Kou­lu­jen Uutis­jah­ti käyn­nis­tyy pian!

Lukutaitopäivänä nostetaan esiin sitä, että säännöllinen lukeminen, vaikka lyhytkin, vahvistaa lukutaitoa.Lukutaitopäivänä nostetaan esiin sitä, että säännöllinen lukeminen, vaikka lyhytkin, vahvistaa lukutaitoa.

YK:n kan­sain­vä­lis­tä luku­tai­to­päi­vää vie­te­tään 8. syys­kuu­ta. Uutis­me­dian liit­to jär­jes­tää tee­ma­päi­vän ympä­ril­lä kam­pan­jan, jos­sa kan­nus­te­taan nuo­ria luke­maan lisää – eri­tyi­ses­ti uuti­sia ja mui­ta jour­na­lis­ti­sia sisältöjä.

Nuor­ten luke­mi­sen vähyy­des­tä puhu­taan pal­jon. Luku­tai­to­päi­vän kam­pan­jas­sa kes­ki­ty­tään huo­li­pu­heen sijas­ta sii­hen, mitä kaik­kea nuo­ret somear­jes­saan jo luke­vat – ehkä huomaamattaan.

Kam­pan­jas­sa teh­dään usein puhe­li­mal­la tapah­tu­vaa luke­mis­ta eri tavoin näky­väk­si ja nos­tam­me esiin sitä, miten lyhyi­den­kin teks­tien sään­nöl­li­nen luke­mi­nen vah­vis­taa lukutaitoa.

Luku­tai­to­päi­vä­nä käyn­nis­tyy uusi kou­luil­le suun­nat­tu luku­haas­te Uutis­jah­ti. Se innos­taa luke­maan uuti­sia ja aut­taa samal­la löy­tä­mään oman, ehkä vähän kadok­sis­sa olleen luku­ki­pi­nän. Uutis­me­dian lii­ton jär­jes­tä­mä jah­ti on suun­nat­tu kai­ke­ni­käi­sil­le lap­sil­le ja nuo­ril­le eska­ris­ta toi­sen asteen lop­puun saakka. 

Uutis­jah­ti koos­tuu vii­des­tä eri­lai­ses­ta haas­tees­ta, jot­ka on suun­ni­tel­tu siten, että ne sopi­vat sekä pal­jon luke­vil­le että niil­le, joi­den lukuin­to on kateissa. 

Yksi haas­teis­ta on se, että luok­ka pureu­tuu pai­kal­li­suu­ti­siin sekä oman koti­seu­dun puhee­nai­hei­siin. Tätä haas­tet­ta teh­des­sä, voi olla yhtey­des­sä Ran­ta­poh­jan toi­mi­tuk­seen osoit­tee­seen teea.tunturi@rantapohja.fi, jot­ta luok­ka saa pai­kal­lis­leh­den luettavakseen. 

Uutis­me­dian liit­to pal­kit­see Uutis­jah­din päät­teek­si vii­si luok­kaa, jot­ka ovat eri­tyi­sen ansiok­kaas­ti osal­lis­tu­neet jah­tiin. Pal­kin­nok­si kukin luok­ka saa 500 euron yhtei­sen sti­pen­din. Pal­kit­se­mi­ses­sa pai­no­te­taan pait­si luet­tu­jen jut­tu­jen mää­rää myös luke­mi­ses­sa tapah­tu­nut­ta muu­tos­ta, tois­ten innos­ta­mis­ta ja koko luo­kan osallistumista.

Las­ten ja nuor­ten luku­tai­to heik­ke­nee jat­ku­vas­ti, ja samal­la ero heik­ko­jen ja vah­vo­jen luki­joi­den välil­lä kas­vaa. Uuti­set ja muut jour­na­lis­ti­sen sisäl­löt voi­vat olla yksi rat­kai­su tähän pola­ri­soi­tu­van luku­tai­don ongel­maan. Uuti­sis­ta oli­si­kin tar­peen puhua aiem­paa enem­män nime­no­maan luku­tai­don näkökulmasta. 

– Lan­nis­ta­vien koke­mus­ten sijas­ta hei­kot luki­jat tar­vit­se­vat lisää luku-uskoa: onnis­tu­mi­sen ja innos­tu­mi­sen koke­muk­sia ja vah­vis­tu­vaa uskoa omiin kykyi­hin. Ja täs­sä uuti­set voi­vat olla aivan kes­kei­ses­sä ase­mas­sa, media­kas­va­tus­asian­tun­ti­ja Han­na Romp­pai­nen Uutis­me­dian lii­tos­ta sanoo.

Uutis­ten luku­het­kiä tar­vi­taan myös kou­lun arkeen. Uutis­ten jaka­mis­ta, luku­vink­kauk­sia ja nii­den tee­mois­ta kes­kus­te­lua oli­si tar­peen raken­taa yhä vah­vem­min osak­si kou­lu­päi­vää. Tähän Uutis­jah­ti antaa kon­kreet­ti­sia vink­ke­jä ja apuja.

Uutis­jah­ti alkaa luku­tai­to­päi­vä­nä 8.9. ja jat­kuu koko syys­lu­ku­kau­den ajan. Sen voit­ta­jat jul­kis­te­taan Uutis­ten vii­kol­la hel­mi­kuun alus­sa. Opet­ta­jien ilmoit­tau­tu­mi­nen on avoinna.

Lisä­tie­toa löy­tyy osoit­tees­ta: www.uutismediakasvatus.fi/uutisjahti/