- Ylikonstaapeli Marko Puranen Oulun poliisilaitokselta valvoi Iissä raskasta liikennettä. Tiistain ja keskiviikon valvontatapahtumissa kirjattiin joitain huomautuksia ja sakkoja.
- Lari Mäkelä ja Heikki Polojärvi Liikenneturvasta olivat jalkautuneet Iihin seuraamaan poliisin toimintaa ja jakamaan asiantuntijuuttaan.
Poliisi, Tulli ja Liikenneturva valvoivat viime viikolla raskasta liikennettä Iissä osana valtakunnallista valvontaviikkoa. Valvonnan kohteena olivat erityisesti ajo- ja lepoaikojen noudattaminen, kuorman varmistaminen, ajoneuvojen kunto ja ylikuorma. Lisäksi valvontaan liittyi ammattiliikenteen harmaan talouden torjunta.
Viranomaiset tarkistivat raskaita ajoneuvoja Iissä 28.–29. lokakuuta. Valvonnasta vastannut ylikonstaapeli Marko Puranen Oulun poliisilaitokselta arvioi keskiviikkoaamupäivään mennessä havaittuja rikkomuksia tavanomaisiksi.
– Valvonnassa ei ole tullut esiin mitään erityisen huomionarvoista. Ajo- ja lepoaikarikkeitä ilmenee noin 10 prosentissa tapauksista. Myös kuormansidonnasta on annettu huomautuksia, mutta niiden määrä on laskenut, Puranen kertoi.
Iissä valvontaan osallistuivat myös tullitarkastajat Jorma Jukuri ja Rufus Kaivo. He etsivät polttoainenäytteistä merkkejä polttoöljyllä ajavista kuljettajista, mutta Iissä rikkomuksia ei havaittu.
Purasen mukaan raskaiden ajoneuvojen kuljettajat noudattavat määräyksiä pääosin hyvin. Hän kuitenkin muistutti kuljettajia ja kuljetusyrityksiä kiinnittämään huomiota ajopiirturien oikeaoppiseen käyttöön. Lisäksi hän oli huolissaan heikon taloustilanteen vaikutuksista ajoneuvojen kuntoon.
– Kun suhdanteet ovat heikkoja ja polttoaineen hinta korkealla, se voi ajaa säästämään kunnostuksista. Pientä suhdannevaihtelua on aina näkyvissä, Puranen kertoi.
Puranen piti kuitenkin positiivisena sitä, että valtaosa kuljettajista näkee poliisin suorittaman liikennevalvonnan hyvänä asiana.
– Myös suurin osa seuraamuksia saaneista kuljettajista ymmärtää, ettei niitä kirjata aiheetta.
Valvontaviikkoon osallistui myös Liikenneturvan asiantuntijoita. Koulutusohjaaja Lari Mäkelä ja kouluttaja Heikki Polojärvi jakoivat Iin valvontatapahtumassa tietoa lepoaikojen ja levon merkityksestä.
– Riittävästä levosta olisi hyvä huolehtia, koska väsymys liikenteessä lisää onnettomuusriskiä. Sen arvioidaan olevan joka viidennen kuolemaan johtaneen onnettomuuden taustalla, Mäkelä kertoi.
Vaikka lepoajat ovat raskaiden ajoneuvojen kuljettajille tärkeitä, Polojärven mukaan taukopaikkojen puute ja ajopiirturien käyttö aiheuttavat ongelmia.
– Ajopiirturia koskeva lainsäädäntö on selkeä, mutta käytännön toteutus on eri asia, hän huomautti.
Liikenneturva kannusti kuljettajia pitämään ylimääräisen lepotauon tarjoilemalla paikan päällä kahvia ja leipiä. Esimerkillisiä kuskeja on muistettu valvontaviikon aikana myös palkinnoilla.
– Valvonnan teemana on ollut, että hyvästä toiminnasta palkitaan. Emme aina anna keppiä, vaan myös porkkanaa, Mäkelä sanoi.
Valvonnan saldo
Tarkastettuja ajoneuvoyhdistelmiä 26 kpl.
Ajo- ja lepoaikatarkastuksia 26 kpl.
Ajoneuvopunnituksia 5, joista 2 ylikuormamaksuilmoitusta.
Sakkoja 5.
liikennevirhemaksua 3.
Kirjallisia huomautuksia 11.





