Mat­ti ja Tuo­mo Moi­la­nen teki­vät talon käyt­tö- ja huol­to­kir­jas­ta sovelluksen

Matti Moilanen aloitti talon sähköisen huoltokirjan suunnittelun jo vuonna 2023 ja toteutti sovelluksen PehuTecin kanssa tänä vuonna. Kuva: Maaria TuiskuMatti Moilanen aloitti talon sähköisen huoltokirjan suunnittelun jo vuonna 2023 ja toteutti sovelluksen PehuTecin kanssa tänä vuonna. Kuva: Maaria Tuisku

Kii­min­ki­läi­sen raken­nusa­lan yri­tyk­sen Kera­san Oy:n omis­ta­jat Mat­ti ja Tuo­mo Moi­la­nen ovat kehit­tä­neet talo­no­mis­ta­jil­le ja raken­ta­jil­le uuden säh­köi­sen talon käyt­tö- ja huol­to­kir­jan. Hei­dän suun­nit­te­le­man­sa Talosta.com-palvelu hel­pot­taa talon raken­ta­mi­seen ja yllä­pi­toon liit­ty­vien tie­to­jen dokumentointia.

Mat­ti Moi­la­nen ker­too, että Talos­ta-sovel­lus on suun­ni­tel­tu kor­vaa­maan talo­jen pape­ri­set käyt­tö- ja huol­to­kir­jat. Muis­ta mark­ki­noil­la ole­vis­ta säh­köi­sis­tä ver­siois­ta Moi­las­ten sovel­lus poik­ke­aa kat­ta­vuu­del­laan, sil­lä tie­to­jen lisää­mi­sen voi aloit­taa jo raken­ta­mi­sen alussa.

– Halusim­me tar­jo­ta asiak­kail­lem­me kaik­ki tie­dot sii­tä, miten talo on raken­net­tu ja mitä se sisäl­tää. Asiak­kai­ta pal­ve­lee par­hai­ten se, että tie­dot löy­ty­vät yhdes­tä pai­kas­ta, Moi­la­nen kuvai­lee ide­aa sovel­luk­sen taustalla.

Kuu­kausi­mak­sul­li­nen Talos­ta-sovel­lus toi­mii sekä tie­to­ko­neel­la että puhe­li­mel­la. Sovel­lus on val­mis­tu­nut hil­jat­tain ja on jo avat­tu asiakaskäyttöön.

Talon käyt­tö- ja huol­to­kir­jan laa­ti­mi­ses­ta mää­rät­tiin maan­käyt­tö- ja raken­nus­lais­sa vuon­na 2000. Moi­la­sen mukaan käyt­tö- ja huol­to­kir­ja on esi­tet­tä­vä raken­nus­val­von­nal­le talon käyt­töön­ot­to­kat­sel­muk­sen yhtey­des­sä, mut­ta laki ei mää­rää täy­den­tä­mään sitä jälkeenpäin.

– Kun mie­ti­tään talo­jen arvoa, ne ovat elä­män suu­rim­pia han­kin­to­ja. Mik­si nii­tä ei kui­ten­kaan huol­le­ta ja nii­den tie­dois­ta ei pide­tä kir­jaa? Moi­la­nen ihmettelee.

Moi­la­nen käyt­tää ver­tai­lu­koh­tee­na auto­ja. Käy­te­tyn auton osta­ja voi jät­tää osto­pää­tök­sen teke­mät­tä puut­tu­van huol­to­kir­jan takia, mut­ta talo­jen käyt­tö- ja huol­to­kir­joil­la ei vai­ku­ta ole­van vas­taa­vaa painoarvoa.

