Pää­siäis­ter­veh­dys: Kris­tus nousi kuolleista!

”Ker­ran sor­tu­vat nämä tiel­läm­me ole­vat esteet, joil­la pahuus on sul­ke­nut mei­dät ver­hon­ta­kai­sen pyhä­tön ulko­puo­lel­le, ja mei­dän luon­tom­me leh­ti­ma­ja koho­aa jäl­leen ylös­nouse­muk­ses­sa. Kaik­ki pahuu­den tuo­ma tur­mel­lus kato­aa ole­vai­sen pii­ris­tä, ja sil­loin viet­tä­vät yhteis­tä juh­laa Juma­lan kun­niak­si kaik­ki ne, jot­ka ylös­nouse­mus on peit­tä­nyt, sil­loin on kai­kil­la yksi ja sama ilo.” (Pyhä Makri­na vel­jel­leen Gre­go­rios Nyssalaiselle)

Nyt on meil­le koit­ta­nut pyhi­tet­ty pää­siäi­nen! Iloit­kaam­me ja rie­muit­kaam­me tänä päivänä!

Tänä vuon­na otam­me Kris­tuk­sen ylös­nouse­muk­sen juh­lan vas­taan ris­ti­rii­tai­sis­sa tun­nel­mis­sa. Orto­dok­si­set uskon­vel­jet ja ‑sisa­ret Ukrai­nas­sa ovat jou­tu­neet käsit­tä­mät­tö­män hyök­käyk­sen ja jul­muu­den koh­teek­si. Pahuu­den mää­rää on mah­do­ton­ta jär­jel­li­ses­ti ymmär­tää, ja uutis­ku­vat sodan uhreis­ta ovat jär­kyt­tä­neet mei­tä syvästi.

Voim­me­ko täl­lai­si­na aikoi­na rie­mui­ta Kris­tuk­sen ylös­nouse­muk­ses­ta ja toi­vot­taa täy­des­tä sydä­mes­tä ja iloi­sin mie­lin ”Kris­tus nousi kuol­leis­ta” sii­hen vas­ta­ten ”Toti­ses­ti nousi!”? Kyl­lä voim­me, sil­lä Kris­tus on ylös­nouse­mus ja elä­mä, jon­ka Hän on jokai­sel­le Kol­miyh­tei­sen Juma­lan nimeen kas­te­tul­le anta­nut. Mikään sota, kuo­le­ma tai pahuus ei tee tyh­jäk­si kris­ti­nus­kon tär­kein­tä sano­maa Vapah­ta­jan ylös­nouse­muk­ses­ta. Kris­tus herä­tet­tiin kuol­leis­ta esi­koi­se­na kuol­lei­den jou­kos­ta, kuten apos­to­li Paa­va­li kir­joit­taa, sil­lä ”niin kuin kaik­ki ihmi­set Aada­mis­ta osal­li­si­na kuo­le­vat, niin myös kaik­ki Kris­tuk­ses­ta osal­li­si­na teh­dään elä­vik­si, jokai­nen vuo­rol­laan: esi­koi­se­na Kris­tus ja sen jäl­keen Kris­tuk­sen omat, kun hän tulee. Sit­ten seu­raa kai­ken pää­tös, kun hän luo­vut­taa kunin­kuu­den Juma­lal­le, Isäl­le, kukis­tet­tu­aan kai­ken val­lan, mah­din ja voi­man. Kris­tuk­sen on näet mää­rä hal­li­ta, kun­nes hän on saat­ta­nut kaik­ki vihol­li­sen­sa jal­ko­jen­sa alle.” (1. Kor.15:22–25) Lopul­ta kai­kis­ta vihol­li­sis­ta vii­mei­se­nä kukis­tuu kuo­le­ma. Jos ei kuol­lei­ta herä­te­tä hau­dois­ta, niin elä­mä on vail­la mer­ki­tys­tä, kos­ka sil­loin vain ”syö­dään ja juo­daan, sil­lä huo­men­na kuol­laan”, kuten pyhä apos­to­li Paa­va­li korint­to­lai­sil­le kir­joit­taa. Kuo­le­ma on voi­tet­tu ja Kris­tuk­sen hau­ta on tyh­jä. ”Mis­sä on voit­to­si, kuo­le­ma? Mis­sä on pis­ti­me­si, kuo­le­ma?” (1. Kor. 15:55)

Pyhä isäm­me Johan­nes Kry­sos­to­mos kehot­taa mei­tä pää­siäis­saar­nas­saan iloit­se­maan, ettei meis­tä kukaan sur­kut­te­li­si kur­juut­tam­me, ”sil­lä Juma­lan val­ta­kun­ta on meil­le ilmes­ty­nyt. Älköön kukaan itke­kö syn­te­jään, sil­lä anteek­sian­ta­mus on hau­das­ta nous­sut. Älköön kukaan pelät­kö kuo­le­maa, sil­lä Vapah­ta­jan kuo­le­ma on mei­dät kuo­le­mas­ta vapah­ta­nut. Kuo­le­man kor­jaa­ma on kukis­ta­nut kuoleman.”

Juma­la on rak­kaus ja pää­siäi­nen kut­suu mei­tä otta­maan vas­taan Hänen rak­kau­ten­sa, jon­ka rie­mu­voit­toa kuo­le­mas­ta koko luo­ma­kun­ta nyt julis­taa. Otta­kaam­me iloi­ten vas­taan tämä juh­lien juh­la ja ilo­jen ilo, sil­lä esi­kois­poi­ka­na neit­seel­li­ses­tä koh­dus­ta ilmes­ty­nyt, kei­hääl­lä pis­tet­ty, ris­til­le nau­lit­tu tosi Kris­tus-Juma­la, las­keu­dut­tu­aan alas Tuo­ne­laan, nousee ylös haudasta!

”Tai­vaat todel­la rie­muit­koot ja maa iloit­koon, koko näky­vä ja näky­mä­tön maa­il­ma viet­tä­köön juh­laa, sil­lä ian­kaik­ki­nen ilom­me Kris­tus nousi ylös kuol­leis­ta.” (pää­siäis­ka­no­nis­ta)

Kris­tus nousi kuol­leis­ta, kuo­le­mal­la kuo­le­man voit­ti ja hau­dois­sa ole­vil­le elä­män antoi!

Met­ro­po­liit­ta Arseni
Met­ro­po­liit­ta Elia