Polii­si, Tul­li ja Lii­ken­ne­tur­va val­voi­vat ras­kas­ta lii­ken­net­tä Iissä

Poliisi, Tulli ja Liikenneturva ovat tehneet yhteistyötä valtakunnallisella raskaan liikenteen valvontaviikolla usealla eri paikkakunnalla. Kuva: Maaria TuiskuPoliisi, Tulli ja Liikenneturva ovat tehneet yhteistyötä valtakunnallisella raskaan liikenteen valvontaviikolla usealla eri paikkakunnalla. Kuva: Maaria Tuisku

Polii­si, Tul­li ja Lii­ken­ne­tur­va val­voi­vat vii­me vii­kol­la ras­kas­ta lii­ken­net­tä Iis­sä osa­na val­ta­kun­nal­lis­ta val­von­ta­viik­koa. Val­von­nan koh­tee­na oli­vat eri­tyi­ses­ti ajo- ja lepoai­ko­jen nou­dat­ta­mi­nen, kuor­man var­mis­ta­mi­nen, ajo­neu­vo­jen kun­to ja yli­kuor­ma. Lisäk­si val­von­taan liit­tyi ammat­ti­lii­ken­teen har­maan talou­den torjunta.

Viran­omai­set tar­kis­ti­vat ras­kai­ta ajo­neu­vo­ja Iis­sä 28.–29. loka­kuu­ta. Val­von­nas­ta vas­tan­nut yli­kons­taa­pe­li Mar­ko Pura­nen Oulun polii­si­lai­tok­sel­ta arvioi kes­ki­viik­ko­aa­mu­päi­vään men­nes­sä havait­tu­ja rik­ko­muk­sia tavanomaisiksi.

– Val­von­nas­sa ei ole tul­lut esiin mitään eri­tyi­sen huo­mio­nar­vois­ta. Ajo- ja lepoai­ka­rik­kei­tä ilme­nee noin 10 pro­sen­tis­sa tapauk­sis­ta. Myös kuor­man­si­don­nas­ta on annet­tu huo­mau­tuk­sia, mut­ta nii­den mää­rä on las­ke­nut, Pura­nen kertoi.

Iis­sä val­von­taan osal­lis­tui­vat myös tul­li­tar­kas­ta­jat Jor­ma Juku­ri ja Rufus Kai­vo. He etsi­vät polt­toai­ne­näyt­teis­tä merk­ke­jä polt­to­öl­jyl­lä aja­vis­ta kul­jet­ta­jis­ta, mut­ta Iis­sä rik­ko­muk­sia ei havaittu.

Pura­sen mukaan ras­kai­den ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jat nou­dat­ta­vat mää­räyk­siä pää­osin hyvin. Hän kui­ten­kin muis­tut­ti kul­jet­ta­jia ja kul­je­tus­yri­tyk­siä kiin­nit­tä­mään huo­mio­ta ajo­piir­tu­rien oikeaop­pi­seen käyt­töön. Lisäk­si hän oli huo­lis­saan hei­kon talous­ti­lan­teen vai­ku­tuk­sis­ta ajo­neu­vo­jen kuntoon.

– Kun suh­dan­teet ovat heik­ko­ja ja polt­toai­neen hin­ta kor­keal­la, se voi ajaa sääs­tä­mään kun­nos­tuk­sis­ta. Pien­tä suh­dan­ne­vaih­te­lua on aina näky­vis­sä, Pura­nen kertoi.

Pura­nen piti kui­ten­kin posi­tii­vi­se­na sitä, että val­tao­sa kul­jet­ta­jis­ta näkee polii­sin suo­rit­ta­man lii­ken­ne­val­von­nan hyvä­nä asiana.

– Myös suu­rin osa seu­raa­muk­sia saa­neis­ta kul­jet­ta­jis­ta ymmär­tää, ettei nii­tä kir­ja­ta aiheetta.

Val­von­ta­viik­koon osal­lis­tui myös Lii­ken­ne­tur­van asian­tun­ti­joi­ta. Kou­lu­tusoh­jaa­ja Lari Mäke­lä ja kou­lut­ta­ja Heik­ki Polo­jär­vi jakoi­vat Iin val­von­ta­ta­pah­tu­mas­sa tie­toa lepoai­ko­jen ja levon merkityksestä.

– Riit­tä­väs­tä levos­ta oli­si hyvä huo­leh­tia, kos­ka väsy­mys lii­ken­tees­sä lisää onnet­to­muus­ris­kiä. Sen arvioi­daan ole­van joka vii­den­nen kuo­le­maan joh­ta­neen onnet­to­muu­den taus­tal­la, Mäke­lä kertoi.

Vaik­ka lepoa­jat ovat ras­kai­den ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jil­le tär­kei­tä, Polo­jär­ven mukaan tau­ko­paik­ko­jen puu­te ja ajo­piir­tu­rien käyt­tö aiheut­ta­vat ongelmia.

– Ajo­piir­tu­ria kos­ke­va lain­sää­dän­tö on sel­keä, mut­ta käy­tän­nön toteu­tus on eri asia, hän huomautti.

Lii­ken­ne­tur­va kan­nus­ti kul­jet­ta­jia pitä­mään yli­mää­räi­sen lepo­tauon tar­joi­le­mal­la pai­kan pääl­lä kah­via ja lei­piä. Esi­mer­kil­li­siä kus­ke­ja on muis­tet­tu val­von­ta­vii­kon aika­na myös palkinnoilla.

– Val­von­nan tee­ma­na on ollut, että hyväs­tä toi­min­nas­ta pal­ki­taan. Emme aina anna kep­piä, vaan myös pork­ka­naa, Mäke­lä sanoi.

Val­von­nan saldo

Tar­kas­tet­tu­ja ajo­neu­vo­yh­dis­tel­miä 26 kpl.

Ajo- ja lepoai­ka­tar­kas­tuk­sia 26 kpl.

Ajo­neu­vo­pun­ni­tuk­sia 5, jois­ta 2 ylikuormamaksuilmoitusta.

Sak­ko­ja 5.

lii­ken­ne­vir­he­mak­sua 3.

Kir­jal­li­sia huo­mau­tuk­sia 11.