Uutisjahti koostuu viidestä erilaisesta haasteesta, jotka on suunniteltu siten, että ne sopivat sekä paljon lukeville että niille, joiden lukuinto on kateissa.
Yksi haasteista on se, että luokka pureutuu paikallisuutisiin sekä oman kotiseudun puheenaiheisiin. Tätä haastetta tehdessä, voi olla yhteydessä Rantapohjan toimitukseen osoitteeseen teea.tunturi@rantapohja.fi, jotta luokka saa paikallislehden luettavakseen.
Uutismedian liitto palkitsee Uutisjahdin päätteeksi viisi luokkaa, jotka ovat erityisen ansiokkaasti osallistuneet jahtiin. Palkinnoksi kukin luokka saa 500 euron yhteisen stipendin. Palkitsemisessa painotetaan paitsi luettujen juttujen määrää myös lukemisessa tapahtunutta muutosta, toisten innostamista ja koko luokan osallistumista.
Lasten ja nuorten lukutaito heikkenee jatkuvasti, ja samalla ero heikkojen ja vahvojen lukijoiden välillä kasvaa. Uutiset ja muut journalistisen sisällöt voivat olla yksi ratkaisu tähän polarisoituvan lukutaidon ongelmaan. Uutisista olisikin tarpeen puhua aiempaa enemmän nimenomaan lukutaidon näkökulmasta.
– Lannistavien kokemusten sijasta heikot lukijat tarvitsevat lisää luku-uskoa: onnistumisen ja innostumisen kokemuksia ja vahvistuvaa uskoa omiin kykyihin. Ja tässä uutiset voivat olla aivan keskeisessä asemassa, mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen Uutismedian liitosta sanoo.
Uutisten lukuhetkiä tarvitaan myös koulun arkeen. Uutisten jakamista, lukuvinkkauksia ja niiden teemoista keskustelua olisi tarpeen rakentaa yhä vahvemmin osaksi koulupäivää. Tähän Uutisjahti antaa konkreettisia vinkkejä ja apuja.
Uutisjahti alkaa lukutaitopäivänä 8.9. ja jatkuu koko syyslukukauden ajan. Sen voittajat julkistetaan Uutisten viikolla helmikuun alussa. Opettajien ilmoittautuminen on avoinna.
Lisätietoa löytyy osoitteesta: www.uutismediakasvatus.fi/uutisjahti/