Moi­la­sen mukaan talon käyt­tö- ja huol­to­kir­jan pito paran­taa raken­ta­jan ja raken­nuk­sen omis­ta­jan vas­tuu- ja oikeus­tur­vaa rii­ta­ti­lan­teis­sa. Asia­kas voi todis­taa sen avul­la esi­mer­kik­si teh­neen­sä talon mää­rä­ai­kais­huol­lot. Raken­ta­ja voi puo­les­taan vedo­ta käyt­tö- ja huol­to­kir­jaan sil­loin, kun asia­kas on lai­min­lyö­nyt velvollisuuksiaan.

– Jos talos­sa ilme­nee myö­hem­min jotain vikaa, raken­ta­jan voi olla vai­ke­aa todis­taa ilman talon käyt­tö- ja huol­to­kir­jaa, ettei vika joh­du heis­tä, Moi­la­nen sanoo.

Moi­la­nen ker­too säh­köi­sen ver­sion ole­van myös pape­ris­ta luo­tet­ta­vam­pi. Sitä ei voi hui­ja­ta ja muo­ka­ta samal­la taval­la kuin pape­ris­ta doku­ment­tia, jon­ka laa­ti­mi­sa­jan­koh­ta on vai­keam­pi toden­taa. Moi­la­sen mukaan täy­del­li­nen käyt­tö- ja huol­to­kir­ja paran­taa­kin raken­nus­liik­keen ja asiak­kaan välis­tä luot­ta­mus­ta, talon elin­kaa­ren läpi­nä­ky­vyyt­tä ja raken­nuk­sen jälleenmyyntiarvoa.

Moi­las­ten kehit­tä­mäs­sä Talos­ta-sovel­luk­ses­sa tie­to­jen tal­len­ta­mis­ta on suo­ra­vii­vais­tet­tu jaka­mal­la talon tie­dot kate­go­rioit­tain. Sovel­luk­sen käyt­tä­jä voi tal­len­taa talon yleis­tie­to­jen lisäk­si esi­mer­kik­si valo­ku­via talon raken­ta­mi­ses­ta, mer­ki­tä muis­tiin kaik­ki taloon teh­dyt huol­lot ja remon­tit ja lisä­tä talon kodin­ko­nei­den ja lait­tei­den mal­li- ja takuutiedot.

Sovel­luk­sen voi myös aset­taa muis­tut­ta­maan tule­vis­ta mää­rä­ai­kais­huol­lois­ta, kuten ilman­vaih­to­ko­neen suo­dat­ti­mien vaih­dos­ta tai nuohouksesta.

– Sovel­lus aut­taa pitä­mään parem­min huol­ta sii­tä, että talon tar­vit­ta­vat huol­lot tulee teh­tyä, Mat­ti Moi­la­nen kertoo.

Talos­ta-sovel­lus on suun­ni­tel­tu kai­ken­lai­sil­le raken­nus­tyy­peil­le. Kera­san Oy on otta­nut Talos­ta-sovel­luk­sen käyt­töön omis­sa raken­nus­pro­jek­teis­saan ja tar­jo­aa sovel­luk­seen kokoa­mi­aan tie­to­ja asiak­kail­leen raken­nuk­sen valmistuttua.

Moi­la­sen tavoit­tee­na on kehit­tää sovel­lus­ta asiak­kai­den palaut­teen perus­teel­la ja lisä­tä sii­hen omi­nai­suuk­sia. Moi­la­nen on muun muas­sa poh­ti­nut sovel­luk­sen laa­jen­ta­mis­ta niin, että sen kaut­ta voi­si myö­hem­min tila­ta huol­to­tar­jouk­sia tai kodin­ko­nei­den osia.

– Tavoit­tee­nam­me on kehit­tää sovel­lus­ta niin, että se pal­ve­lee asia­kas­ta sata­pro­sent­ti­ses­ti, Moi­la­nen kiteyttää.

Moi­la­set ovat kehi­tel­leet sovel­luk­sen niin, että sen käyt­tö on mah­dol­lis­ta myös muu­al­la kuin Suo­mes­sa. Tämä aut­taa hei­tä täh­tää­mään tule­vai­suu­des­sa myös kan­sain­vä­li­sil­le markkinoille.